Mijn Intern Linkbuilding Geheim…

February 21, 2010 No reactie

Ik had me voorgenomen om iets te schrijven over google analytics en het leren vinden van bepaalde data en begrijpen wat verschillende soorten van verkeer je eigenlijk vertellen maar ik loop de laatste tijd al zoveel te lullen over het begrijpen van je bezoekers dat ik het vandaag toch maar eens over iets anders ga hebben.

Wat dacht je van interne linkbuilding?

Ik krijg soms de vraag of er een ‘best of practise’ is en het leek me dan ook een goed idee om mijn manier snel even uit de doeken te doen. Soms heb ik het gevoel dat ik gewoon alles wat goed voor me werkt tegen je vertel …hopelijk ga ik het me nooit beklagen 😮

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd heel leuke resultaten zien met goed opgezette campagnes dus wat ik hier ga beschrijven werkt okido voor mij.

Voor je begint moet je natuurlijk een plan uitstippelen zodat je weet welke richting je uit zal gaan. Wil je een campagne starten voor een compleet nieuwe pagina die je deze week de ether in stuurde, dan zal het belangrijk zijn om eerst een analyse te gaan maken van de huidige top 10.

In deze case studie die ik een tijdje geleden publiceerde zie je de tabel met belangrijkste gegevens die ik gebruik voor een dergelijke ‘eerste impressie’ analyse. Cijfertjes alleen kunnen me niet voldoende vertellen dus in de 2e stap ga ik elke site in die top 10 gaan aflopen om te zien :

  • Hoe hun interne site en linkstructuur in elkaar zit (dat vertelt me of ze daadwerkelijk iets afweten van seo ja/neen en vertelt me of het dus een sterke / matige of ‘easy to win’ tegenstander zal worden)
  • Wat hun externe linkbronnen zijn. Zo zie je gelijk wie hun ‘vrienden’ zijn en hoe ze worden gepromoot en aan de hand daarvan kan je uitmaken of ze gewoon geluk hebben gehad met hun top 10 plaats of als het eerder een goed opgezette actie was. Geluk hebben kan ook betekenen dat ze een autoriteit zijn in de markt en wordt het een moeilijke klus om je daar tussen te wringen.

Heb je echter bestaande pagina’s die al ranken maar je wilt die absoluut hoger krijgen, dan zal je eerst je eigen data moeten gaan analyseren (check de 2 images..) om uit te vogelen waar je pagina ergens hangt en op welke manier je je interne linkstructuur in elkaar hebt gestopt.

Zo ga je vermijden dat je de verkeerde keyword combinaties gaat gebruiken om te linken.

Eenmaal je die data bij elkaar hebt kan je beginnen met je master plan :))

Ik zal het gewoon even illustreren aan de hand van een voorbeeld om het verstaanbaar te maken.

Stel ik heb een dierenzaak en ik wil absoluut hoger ranken met mijn pagina voor het woord ‘hondenmateriaal’. In eerste instantie wil ik zien welke bestaande pagina’s in mijn site Google ziet als zijnde gerelateerd aan het woord en gebruik :

site:mijnsite.com hondenmateriaal

Google zal me nu alle pagina’s op mijn site tonen waarvan ze vinden dat ze gerelateerd zijn aan het woord hondenmateriaal. Eenmaal ik dat weet zorg ik er alvast voor dat vanop ieder van die pagina’s een link vertrekt naar mijn hondenmateriaal pagina.

In de 2e fase ga ik een reeks artikelen gaan schrijven die iets hebben te maken met honden en van waaruit ik ook kan gaan linken naar mijn hondenmateriaal pagina.

In de eerste plaats gebruik ik Google’s keyword, search based kw tool en het wonder wheel om mijn keyword research te starten en ik vind :

  • honden opvoeden
  • honden trainen
  • honden rassen
  • honden voeding
  • honden verzorging
  • honden pups
  • berner sennen honden
  • honden trimmen
  • etc

In de eerste plaats neem ik die combinaties eruit die iet of wat longtails zijn en toch nog wat aan zoekvolume tonen. Zo heb ik de kans om makkelijker extra verkeer aan te trekken die hopelijk ook gaat converteren en sla je 2 vliegen in 1 slag.

Je kan ook naar een wikipedia gaan en hetzelfde commando ingeven :

site: nl.wikipedia.org honden

Heb je gelijk een hoop topics waar je ook wel iets zal kunnen over vertellen. En terwijl je daar toch bent, check even de backlinks naar de artikels waar jij ook iets gaat over schrijven en hou die bij in een Excel zodat je die mensen kan contacteren van zodra jouw artikel online gaat.

Kijk, zelf ben ik van mening dat je externe & interne linkbuilding campagne in elkaar verweven moeten zitten om de boel echt goed te maken…maar wie ben ik. Onthou gewoon dat een pagina zonder inkomende links (extern) niet veel ‘waarde’ kan verzamelen

Voor elk van die nieuwe woordcombinaties die ik vond ga ik een artikel schrijven van een woord of 500 lang en de publicatie ervan gaan spreiden. De artikels worden onderling gelinkt waar mogelijk EN vanuit elk artikel vertrekt er een link naar mijn hondenmateriaal pagina.

Einde van je intern linkbuilding werk…niet zo moeilijk he…

Maar als je nu een beetje slimmer bent en de boel echt goed wil laten renderen, dan ga je een stapje verder en kijk je snel even hoe de top 10 eruit ziet voor die nieuwe keyword combinaties die je net hebt gebruikt en kijk je wie er daar naartoe linkt.

Je zoekt contact met die personen om te zien of ze eventueel ook niet naar jouw artikel willen linken die “veel interessanter/ uitgebreider/andere invalshoek gebruikt/aanvulling is/etc” dan dat waar ze momenteel al naar linken.

Als je niet te bot bent en het goed weet aan boord te leggen heb je een groot slagingspercentage ! Lees even dit hier om te weten waar ik naartoe wil. Ja het zal je veel tijd kosten maar voor wat hoort wat !! Weinigen die dat willen snappen blijkbaar…

En om je nu helemaal de moed te ontnemen, aangezien er dagelijks een massa nieuwe zoekwoord combinaties bijkomen is dat wat ik net beschreef een straatje zonder einde :o) en maak je beter een plan op waar je de boel voor een groot deel kan gaan outsourcen..tenzij je een ondernemer bent die tijd heeft om al die artikels te gaan schrijven en het nodige linkwerk te gaan doen…

No reactie op : Mijn Intern Linkbuilding Geheim…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website