Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1)

January 12, 2011 1 reactie

Omdat de inspiratie het een beetje laat afweten zullen we het vandaag nog maar eens over linkbuilding gaan hebben zeker ?  Niet dat ik mezelf een hard core specialist durf/wil noemen maar ik weet er wel iets van.

In dat opzicht zal 2011 niet anders worden dan 2010. We zullen met die +95%  mensen blijven zitten die nog steeds niet willen snappen dat linkbuilding :

  1. meer is dan snel even een paar startpagina aanmeldingen
  2. meer is dan een pagina in de top 3 krijgen en wat extra verkeer zien binnen stromen
  3. een werkje is van lange adem (met mogelijk alle bijhorende financiële ‘complicatie’s als de job niet zelf wordt gedaan )
  4. niet saai hoeft te zijn. Of denk je nu echt dat alle pro linkbuilders elke dag tegen hun zin hun job gaan doen 😉

Linkbuilding = Marketing = Creatief zijn = Grijze cellen laten werken

Geloof me, als Linkbuilding het saaiste jobke op deze planeet zou zijn, dan zou ik er in ieder geval niet zoveel over schrijven…

Het probleem met die +95% is dat er geen tijd wordt besteed aan het opmaken van een deftig plannetje. Niet dat je daar 2 maanden moet mee bezig zijn en een linkbuilding commissie moet voor oprichten maar weten wat & waarom  je wilt/nodig hebt en hoe je dat min of meer aan boord gaat (zou willen) leggen is een must have.

Met snel effe je kogels in de lucht te schieten zal je misschien wel een duifje naar beneden halen maar lang zal je daar niet op teren. Wees dus bereid om de nodige tijd te investeren om de zaak eerst rustig te overschouwen voor je Rambo begint te spelen.

Ik heb toch maar beslist om deze post te gaan opsplitsen omdat die anders ellendig lang gaat worden en je ongetwijfeld zou afhaken..tenzij je echt een die hard bent…

Dus in dit eerste deel gaan we zien hoe je een netwerkje kan opbouwen door gebruik te maken van blogs/rss en twitter. In de volgende post gaan we zien hoe je de ‘juiste’ linkbare content kan creëren..

Waarom ?

Zoals ik al aangaf, linkbuilding is meer dan een pagina beter laten ranken voor een keyword combinatie.  Linkbuilding zou een stuk van je marketing plan moeten innemen want check zelf wat je liever zou hebben :

  • een paar cleane links met gerichte ankerteksten zodat je hoger gaat scoren voor keywordcombinatie XYZ
  • hoger scoren voor XYZ is soms = meer verkeer en soms = meer conversies

OF

  • een paar nofollow links / vermeldingen op twitter / facebook met een ‘klik hier’ ankertekst
  • niet beter scoren in google
  • wel meer viraal effect = meer mensen bereiken die je site voorheen niet kenden
  • meer mensen gaan je volgen = meer mond op mond (en links) = meer mensen bereiken die je niet kennen = meer volgers = etc…

En met dat verschil dat je van vandaag op morgen van je eerste plaats (of top10) kan gegooid worden door je concurrenten of door google en je alles waar je ooit hebt aan gewerkt a la seconde ziet verdwijnen.

Hier even snel een screenshot van wat er gebeurt telkens als ik een post plaats op e-tail :

De meeste conversies gebeuren telkens als er een nieuwe post wordt gepubliceerd (en de dagen erna) of als er één of andere post wordt getweet / via een ander kanaal viraal gaat. Dit is iets wat ik niet zou hebben mocht ik me puur seo technisch gaan bezig houden met ‘beter scoren in Google’ en het opbouwen van een netwerk straal negeren.

Begrijp me niet verkeerd, organisch goed scoren is nog steeds belangrijk maar zoals Google nu bezig is, is het gewoon niet gezond om daar 100% van je zweet in te gaan gooien. Ik heb in 2010  teveel cases zien voorbijkomen waar sites  plotseling verdwijnen van de Google kaart en gigantische verliezen (ja, de harde $$$$ ) gaan lijden. Je wilt het niet meemaken !

Dus als je een linkbuilding plan gaat opmaken, kijk dan iets verder dan die seo technische link…

Trouwens, je mag nog de beste content of het meest spraakmakende/controversiële stukje content publiceren op je site, als je niet over een netwerk beschikt en enkel je familie en vrienden van je bestaan af weten, dan zal je nog niet 1/10 van het potentieel oogsten.

Of je nu de intentie hebt om te gaan linkbuilden om beter te scoren of om meer naamsbekendheid te verkrijgen (of beide), dan moeten mensen je kennen..PUNT !

Netwerken is trouwens ook de enige methode die ik heb gebruikt (en nog steeds)  om mijn E-tail diensten aan de man te brengen en ik kan gerust zeggen dat ik nu enkel van dat zou kunnen leven  mocht ik willen… het is de lange maar vooral zeer stabiele weg die je inslaat…

Maar de ene markt is natuurlijk de andere niet, zo onnozel ben ik ook weer niet 😉

Praktisch ingesteld als we zijn willen we onze shop waar we exclusief hondenmateriaal verkopen beter laten renderen en gaan we een linkbuildingplan uitwerken.

Stap 1 – SEO’isch

Heel diep wil ik hier niet op ingaan omdat ik dat al genoeg deed, dus even snel herhalen waar je moet op letten. Als je beslist om de SEO toer op te gaan moet je eerst weten :

  • voor welke Kw combinaties  je hoger wilt scoren (verder gaan we daar vandaag niet meer op ingaan)
  • hoe de top 10 eruit ziet
  • welke plaats je momenteel bezet voor die kw combinaties

De keyword combinatie hondenshop of hondenmateriaal is iets te hoog gegrepen en we willen voor “hondenmanden” gaan. We leggen onze seo for firefox plugin aan en gaan de top 10 bekijken :

Wat voor mij in eerste instantie belangrijk is :

  1. Leeftijd domein
  2. Exacte domein match
  3. Aantal inkomende links
  4. Aantal unieke domeinen die linken
  5. Aantal inkomende links naar de desbetreffende pagina
  6. Aantal inkomende links naar de desbetreffende pagina met de exact ankertekst
  7. Aantal inkomende links naar de desbetreffende pagina waar een deel van de keyword combinatie in  ankertekst wordt gebruikt
  8. Linkgroei

Verder kijk ik gelijk ook even naar de titel en description tag omdat je gelijk kan zien of iemand met verstand van zaken te werk gaat of gewoon op goed geluk een duif probeert uit de lucht te halen 😉

De nummer 1 heeft er duidelijk kaas van gegeten, een ‘leesbare’ titel die best  aanspreekt en in de description gaat men op dezelfde manier verder.

Alles vliegt tenslotte mooi in een excel file en we zijn klaar voor de volgende stap.

Stap 2 – SEO’isch

Voor we ons aan het werk zetten, eerst checken of onze interne linkstructuur ok is afgestemd. Bij veel midden tot longtail keyword combinaties zal je merken dat het vooral interne links en de algemene autoriteit van een site is die het hem doet.  En alles wat we zelf in de hand hebben, zoveel mogelijk en vooral zo effectief mogelijk gaan gebruiken.

Daarnaast ook even kijken of je sitestructuur in het algemeen wel ok is en er geen verbetering mogelijk is. In deze post  over het gebruik van longtail zoekwoorden haalde ik bij het kopje  “het maken van een boom…” al even aan hoe je dat het beste aan boord legt.

Zitten die 2 dingen snor, dan ben je klaar om er in te vliegen 🙂

Stap 3 – Netwerken

Vanaf nu kan het leuke werk beginnen. Niks leuker dan op onderzoek uit te gaan en creatief proberen te zijn. Remember wat we juist aanhaalden, je zal met linkbare ideeën op de proppen moeten komen en ook al heb je die gevonden maar heb je geen netwerk, dan sta je nog steeds nergens.

Te beginnen met…

We hebben een content gedeelte nodig op onze site waar we op regelmatige basis topics gaan publiceren. Vergeet het SEO aspect van de zaak heel even, we hebben de blog/artikelgedeelte in eerste instantie nodig om ons netwerk te laten kennis maken met ons.

We zitten in de hondensector dus alles wat daar heeft mee te maken kan aan bod komen. Weet je niet waar te starten, gebruik de google analytics tip uit de vorige nieuwsbrief waar we de hoe,wat,waar,etc vragen uit onze statistieken gaan halen, heb je gelijk voer om over te schrijven.

We hebben onze vast stek, what’s next ?

Tijd om gelijkgestemde zielen op te gaan zoeken. Over het algemeen put ik uit 2-3 bronnen, zijnde twitter, blogs en forums als die er zijn . Als je in de B2B markt zit moet je natuurlijk ook eens gaan zien op LinkedIn en heel soms (afhankelijk van het topic) ga ik ook wel eens op Youtube gaan zoeken naar contacten . Facebook gebruik ik in eerste instantie niet.

Hoe je mensen via blogs kan vinden, daar werd reeds uitvoerig over geschreven in deze posts en lijkt het me onnodig om hier nog even te gaan herhalen en dit artikel  nog veel langer te maken 😉  :

  1. Hoe je je feed reader automatisch laat bijvullen met onderwerpen die je interesseren (onder topic ‘nieuwsanker’)  : http://www.e-tail.be/members/3-extra-conversie-tips/
  2. Gratis tools die je (netwerk)leven makkelijker zullen maken : http://www.e-tail.be/reputation-management-tools-gebruik-ze/

Veel mensen hebben blijkbaar moeite met twitter en het vinden van het juiste publiek.  Er zijn ongetwijfeld een massa tools die je kunnen helpen maar voorlopig doe ik nog steeds het grootste deel manueel.  Snel even tonen hoe we gaan :

Lijkt me vrij eenvoudig, tik gewoon het meest brede zoekwoord in en go.. Het eerst waar ik naar kijk is de personen tab

Natuurlijk zit er veel rotzooi tussen maar je vindt altijd wel iets waarmee je kan beginnen !

  1. Dit ziet er bijvoorbeeld iemand uit die ik moet volgen volgens hun beschijving :” leuke tips om samen met je hond..blablabla..”
  2. Even klikken op de twitternaam en rechts opent zich nu een venster met meer info over deze twitteraar. Wat ik belangrijk vind :
    1. de ‘thuisbasis (url) van deze persoon
    2. waarover twittert deze persoon zoal
    3. het aantal tweets en laatste tijdstip van tweet : vertelt me hoe actief die persoon is
    4. aantal keren dat deze persoon op een lijstje staat (listed)
    5. aantal volgers (al is deze voor mij van iets minder belang)

De reden waarom ik eigenlijk geen stukje software gebruik die het vinden van personen op twitter kan automatiseren is omdat ik nog geen enkele tool ben tegengekomen die me een duidelijk overzicht geeft van deze zaken. Weet jij wel een goede tool, feel free om de link even te posten !

Vergeet niet , we zijn op zoek naar geschikte mensen om een waardevol netwerk op te bouwen, we kicken niet op het twittertellertje die toont dat we al 10.000 volgers hebben verzameld maar waarvan 9990 eigenlijk geen toegevoegde waarde voor ons kunnen betekenen. Hou er ook rekening mee wanneer je een pak mensen gaat volgen, het zeer moeilijk wordt om alles te volgen wat er gezegd wordt…

Eigenlijk hetzelfde principe als bij linkbuilding, er bestaan genoeg linkbuilding tools die je automatisch bij 5000 directories gaat aanmelden of die je artikel  gelijk op 200 article directories probeert te plaatsen maar we weten nu toch allemaal wel al dat dit niet the way to go is… dus veel mensen gaan volgen op twitter (en inboeten aan kwaliteit/gerichtheid) is niet wat we willen..

Back to the case : iemand die in ons bestand moet zitten dus gaan we volgen :

Van zodra je gaat volgen , gaat twitter je ook soortgelijke profielen gaan voorstellen die mogelijk interessant zijn. Als we even naar het volledige profiel van @actiefmetjehond gaan krijgen we nog enkele suggesties :

Op die manier kan je zeer makkelijk interessante mensen in je markt  blijven vinden.

Maar vergeet ook niet om te checken in welke lijstjes (listed) ze allemaal voorkomen. In dit geval hier komen ze in 22 lijstjes voor…even checken wie @actiefmetjehond in zijn lijstje heeft staan :

Even verder klikken op bijvoorbeeld @marjons/honden et voila :

In de rode kaders zien we gelijk welke andere honden gerelateerde tweeters ze volgt (net wat we ook zoeken) en check het groene kader eens : @petsphotography heeft bijna 8000 volgers en wordt vermeld in 428 lijstjes. Dat wil zeggen dat die persoon iets doet waar mensen blijkbaar een grote interesse in hebben (vooral die 428 lists) en kan het een interessant gegeven zijn om in ons achterhoofd te houden als we linkbare content of andere troep willen creëren !

Enkel voortgaan op het aantal volgers is een foute boel want als die persoon gerbuikt maakt van een stukje software die zoveel mogelijk mensen gaat volgen om dan terug gevolgd te worden,, dan geeft dat natuurlijk een compleet vertekend beeld. De lists zijn daarom een stuk belangrijker om in de gaten te houden.

Een site die ik graag gebruik is http://listorious.com . Daar kan je makkelijk lijstjes opvragen. NL lijstjes zijn er zo goed als onvindbaar maar…laat me je een “geheim” vertellen. Er zijn veel meer linkmogelijkheden als je je op de Engelstalige markt begeeft dus waarom zou je (ook) geen engelstalige blog/contentgedeelte aan je site toevoegen ? Maar meer daarover straks..eerst even lijstje checken voor dogs :

  1. gerelateerde tags waar ik ongetwijfeld nog een massa ‘geschikt voer’ kan vinden
  2. 10 resultaten/pagina en +41 pagina’s….daar ben ik even zoet mee..

Wat mijn ENG-talig idee betreft, laten we eerlijk zijn, er bestaan zo goed als geen geen slechte links dus is er echt niks te vinden/oogsten op de NL markt of je wilt meer kans op slagen behalen , verruim je horizon !

Staar je niet blind op het feit dat je ‘Nl talige ankerteksten’ nodig hebt. Ga voor algemene autoriteit en viraliteit (bestaat dat woord eigenlijk 😉 ?) en google zal je zeker niet ‘straffen’ als er hier en daar een Nl ankertekst in een ENG talig artikel staat ! Trouwens iets wat perfect werkt is bijvoorbeeld dit in de biobox zetten als je de kans krijgt om artikels op ENG talige sites te dumpen :

This article was originally published in Ducth and was titled : …

Trouwens, als ik later mijn exclusieve hondenmanden aan een Engelsman, Amerikaan, Duitser, etc kan verkopen, dan ga ik dat toch niet weigeren…

Om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan is het belangrijk dat je lijsten gaat aanmaken. Dus elke persoon die je gaat volgen probeer je te ‘catalogeren’. Zo wordt het een stuk makkelijker om bepaalde soort van conversaties te gaan volgen of de very important people te gaan scheiden van de ‘minder belangrijke’ .  Lijstjes aanmaken via twitter.com doe je zo

  1. Klik op dit icoontje
  2. Maak een nieuwe lijst als er nog geen bestaande is waar je het contact kan in stoppen
  3. Geef een naam en beschrijving als je dat nodig vindt

Meer moet dat niet zijn..

Vervolgens is het een kwestie van regelmatig in de gaten te houden wat de mensen die je volgt :

  • hebben te zeggen
  • welke soort van content  ze retweeten

Op die manier krijg je een goed idee van waar hun interesses liggen. Je mengen in conversaties , reageren op blogposts, blogposts (van de personen die je volgt) tweeten, tweets van hun retweeten en de @volgernaam gebruiken in een tweet zijn ideale manieren om jezelf op hun kaart te zetten en…je netwerk beginnen te vormen.

Het netwerken gedeelte ga ik hier afsluiten omdat het gewoon een kwestie is van deze procedure te blijven herhalen..

Het is absoluut geen heilige graal en een complete lijst van hoe je kan netwerken maar ik weet wel dat je met de blogs & twitter strategie in elke markt een netwerkje kan opbouwen. En je beter beperken to 2-3 bronnen dan 10 want dat hou je nooit vol.

Neem nu ons whiteboardverf project..kunnen we toch wel spreken van een zeer kleine nichemarkt en toch hebben we via twitter en blogs we al een mooi netwerkje uitgebouwd,   al een paar mooie verkopen kunnen realiseren en  méér dan een handvol leuke links binnen gehaald . Het is dus geen verzinsel waarmee ik je tijd wil verkloten wat ik hier neerschrijf 😉

Bon, in deel 2 gaan we bekijken hoe we de juiste topics kunnen vinden om linkbare content aan te maken..

1 reactie op : Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1)
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Tweets that mention Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1) « E-tail Members Only -- Topsy.com2:40 pm on January 12, 2011
[...] This post was mentioned on Twitter by Danny Verhoeven, Mieke de Jong. Mieke de Jong said: Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1) http://bit.ly/fH1y6Y Goed artikel weer van Dave. Simpel uitgelegd, daar houden we van. [...]
[2]Rutger | SEO Zwolle3:41 pm on January 12, 2011
Toppost, en precies waar het om draait. Doelen bepalen, een goed plan verzinnen en dan gewoon doen. Thumbs up!
[3]Tweets that mention Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1) « E-tail Members Only -- Topsy.com4:13 pm on January 12, 2011
[...] This post was mentioned on Twitter by Stef Van Looveren. Stef Van Looveren said: RT @rutger_seozwoll: Zeer interessante blogpost. Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 1): http://me.lt/7Xzb #SEO #linkbuilding [...]
[4]Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 2) « E-tail Members Only10:29 am on February 14, 2011
[...] we een netwerkje hebt opgebouwd (en actief aan het onderhouden zijn )  is het tijd om even in de zen modus te gaan en een paar [...]
[5]Ruben Bunskoeke1:37 pm on May 9, 2011
Leuke en duidelijke post! Bedankt! Ik ben er mee eens dat een combinatie van diverse links het effectiefst werkt. Dus links via Social Media, via een paar van de bekendste gerelateerde directory's, gerelateerde weblogs en websites zou zorgen voor een steady linkprofiel. Een leuk concept van www.000.nl is dat de comments niet do-follow is, maar comments die aanvullingen zijn wel do-follow worden en in het artikel zelf worden geplaatst
[6]Linkbuilding, analyseren van top 10 « E-tail Members Only3:38 pm on July 6, 2011
[...] http://www.e-tail.be/members/linkbuilding-plan-opzetten-deel-1/ [...]
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website