Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 2)

February 14, 2011 1 reactie

Als we een netwerkje hebt opgebouwd (en actief aan het onderhouden zijn )  is het tijd om even in de zen modus te gaan en een paar vragen op tafel te gooien die ons kunnen helpen bij zoeken en of het creëren van linkbare content. Even 5 stuks los uit de mouw schudden :

  1. Heb ik al content op mijn site met een hoge linkbaarheidsfactor ?
  2. Welke (dicht of ver) gerelateerde of concurrerende sites in mijn markt  vind ik leuk en waarom ?
  3. Wie publiceert er expert interviews & gastposts ?
  4. Waar kan ik eventueel mee uitpakken ?
  5. Waar wordt weinig of zeer oppervlakkig over geschreven in de markt ?

Ik zal volgende week nog een blogpostje schrijven met een voorbeeld om alles te illustreren want ik hoor een pak mensen weeral denken ” Nice, maar niks is  toepasbaar in mijn biz..”.  Zal het tegendeel (proberen) bewijzen okido ?

1. Heb ik al content op mijn site met een hoge linkbaarheidsfactor ?

Zowat de makkelijkste manier om te beginnen met je opzet. Iets wat je goed hebt gedaan is altijd makkelijker te herhalen dan van 0 beginnen. Een paar factoren die je kunnen vertellen hoe goed een stuk content is :

  • aantal externe links
  • social media ‘signs’

Backlinks

Externe links naar je site check je het snelst met het site:mijnsite.com commando en dat terwijl je seo for firefox tool actief is. Dan krijg je dit te zien na wat tweaken :

  • rood omkaderd zie je de inkomende links naar de pagina’s met yahoo site explorer
  • paars omkaderd de inkomende met opensite explorer

Als je wilt kan je natuurlijk ook nog gebruik maken van makestic seo om mogelijk nog meer goodies te vinden. Het is maar hoeveel werk je er wilt instoppen. Om makkelijk en vooral sneller te werken exporteer je beter alles naar een csv, dan kan je gaan sorteren op bepaalde criteria en zo de meest belangrijke naar voor schuiven.

Vervolgens ga je kijken vanuit welke context er werd gelinkt naar het artikel en of er een mogelijkheid is om meer van die goodies te produceren.  Als je er meer kan maken, dan heb je alvast een paar contacten die je kan aanspreken die waarschijnlijk wel interesse zullen hebben in je nieuw stuff.

Social media ‘signs’

Ook daar genoeg truken van de foor die je kan toepassen maar mijn nummer 1 blijft postrank analytics.  Het is gratis dus het enige wat je moet doen is je site aanmelden en je bent klaar om je data te bekijken :

Hoe makkelijk wil je het hebben :

  1. titel van je artikel met een score ernaast. Net zoals in school, hoe hoger je cijfer hoe beter 🙂
  2. aantal tweets, reacties,trackbacks,etc….hoe cool is dat niet ?

Wil je een bepaalde post dieper analyseren, klik op de titel en :

Zie je wie wat met je handel heeft gedaan en weet je ook dat dit mensen zijn waarmee je in ‘contact’ moet blijven. Mensen die retweeten, bookmarken etc zijn mensen die ‘van je houden’. Daarmee wil ik zeggen, schrijf een fantastisch artikel maar niemand die het viraal zal laten gaan als ze je de grootste eikel van de planeet vinden.

Begin je een beetje in te zien waarom netwerken en rondhangen op die plaatsen je gigantisch veel kan helpen ? Goede content is absoluut niet genoeg..

Het systeem werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Je tikt je keyword combinaties in bij Google of aanverwante  en gaat daar het cijfermateriaal gaan bestuderen. In Januari van vorig jaar schreef ik er al iets over in Linkbait 101, gebruik hetzelfde wiel

Om nog even terug te komen op delicious, je kan ook bij de mensen die jouw of ‘een’  artikel bookmarken zien welke bookmarks/tags ze nog hebben staan en zo een beetje meer te weten komen over hun interesses 😉  Het is te zeggen, als ze een open profiel hebben…

2. Welke (dicht of ver) gerelateerde of concurrerende sites in jouw markt  vind je leuk en waarom ?

De redenering daarachter is niet moeilijk hé..als je een bepaalde site(s) leuk vindt, dan hebben die ergens een trigger die ervoor zorgt dat je liever die bezoekt, bookmarked,linkt, tweet,etc  dan een ander.

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn :

  • Design van een site : we kijken allemaal graag naar iets moois en voor een schoon madam/vent ga je makkelijker dingen doen die je niet zou doen als je een lelijk eendje voor je hebt staan. Een uniek design kan je trouwens ook makkelijk(er) laten opnemen in design galerijen
  • Fotografie : de kwaliteit van foto’s kan een gigantische rol gaan spelen. Bijvoorbeeld een webshop waar je een pietluttige afbeelding van 150×150 krijgt gepresenteerd of een site waar je 25 gedetailleerde foto’s per product op groot formaat kan vinden…keuze gauw gemaakt
  • Kwaliteit van artikels : is soms meer dan voldoende om ‘anders’ te zijn en je linkbaarheidsfactor met 1000% te verhogen
  • Gebruiksvriendelijkheid vd site : zou jij een vriend of een link sturen naar een site waar je (bij wijze van spreken) in een woestijn wordt gedropt en de boodschap is : “er staat ergens een emmer met water..good luck to you…”
  • Tools : wat dacht je van deze tool om de geschikte wagen te vinden (met dank aan @micheltel) . Toch stukken ‘anders’ dan dit zooitje hier
  • Resources : als ik uit eigen keuken mag putten, de 116 wordpress plugin lijst bijvoorbeeld. “Best off”  lijstjes waar je de nodige research in stopt om samen te stellen werken nog steeds
  • Fun stuff : waarom geen cartoons publiceren (denk ik aan the brads of dilbert) of je ervaringen met klanten publiceren
  • Wikipedia : wordt een wikipedia in jouw markt en je gaat brokken maken, dat garandeer ik je !
  • Wedstrijden & Acties : hoeveel kans maak je om ooit de lotto te winnen ? Weinig en toch zoveel mensen die blijven spelen omdat ze hopen…die blijven het dus goed doen, ook online !
  • Actieve community : niks wat makkelijker is om ‘anders’ te zijn dan een rijke en actieve community onder je vleugels te hebben al is het opstarten en het onderhouden ervan niet altijd even eenvoudig

En zo kan je er nog wel een pak vinden want er is altijd een reden waarom site X populairder is dan site Y.

3. Wie publiceert er expert interviews & gastposts ?

Niet altijd even makkelijk en mits het nodige uitwijken naar andere relevante markten kan je meestal wel sites vinden die interview series met (mark)experts publiceren of gewoon op zoek zijn naar schrijvers.  Enige voorwaarde is dat je goed bent in wat je doet !

Vergeet ook de offline wereld niet ! Neem een  paar magazines/kranten (uit  je markt) in je hand en check even wie de auteurs zijn. Ga vervolgens naar Google en kijk of die mensen ook een actief online leven hebben en bijvoorbeeld op twitter rondhangen. Connecteren, in de gaten houden waar ze het over hebben, ze nu en dan een waardevolle link of andere troep toesturen zodat je onder hun radar komt en vroeg of laat kan je daar wel iets gaan verzilveren.

Er is trouwens niemand die je tegen gaat houden om niet in de Engelstalige (of andere) markt te gaan zoeken. Een link van een ENG talige pagina naar jouw NL pagina gaat je heus geen kwaad doen 😉

4. Waar kan ik eventueel mee uitpakken ?

Kan jij misschien iets aanbieden wat nieuw of anders  in de markt is ? Voordeel van deze weg is dat je een veel groter doelpubliek kan bereiken. Een (lokale) krant, vakblad en of andere online nieuwsmedium is meestal wel te vinden om daar (snel) iets over te publiceren. Ik laat mijn fantasie even de vrije loop :

  • ik ben een bakker en ik heb een site waar je met een tool  taarten kan samenstellen, je resultaat bekijken  en bestellen
  • ik ben een priester en maak een site waar je online te biecht kan gaan
  • ik verkoop tapijten en zorg dat je als koper direct in contact kan komen  met mensen uit 3e wereld landen die 100% maatwerk leveren en waar ik beloof dat ze een eerlijke prijs krijgen voor hun werk.

Genoeg troep om mee voor de dag te komen… in het artikel die straks op de blog verschijnt haal ik een concreet voorbeeld aan zodat je ziet wat de mogelijkheden zijn en hoe je soms net eens anders moet gaan denken…

Tools & Apps

Tools en nu zeker smarphone applicaties zijn hot. Van de  laatste weet ik weinig dus moeten we er ook niet gaan over zeveren maar het aanbieden van bijvoorbeeld bepaalde tools kan een gigantische meerwaarde gaan betekenen. En dat hoeft totaal geen super gesofisticeerd iets te gaan zijn.  Check even deze (pre-historische) pagina die volgepropt  staat met super eenvoudige tools (de ene al wat nuttiger dan de andere)  en waar je zeker met een betere, meer sexy versie op de markt kan komen die ongetwijfeld de nodige aandacht kan trekken…

Paar voorbeeldjes :

Er is voor elke markt wel een eenvoudig & budgetvriendelijke tool(s) te maken !

Een ander idee wat me plotseling binnen schiet. Stel je hebt een shop waar je hondenmateriaal (ja daar zijn we weer) verkoopt. Waarom geen specifiek wordpress thema laten maken in het hondensfeertje waar :

  • er een ingebouwd en makkelijk te bedienen foto album inzit om alle foto’s van hun lief beestje te organiseren & publiceren & delen
  • er traingsschema’s (of andere)  kunnen aangemaakt & gedeeld worden
  • er een wikipedia kan gemaakt worden
  • er een soort van ingebouwd affiliate programma aanwezig is waar ze eventueel een extra centje kunnen mee bijverdienen
  • etc

Je kan de gratis aanbieden aan alle liefhebbers out there …En waar er nauurlijk ergens in het thema een linkje verwijst naar jouw site 🙂

Of nog een andere inval : Hondenscholen.. je maakt een wordpress thema & plugin(s) waar :

  • ze makkelijk hun ledenbestand kunnen bijhouden (en betalingen kunnen automatiseren / afhandelen)
  • ze een beveiligd stuk hebben waar enkel hun leden aan kunnen
  • ze makkelijk trainingsvideo’s kunnen posten of zelfs complete cursussen kunnen aanbieden, al dan niet betalend
  • ze hun leden een soort van eigen stek kunnen aanbieden (wordpress MU) om hun avonturen in de hondenschool bij te houden
  • etc

Of je organiseert een “stem voor de mooiste/lelijkste/meest grappige hond van deze maand” en je geeft elke deelnemer een badge die ze op hun site/pagina kunnen plakken..

of..of..

Oh man..mogelijkheden genoeg om met ‘iets’ op de markt te komen die je de nodige aandacht (en links) kan opleveren 🙂

5. Waar wordt weinig of zeer oppervlakkig over geschreven in de markt ?

Daar is het een kwestie van je gezond verstand en vooral beroepskennis te gaan gebruiken. Als je een beetje thuis bent in je markt weet je wat er ontbreekt of weet je gewoon waar er meestal oppervlakkig wordt over geschreven . Zoals ik eerder al aangaf, wordt een wikipedia & nieuwsanker in jouw markt en je gaat brokken maken !

Soms is het ook genoeg om zaken waar er al 1001 artikels over te vinden zijn anders te gaan ‘vertellen’ . Hoeveel artikels en how to gidsen zijn er al niet verschenen over het uitcheckproces bij een webshop ? Massa’s en toch slaagt Matthew Inman erin om het op zijn eigen manier te vertellen en er gigantisch mee te scoren.

Mocht je zijn verhaal nog niet zijn tegengekomen, je kan het hier vinden . Een voorsmaakje :

De post werd begin januari (2011) gepost en even de social stats bekijken :


Holy moly… en dan zijn er nog een hoop andere plaatsen waar dit terechtkomt. Delicious bijvoorbeeld :

+450 mensen die de boel gebookmarked hebben..niet verkeerd

Of eens checken via backtweets :

een maand na het publiceren wordt het nog dagelijks ge-retweet.

Dat postje gaat ongetwijfeld een mooi aantal links binnen halen 😉  Zelfde content als die 1001 andere artikels, gewoon anders gepresenteerd en belangrijker nog ->  gericht op een zeer breed publiek die niet enkel in het e-commerce wereldje actief is/interesse heeft  !

Een ander trukje is het opsporen van verouderde / niet meer up to date content . Onder content begrijp ik : artikels, video & audio materiaal, wedstrijden, ebooks, rapporten, reviews, interviews,etc. Je kijkt waarom het ooit hot was en wie het hot vond, gaat het herwerken/updaten en contacteert vervolgens die groep van menen met de boodschap dat er een up to date versie beschikbaar is.

Dat is precies wat René een tijdje geleden moet gedacht hebben en een opvolger ging maken van het linkbuilding interview dat ik +2 jaar geleden publiceerde. Soms moet je het niet echt ver gaan zoeken. Hoeveel remakes van films & muziek verschijnen er bijvoorbeeld niet ? En soms kennen ze meer succes dan het originele.

Conclusie

Als je deel 1 en dit hier een beetje goed voor elkaar hebt zal je niet alleen makkelijker super duper links scoren, je zal ook plezier aan je werk beleven en je  zal er ongetwijfeld ook biz deals uithalen en daar gaat het tenslotte om…het rinkelen van de kassa…

1 reactie op : Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 2)
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Tweets that mention Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 2) « E-tail Members Only -- Topsy.com1:15 pm on February 14, 2011
[...] This post was mentioned on Twitter by Karl Gilis and Annemarie, Daniel Oudenaarden. Daniel Oudenaarden said: Linkbuilding Plan Opzetten (Deel 2) http://bit.ly/fHvOZT via @davelorrez [...]
[2]Linkbuilden in Moeilijke markten, een Case Studie | E-Tail6:29 pm on February 23, 2011
[...] In deel 2 van het opzetten van een linkbuildingplan haalde ik enkele punten aan die je konden helpen bij het zoeken en creëren van ‘linkbare content’ . Omdat de eerste reactie van veel mensen meestal in deze richting gaat : ” Nice dave maar in mijn markt lukt dat totaal niet…” beloofde ik om het met een voorbeeld te illustreren dus vooruit met de geit. [...]
[3]Linkbuilding, analyseren van top 10 « E-tail Members Only1:48 pm on July 6, 2011
[...] http://www.e-tail.be/members/linkbuilding-plan-opzetten-deel-2/ [...]
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website