Mijn 3 Conversie Toppers van 2012

December 31, 2012 6 reacties

In plaats van je tijd in seo, social media of het analyseren van website statistieken te stoppen raad ik je ten stelligste aan om deze 3  (of tenminste 1 ervan) asap op je todo lijstje voor 2013 te plaatsen. Ik garandeer je dat ze alle 3 op zeer korte termijn voor extra cash kunnen zorgen zonder dat je er veel tijd moet gaan instoppen… zo zeker dat ik je een 110% money back guarantee geef 🙂

Here we go :

1. Maak suggesties een onderdeel van het bestellen

Dit was ongetwijfeld de meest snelle qua integratie en zorgde voor behoorlijk wat extra cash. We hebben dat in verschillende shops toegepast en ik wil alvast cijfermateriaal van eentje met je delen :

  • laatste 1000 bestellingen nagekeken
  • 14.6% van die 1000 die iets extra (mee)bestelde
  • goed voor 4160 euro extra (op jaarbasis betekent dit ongeveer iets meer dan 35.000 euro.. allo korket…)

Vertel me niet dat je geen extra centje wilt bijverdienen door gewoon wat met je layout te ‘prutsen’.  Ook alle andere shops waar we dit hebben toegepast tonen stijgingen in omzet. Er is er zelfs eentje die nu al +35%  toont maar laten we zeggen dat de test nog iets langer moet lopen voor we echt ‘statistische zekerheid’ hebben.

Al is die extra 35% toch al aardig meegenomen…

Wat heb ik precies gedaan ?

Iedereen kent dit hier  : Related / klanten kochten ook / etc… het is mooie bladvulling maar mijn ervaring daarmee is niet echt positief (meer). Met andere woorden, iemand die deze trui koopt wordt niet ‘gestimuleerd’ om één of meerdere van deze suggesties erbij te kopen en het werkt dus voor geen meter.

Althans niet bij mij… Todat… er ergens een lichtje ging branden in mijn koppeke en ik dacht “waarom zorgen we  er niet voor dat die suggesties/accessoires IN het bestelproces van het originele artikel komt te staan ?”

Als mensen een kleur/maat moeten kiezen voor ze op klik en bestel klikken, waarom die accessoires daar niet tussen plaatsen, ze zijn toch bezig met keuzes aan het maken (kleur/maat)… Ik maakte er dit van :

en BAM…. extra cash 🙂 Het spreekt voor zichzelf dat de related/accessoires die je bij het originele product toont bijzonder gerelateerd moeten zijn om het ideale effect te verkrijgen. Je plaatst geen autoradio bij een fietsband.

Ok ik hoor je al komen ” Dave jong.. schoon maar onze producten hebben geen opties. Het enige wat ze moeten/kunnen doen is op de bestel knop drukken..” Dan maak je toch gewoon opties ?

Maak van stap 1 : Aantal …. en daar heb je je optie.

Ook al verkoop je items waarvan je weet dat er toch nooit meer dan 1 wordt aangekocht, je hebt ze in een ‘bestelproces’ waar de hoeveelheid niks kan opleveren maar de gekoppelde accessoires misschien wel. Bij mij werkt het in ieder geval prima en als je het niet probeert moet je zeker niet afkomen met : “Bij mij gaat dat nooit werken…”

2. Retarget je bestaande klanten

Het is belachelijk om te horen hoeveel bedrijven investeren in retargeting campagnes via Adwords om mensen die op de site kwamen maar niet hebben geconverteerd te achtervolgen op het www in de hoop om ze toch nog te overtuigen maar totaal NIKS doen met hun bestaande klanten.

Wie zal je makkelijker kunnen overtuigen denk je.. mensen die al bij je hebben gekocht (of meerdere keren) of mensen die je noch van haren of pluimen kent ? Tenzij die bestaande klant een slechte ervaring met jouw biz of product had is de kans een stuk groter dat je die kan overtuigen dan die 100 bezoekers die product x bekeken en of dat in hun winkelmandje hebben gedropt maar er verder niks hebben mee gedaan.

Net zoals die telefoon maatschappijen die altijd maar leuke extra’s en kortingen geven aan nieuwe klanten maar nooit geen flikker kunnen doen naar hun bestaande klanten toe… be different folks ! Het is tijd om Google analytics aan de kant te schuiven en je sales stats erbij te nemen.

Echte mensen en echte €€€. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk, ik schuif er even 3 naar voor om je op weg te helpen :

 

1. Niet terugkerende klanten

Als je natuurlijk een biz hebt die slechts 1 product verkoopt en waar iemand 10 jaar mee weg kan na aankoop ervan , dan is dit misschien niks voor jou 🙂 Behoor je niet tot die groep, dump dan alle sales van afgelopen 3-6-12 maand in een excel and start digging.

 Ook hier is er geen echte regel maar laten we zeggen dat je zeep verkoopt en je weet dat  de Dove & Go zeep min of meer een levensduur heeft van 2 maand dan ga je op zoek naar alle klanten die die zeep hebben gekocht 3 maand geleden (en langer) en niet terug kwamen om een nieuw stuk zeep.

Je gooit al deze lieve mensen in een mailinglijst en probeert die weer te activeren door ze bijvoorbeeld een promo/korting voor dat stuk zeep die ze kochten te geven. Stuur ze ook naar een landingspagina die je speciaal daarvoor maakte ipv. naar je standaard product pagina !

 

2. Best verkopende producten

Je haalt je 10 best verkopende producten uit je shop (dat kan zijn in termen van hoeveelheid, winstmarges,etc) ..en ook daar kijk je weer wat de ‘levensduur’ van het product is en wier wel of niet kocht. Je wilt geen promotie naar mensen sturen die het product vorige week hebben gekocht en nu plotseling datzelfde product aan ‘verminderde prijs’ zien staan 🙂

 

3. Beste klanten

Ga op zoek naar je beste klanten van afgelopen jaar  (op basis van aantal bestellingen, omzet, etc)

…en  doe eens iets extra voor die mensen..het zijn tenslotte je grootste fans die niet enkel hun zuurverdiende centen in je zaak pompen maar ook voor goede mond op mond reclame kunnen zorgen. Ideaal voor tip 3 🙂

 

3. Bouw een leger van verkopers

Ga op zoek naar partners die je producten gaan verkopen in de vorm van affiliates of dropshippers. Ik merk dat deze 2 vormen het meest populair zijn omdat ze geen (€€€) investering vragen en eigenlijk compleet risicoloos zijn.

Ik zie wel dat wanneer ze merken dat bepaalde producten goed verkopen, ze makkelijker zijn te overtuigen om een echte doorverkoper te worden en stock van je aan te kopen.

Wel eerst even een kleine ‘warning’ : Wees voorzichtig als je zelf enkel ‘dozen verzet’. Met andere woorden je koopt in bij een groothandel en verkoopt die producten door.  Eenmaal een affiliate of dropshipper merkt dat zijn handeltje goed begint te lopen (en jouw producten vlotjes over de toonbank gaan) is het een kleine stap voor hem/haar om jou er van tussen uit te halen en rechtstreeks naar de groothandel te  stappen. Hoe zou je zelf zijn ?

Heb je een eigen product of zorgt jouw bedrijf voor een meerwaarde aan een product dan mag je deze 3e tip zeker niet laten liggen  !

Om mijn affiliatehandel op te zetten gebruik ik altijd de software van  iDevAffiliate (geen aff. link 🙂 )  . Ik maak dus geen gebruik van de affiliate netwerken zoals Tradetracker, Daisycon, etc om deze 2 redenen :

  • meestal gaat het om nichemarkten en zijn er weinig of geen affiliates te vinden op die platforms
  • hoe meer personen er in de ketting zitten, hoe meer de koek moet worden verdeeld

Als grote speler (in een grote  markt) kan een dergelijk netwerk waarschijnlijk wel voor een meerwaarde betekenen maar not for me… Hier alvast 3 manieren om de basis van je leger te vormen :

 

1. Klanten

Veel kan ik hier niet over vertellen hé. Mensen die reeds klant bij je zijn (en terugkomen) zullen waarschijnlijk tevreden zijn over je producten en service en zijn dus ideale aanspreekpunten.

 

2. Adsense publishers

Mensen die Google adsense op hun site gebruiken willen een centje bijverdienen en zijn dus ideale targets om aan te spreken. Er zijn enkele manieren om deze sites snel te vinden :

  • Hulpprogramma voor plaatsingen
    De tool die je kan vinden in je adwords account onder Hulpprogramma’s & analyse. Je tikt je brede zoekwoord combinaties in en Google doet de rest :Er zullen ongetwijfeld een boel sites (waarschijnlijk de helft of meer) tussen zitten waar je niks mee kunt maar alles wat je wel kan vinden is natuurlijk graag meegenomen en het kost je amper een paar seconden om die te vinden

 

  • Google adplanner Op het eerste zicht iets ingewikkelder, mede omdat je meer kan segmenteren maar ook daar kan je in een minuutje wel enkele resultaten tevoorschijn toveren :
  • Adverteren in het inhoudsnetwerk
    Je kan even een paar adwords campagnes aanmaken en die enkel in het inhoudsnetwerk laten lopen om dan na een week of 1-2 -3 te checken op welke sites je ads hebben gedraaid.Om deze te bekijken ga je naar je campagne en klik je op ‘Display Network’ -> ‘Plaatsingen’.

3. Boerenverstand

Zoals bij de meeste zaken die je wilt doen kan de nodige portie ‘boerenverstand’ soms voor de beste resultaten zorgen. Laten we zeggen dat we grenen meubelen verkopen en mogelijke sites/partners willen vinden voor ons affiliate programma. Even het hoofd schudden en zien wat er uit komt :

De kans dat deze zoekopdracht ons ergens brengt is zeer klein want je krijgt bijna uitsluitend verkopers van grenen meubelen te zien.. de concurrentie dus 🙂

Maar wat stelt google voor ?

Hm.. hier kan ik waarschijnlijk wel iets vinden want het behandelen/bewerken van grenen meubels lijkt me een mooie zijtak van de branche waar je niemand echt voor de voeten kan lopen.

Wat krijgen we voorgeschoteld ?

Eén of andere blog over verftechnieken waar er toch een 50 tal post/jaar verschijnen (actief dus) waar ook topics/verftechnieken met (grenen) kasten aan bod komen.

Misschien niet ons beste target maar we zullen geen blogs of sites vinden die enkel over grenen meubelen praat en zelf geen grenen meubelen verkoopt…

Wat me ook opvalt en gelijk mijn interesse wekt :

  1. ze hebben een webshop waar ze allerhande verven en accessoires verkopen (kan ook interessant zijn voor mijzelf)
  2. ze hebben nogal wat media belangstelling
  3. woonblogs = nog meer partnermogelijkheden waarschijnlijk 🙂
  4. ze hebben een boek geschreven

We kunnen nu bekrompen doen en de kortste weg nemen door ze te contacteren met de vraag of ze geen affiliate willen worden. Hoeveel kans denk je dat we maken als we zo te werk gaan ? Ik geef je minder dan 5%…

We willen eerst het ijs breken, de persoon achter de site leren kennen en dan ooit eens zien of er een mogelijkheid is tot samenwerking. Maar nu nog niet… Waar ik in de eerste plaats aan denk :

  • iemand met veel know how (en een volgend publiek..important) dus een interview zou ideaal zijn
  • er werd een boek geschreven dus een bookreview (en of interview) schrijven, eventueel een boek of 5-10 kopen en een wedstrijd & giveaway houden
  • wij maken & verkopen grenen meubels, zij is creatief dus… vragen of ze één van onze meubels wilt behandelen/bewerken. Indien mogelijk er gelijk een how to van maken om te publiceren. De kast & eventuele opbrengst mag ze houden.
  • een how to serie opstarten op onze site in samenwerking met deze persoon

Je ziet er zijn manieren genoeg om deze persoon te benaderen zonder dat ze moeten denken dat er enkel iets voor jou in zit (en in mindere mate voor hen). Lees die zin nog even 😉

Pas als er een band is kunnen we eens zien wat de partner mogelijkheden zijn.  Waarom geen limited edition meubel maken in samenwerking met die persoon…. de kennis & vaardigheden van 2 personen/bedrijven mixen zorgt voor een uniek product  en met 2 heb je meestal meer reach dan alleen , is het niet ?

Liever 1 goede partner waar je een paar maand werk en tijd moet in investeren dan 100 affiliates die je op 2 weken tijd hebt gevonden en die ( behalve het plaatsen van je banners )  niks zinnigs doen met hun site, geen connecties hebben en niemand bereiken.

Je weet dus wat je te doen staat in 2013 en laat me even weten hoe goed ze voor jou werken, we zien graag social proof, dan kan ik bewijzen dat ik hier niet uit mijn nek aan het lullen ben….

6 reacties op : Mijn 3 Conversie Toppers van 2012
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Arnout11:19 am on December 31, 2012
Vooral die eerste kon ik mij ook in vinden, in de checkout de gekozen search criteria pre-fillen in plaats van open velden te maken, (+12% Conversie) op een vakantie accomodatie site... Ik zeg gemak dient de mens....
[2]Nils12:03 pm on December 31, 2012
Mooi artikel weer. E-tail.be is nog steeds een van mijn favoriete blogs :) Ik zal ook eens naar dat affiliate programma kijken, die kende ik nog niet!
[3]Erik3:53 pm on January 1, 2013
Ik ben het helemaal eens met je stap 1. Maar denk niet alleen aan accessoires met kleding, maar denk aan alle upsell dingen die je kan doen. Denk aan: schoonmaaksetje, batterijen, vulling etc. Wij doen het met banden bij een judopak zie hier, http://judopak.com/matsuru-judopak-training.html en sinds we het daar hebben wordt de witte band veel vaker mee besteld.
Dave4:38 pm on January 1, 2013
Dat kan je idd met zeer veel zaken doen, dit was slechts een voorbeeld. In jouw geval denk ik dat er nog meer inzit dan enkel die witte band : anderen kleuren event. , slippers, tas,...
[4]Sietse8:48 pm on January 1, 2013
Interessant artikel, zoals altijd eigenlijk!
[5]Jef DM2:35 pm on April 24, 2013
Beste Dave, welke tool stel jij voor om upsell te doen? Als +10.000 SKU's hebt dan kun je dit niet meer handmatig beheren.
Dave11:01 am on May 24, 2013
Is inderdaad moeilijker moeilijker met grote shops maar als je sales gaat analyseren dan zal je hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie komen dat een (zeer) beperkt gamma voor het grootste deel van de sales zorgt. Pik die eruit en ga die manueel gaan bijwerken/pimpen. Of je neemt de top 10-20-50 van best verkopende eruit en begint met die.. Mogelijkheden genoeg om extra $$$ te laten binnen komen :)
Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website