Mijn 3 Tips om je site te verbeteren

October 28, 2010 No reactie

Ok eindelijk nog eens wat tijd kunnen vrijmaken om de nieuwsbrief de deur uit te sturen. Soms heb je van die weken dat je agenda snokvol zit, je zal dat ongetwijfeld zelf wel kennen…

De laatste weken kreeg ik een pak mails binnen van mensen die me vroegen wat ze konden doen om hun site ‘beter’ te maken. Wat ik dan versta als :”hoe haal ik hier meer cash uit?”

Zeker weten dat je zal zeggen “dat weet ik allemaal al !” als je verder leest maar pas je het ook daadwerkelijk toe op je site want als iedereen deed wat ie wist, dan had ik waarschijnlijk geen coaching biz meer 🙂

Kennis wordt nog steeds veeeeeeel te weinig omgezet in acties dus nog even de top 3 zaken die ik bijna dagelijks tegen het lijf loop en ervoor zorgen dat een site het ‘net iets minder doet’.

1. Waar is het interactie ontwerp ?
Heel veel sites hebben een ok of zelfs mooie verpakking maar het blijft onduidelijk waar je de bezoeker uiteindelijk wilt naartoe brengen. Elke site, ongeacht of het nu een content site of webshop is heeft minstens 1 en liefst meerdere doelen.

In het vakjargon zal je ze horen spreken over micro en macro conversies. Voorbeeld, voor een webshop is een microconversie bijvoorbeeld het binnenhalen van een email adres (en naam) zodat die op je mailinglijst terecht komt en je heel gericht aan email marketing kan gaan doen.

Straks wil ik het nog even over emailmarketing hebben maar we zitten nu bij het interactieontwerp en wil niet te ver afdwalen..

Een macro conversie daarentegen is voor een webshop ongetwijfeld het sluiten van een verkoop. Dus als je vraagt aan een webshop eigenaar :” wat is het belangrijkste doel op je site?” dan zegt iedereen “ah verkopen natuurlijk!”.

Logisch maar er zijn verdomd veel shops waar het een echte pain in the ass is om 1. Het juiste product te vinden 2. Niet altijd duidelijk is hoe je kan kopen.
Neem nu deze fantastische site hier. Van ‘anders zijn’ gesproken maar probeer maar eens en product te bestellen…Laat het me even weten (via twitter of mail) als jij iets in het mandje krijgt..ik slaag er in ieder geval niet in…zonde toch ?

Dus check zelf even je site….shit opnieuw….Dus.. zoek een paar ‘vrijwilligers’ om je site eens onder vuur te nemen en de kans dat die feedback zich behoorlijk snel kan omzetten in extra omzet (als je iets doet met die feedback natuurlijk..) is absoluut niet ondenkbaar !

2. Meer is minder…
Teveel mensen willen hun pagina’s volproppen met van alles en nog wat waar een bezoeker 1.geen boodschap aan heeft 2. totaal geen interesse in heeft.

Of beter nog, ze zien het niet eens meer staan. Dus, het is niet omdat amazon 34 related products en 23 “mensen die dit kochten, kochten ook dat” producten bij 1 product plaatst dat dit iets is wat jij ook moet hebben !

Ik heb shops waar 10-15% inderdaad iets extra bijbesteld via die techniek maar heb ook sites waar dat totaal geen impact had en het heeft dan ook geen zin om die dingen daar te laten staan want op die manier zorg je er meestal voor dat mensen gigantisch veel gaan rondklikken op je site en uiteindelijk vergeten waarom ze oorspronkelijk bij je kwamen.

Of slechter nog, door al het klikken en verspringen van pagina naar pagina vinden ze het originele product niet meer terug en verdwijnen ze (gefrustreerd) van je site.

Kan je uit je cijfermateriaal niet opmaken of het echt iets extra in de lade brengt (dan doe je toch iets verkeerd), gooi even een klikanalytics tool op je beste pagina’s om te zien of bezoekers het zien staan en er ook op klikken/gebruik van maken..

Probeer ook je homepagina niet te druk te maken. Ja natuurlijk willen we zoveel mogelijk producten of promoties in de kijker plaatsen maar zorg je op die manier niet voor meer verwarring ?

Een mooi voorbeeld die ik paar dagen geleden tegen het lijf liep…De meeste sites die promotie artikelen voor bedrijven verkopen bombarderen hun homepagina plat met hun gadgets dat je van pure miserie gewoon maar wat begint rond te klikken.

Deze site daarentegen is wel heel duidelijk (en gooit het ook recht in je face..) :

With over 10.000 promotional products available, do you know which will be most effective for your biz ?

WE DO

blablabla

Wat ze daarna met hun homepagina doen (lang leve sommige seo bureau’s..) , daar ben ik minder over te spreken maar ze waren toch goed begonnen.

Persoonlijk zou ik een soort van tool / zoekmachine daar plaatsen die bezoekers min of meer de juiste richting kan opsturen.

Meer in de aard van deze nieuwe NL site hier :http://www.horloges.nl/ (thxs @micheltel 😮 )

Vergeet niet dat 95% of meer van de mensen die op je site komen waarschijnlijk een zoekend publiek is. Probeer daar creatief en op een gebruiksvriendelijke manier mee om te gaan…

3. Waarom ?
Sommige mensen/shops/sites zijn veel te bescheiden…Durf (desnoods in koeien van letters) op zo goed als elke pagina 1. Het vertrouwen van je bezoekers te winnen 2.te zeggen waarom jij beter bent.

Mensen vergeten snel dus waarom zou jij niet overal duidelijk maken dat je :

  • Een uitmuntende en professionele service hebt die op een 0800 nummer zit te wachten op telefoontjes met vragen/problemen
  • Een gratis “help / how to gids” hebt die ‘gratis’ kan worden gedownload
  • Een uitgebreide wiki sectie hebt op je site met +200 artikels over het onderwerp en die dagelijks/wekelijks aanvult
  • Je gratis verstuurd
  • Een exclusief verdeler bent
  • Eigen producten ontwikkeld
  • Je de items op voorraad hebt
  • Vandaag besteld, morgen wordt geleverd
  • Je de goedkoopste bent
  • Je reeds 15.000 klanten hebt bediend
  • Je 90 dagen garantie biedt
  • Etc

Het is niet omdat die zaken voor jou vanzelfsprekend zijn dat een bezoeker daarvan op de hoogte is. En het is niet omdat het op je homepagina in koeien van letters staat te lezen dat een bezoekers dat nog weet als hij 2 klikken verder zit of in je winkelkar aankomt…blijven herhalen die handel !

Tot zover de 3 tips en nu nog heel snel (wordt weeral laat..) even iets over email marketing.

“Werkt email marketing nog ?” : hoor ik vaak..

Als je de uiterst gevoelige spamdetector van je leads niet doet aanslaan als ze een mail van je zien binnenkomen…Hell yeah..95% van mijn consulting jobs komen voort uit het versturen van mijn nieuwsbrief en de meeste mensen contacteren me pas nadat ze een paar maanden (of langer nog) de nieuwsbrieven binnen krijgen. Ze willen eerst weten welk vlees ze in de kuip hebben natuurlijk….

Zelfde verhaal voor webshops, je kan de verkoop gigantisch stimuleren daarmee en het is ZONDE als je als webshop niet aan leadgeneration doet.

Mitch schreef vorig jaar een mooie case over hoe hij in 4 dagen tijd een slordige 10.000 euri extra wist te genererenmet een emailcampagne.

Waar ik wel meestal op hamer is het feit dat je best geen 100% commerciële campagnes lanceert op een rij . Want dan is de kans groot dat de ‘jij bent me aan het spammen’ detector gaat aanslaan en dat heb je liever niet.

Zorg voor een goede mix van informatieve & commerciële mails die je op regelmatige basis verstuurd en probeer daar ook je social media strategie in te verwerken…social media is het perfecte medium om een ‘menselijker’ gedaante aan te nemen in plaats van een commercieel.

No reactie op : Mijn 3 Tips om je site te verbeteren
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website