Linkbuilding kan ook zonder te gaan Bedelen !

October 11, 2009 No reactie

Donderdagavond (eigenlijk nacht) schreef ik nog snel een post over hoe je beter eens verder denkt dan enkel een linkje dat je probeert te versieren om google te plezieren. Als je het nog niet hebt gelezen, doe het dan nu en doe er iets mee ipv. ja te knikken en de pagina om te slaan als je gedaan hebt met lezen 😮

Ik heb nog heel even iets te vertellen over linkbuilding. Wekelijks krijg ik mailtjes binnen van mensen die me vragen hoe ze links kunnen versieren voor hun e-commerce site. Ze hebben startpagina aanmeldingen gedaan, gekeken waar hun concurrenten hun links vandaan haalden en die sites aangeschreven, misschien wat artikel marketing gedaan maar zijn ten einde en komen eens polsen wat ze verder nog kunnen doen…

Meestal zeg ik dan “proficiat dat je het belang van linkbuilding inziet maar je doet het precies op dezelfde manier als 99% van je concurrentie”.

En zoals met alles in het leven, als je hetzelfde doet of net iets beter doet dan je concurrenten dan zwem je nog altijd in dezelfde bokaal.

Het is pas wanneer je het over een andere boeg gooit en in een andere bokaal springt , je andere deuren kan openen.

Het grootste probleem bij e-commerce sites is het feit dat ze weinig tot geen toegevoegde waarde hebben op het www en ook geen moeite willen doen om dat te switchen want dat is te lastig en daar verkoop je toch niks extra mee ?

Hoe wil je opgemerkt worden op het www als je op die manier denkt ? Natural linkbuilding…nope, niet met dit soort van sites. Met andere woorden je zal uit je kot moeten komen en de economische belangen waarmee je op het net ging aan de kant moeten schuiven.

Kijk je hebt 0,0 mogelijkheden om aan een andere degelijke manier van linkbuilding te gaan doen als je site zich beperkt tot een home , categorie, sub categorie, product pagina’s en privacy policy pagina’s.

En hey, laat het nu net die ‘degelijke’ manier zijn die bijzonder hard op prijs wordt gesteld door Google. Je mist de boot dus….

Ik praat regelmatig met ondernemers die een shop hebben en als je ze zegt dat er een gigantische onontgonnen markt voor zich ligt met 0,0 competitie dan krijg ik alleen het “hoe..” woord te horen (of dat ze daar geen tijd voor hebben..losers).

Er zijn 2 zaken waar elke ondernemer, ongeacht welke markt, in mijn ogen gelijk mee en moet beginnen :

  1. Infokanaal worden in hun markt
  2. Zich kenbaar maken

Waag het niet om me een mail te sturen om me te vertellen dat je dat wel snapt maar dat je niet weet waar je over moet schrijven/bloggen/video’s maken/etc !

Komaan, als je dat niet weet dan heb je een MEGA probleem (serieus!) –> je weet niet wat je markt nodig heeft/vraagt !

En hoe kan je nu de juiste producten/diensten de ether in sturen als je niet weet of dat iets is wat je prospects echt willen/naar vragen ?

Je marketingcampagne zal zoveel meer opbrengen als je de moeite neemt om je markt te leren kennen in plaats van ze te spammen met al je reclamestunts.

1. Infokanaal worden in hun markt

De snelste manier om uit te vogelen wat mensen bezig houdt zijn de Q&A sites. Dit zijn hier mijn favorieten :

  • Forums
  • Yahoo Answers
  • Delicious.com
  • Google Answers (niet meer actief maar nog veel items te vinden )
  • Amazon & Buzzilions

Verder ben ik een zeer grote fan van enquêtes…mocht ik dat nog nooit hebben vermeld 🙂

Het interessante eraan is dat op veel van die Q&A sites er weinig zinvolle of complete antwoorden worden gegeven (lees : er zit veel rommel tussen).

Neem een vraag eruit, maak er een deftig en onderbouwd stuk van die gelijk de aandacht zal trekken als je het op de juiste manier kenbaar zal maken.

Eén simpel stukje content (in welke vorm dan ook) die eindelijk eens een goed&duidelijk antwoord geeft en je wordt gelijk ‘de held’.

Nog steeds geen idee waar je het kan over hebben nu ?

2. Kenbaar maken

Ook al is je stuk content een killer ding, als niemand je kent of weet waar je uithangt zal je er weinig aan hebben.

Een hotdog verkoper gaat toch ook niet in een steegje gaan staan om zijn worsten te verkopen ? Die zoek de drukste straten op en mensen zullen bij het voorbijgaan misschien kopen maar verder (nog) geen band hebben met die beste man.

Pas als hij elke dag, een jaar lang op dezelfde plaatsen gaat staan zullen mensen (indien zijn stuff te vreten is 😮 ) hem bewust gaan opzoeken. En gaan vloeken als hij er een dagje niet staat..

Net hetzelfde online, als je denkt dat mensen plotseling door God de vader naar je site zullen worden gestuurd omdat je iets te vertellen hebt…Je zal moeite en vooral tijd moeten investeren om je in te werken in de communities en je kenbaar te maken.

Het is iets wat ik in het artikel van donderdag ook vermeldde. Ga op zoek naar alle content publicerende autoriteiten, invloedrijke en populaire sites/blogs in jouw markt. Gooi hun rss feed in je reader en neem actief deel aan conversaties.

Je kan veel goede sites in jouw markt vinden door bijvoorbeeld op Delicious (of andere bookmarksites) te gaan.

Je zoekt een artikel dat veel werd gebookmarked, surft er naartoe en checkt de backlinks dat het artikel rijk is. Voila..daar heb je precies de sites waar jij naar zoekt !

Nu nog op de juiste manier contacten leggen met die sites en de kans dat jouw volgend stukje killer content iets teweeg brengt is al een stuk groter.

Je kan het bullshit vinden wat ik hier neerpen maar als je denkt dat de traditionele, old school marketingvorm waar jij als bedrijf het meeste van de content (of de boodschap die je bedrijf wilt uitbrengen) onder controle hebt , heb ik 1 boodschap voor je : WAKE UP 😮

Kijk naar wat je competitie doet..of beter, kijk naar wat ze NIET of SLECHT doen en gebruik dat om jouw ‘anders zijn’ op te gaan bouwen. Tegen dat zij ooit door hebben waar jij mee bezig bent sta je al zo ver dat ze je nooit (nu ja zeg nooit “Nooit”..) meer kunnen bijbenen.

Mijn mening en aanpak van linkbuilding is het laatste half jaar dan ook drastisch veranderd. Het komt er gewoon op neer om de juiste content, op het juiste tijdstip en op de juiste plaats te krijgen.

Eenmaal je dat snapt zal linkbuilding een stuk leuker worden ! Dus…minder kakelen en meer eieren leggen..

No reactie op : Linkbuilding kan ook zonder te gaan Bedelen !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website