Ook genoeg van SEO en Social Media ?

September 19, 2009 No reactie

Willem stuurde me vandaag een mailtje waar ik ook nog wel iets heb over te zeggen, nu we toch bezig zijn met mijn mailbox te analyseren (het is eens iets anders) :

“Wordt jij niet ook verschrikkelijk moe van al die zaken die je moet doen om te scoren met je website? Zo langzaam merk ik steeds meer dat het enkel nog met techniek te maken heeft en het vakgebied waarin ik verkoop is niet meer zo van belang, kortom ik walg echt van al die social sites, zoekmachine marketing, het bedelen om linkjes enz, het heeft echt niets meer te doen met een voorliefde voor een bepaald vak, tenzij je vak website marketing is.”

Waaw..veel zaken die hier worden aangekaart en ik denk dat het ergens wel bekend in de oren klinkt ..site bouwen, ‘zoekmachine vriendelijk’ maken (jakkes..), linkbuilding, content schrijven, blogs bijhouden, twitter, facebook, youtube, forums…en dan nog eens je zaak runnen mocht je dat vergeten zijn !

Eerder deze week schreef ik er een stuk over op de blog, mocht je het gemist hebben : Laat je niet gek maken door de SEO freaks.

Ten eerste, mensen die een SEO bedrijf runnen of ervoor werken..normaal dat zij daar ganse dagen mee bezig (moeten) zijn want dat is hun job. Maar als je ondernemer bent en je moet een zaak runnen, dan kan je niet op hetzelfde niveau te werk gaan als zij doen.

Dus je moet een keuze maken….blijf ik het zelf verder bollen of geef ik het uit handen ?

Van mij mogen ze zeggen wat ze willen maar SEO wordt veel te moeilijk gemaakt. Ik hou het liever eenvoudig : eenmaal je de structuur van je site op papier hebt gezet (heb jij dat gedaan ?), keyword research hebt gedaan en dat het overgezet op je site structuur (weinigen die ook dat doen) zijnde : url’s, pagina’s en interne linkstructuur dan heb je GEDAAN met het ‘seo vriendelijk’ maken van je site en moet je daar zo goed als nooit meer aankomen !

Het enige wat je dan nog rest om beter te scoren in Google met die pagina’s is linkbuilding folks ! Keyword density, het vet zetten van keywords of meer of minder gerelateerde zoekwoorden er gaan ingooien zal je niks verder helpen…
Linkbuilding…f**ck ..bedelen voor linkjes, wat een tijdrovend en vooral saai werk ! Inderdaad volledig mee akkoord maar teveel mensen zien linkbuilding nog steeds als de praktijk die 5 jaar geleden werd gebruikt : een massa webmasters gaan aanschrijven of startpagina aanmeldingen gaan doen.

Dit is hoe ik een beetje te werk ga, mocht het je interesseren :

Het ‘saaie’ linkbuilding werk is meestal ook het makkelijkste en daarvoor zoek ik gewoon iemand die dat voor mij gaat doen. Denk eens na..het is crisis, iedereen heeft (altijd) geld tekort en velen die op zoek zijn om iets extra bij te verdienen..en jij denkt dat je niemand kan vinden die een groot deel van dat saaie werk van je schouders kan nemen? Het is dat je ze niet wilt zien dan…

Iemand die dat notabene veel goedkoper zal doen dan als jij het zelf moet doen…je tijd is veel meer waard dan die paar euro/uur dat je ze moet betalen.

Als ik iemand ‘aanwerf’ , dan geef ik die gewoon een opleiding en leer ik ze wat belangrijk is en waar ze de mosterd moeten gaan halen voor mijn site.

Bang dat ze het verknallen of dat ze verkeerd gaan zoeken ?

Iedereen heeft het altijd over concurrentie analyse en kijken waar zij hun links halen om daar zelf ook een poging te wagen, stel dat je 9 naaste concurrenten samen 20.000 links hebben (die jij notabene kan downloaden in een csv), hoeveel van die linkmogelijkheden heb jij al gecontacteerd om te zien of jij daar ook een link kan krijgen ? 100-200-500 ? Dan blijven er nog steeds 19.500 over waar je nooit iets mee hebt gedaan..

Wel, geef dat lijstje om te beginnen aan je ‘nieuwe werkkracht’ en ik kan je verzekeren dat ze daar alleen al een paar maanden zoet mee zijn 😮

En terwijl zij daar mee bezig zijn, heb jij plotseling een pak extra tijd vrij om aan creatief linkbuilding te gaan doen. Wat dat is ? Ik noem het meestal linkbuilding voor mensen, niet voor google :

  • Social media (ja je hoor het goed), je gaan inwerken in je markt en je expertise gaan blootgeven en als ik voor mezelf spreek, dat is pas leuk werk, praten over de dingen waar jij goed in bent, zaken waar jij een passie voor hebt…
  • Wedstrijden organiseren Kom met een beetje van een leuke wedstrijd voor de dag en moet je eens zien wat daar allemaal op af komt. Waarom denk je dat kranten en tijdschriften die dingen nog altijd doen ?
  • Content creëren op welke manier dan ook, tekst, audio, video…ik weet het niet maar i love to speak about my passion..jij niet ?
  • Experts opzoeken in je markt : een fantastisch middel om aandacht, verkeer en links aan te trekken. Een voorbeeldje…iets meer dan een jaar geleden besliste ik om mijn blog van domein te veranderen en zocht een manier om de nieuwe site te ‘lanceren’..dus nam ik een hot topic (zijnde linkbuilding) en contacteerde een paar experts om hun een paar vragen te stellen.

    Het werd een gigantisch artikel die me een hoop exposure en … links opleverde. In google.be staat het artikel nog steeds op nummer 1 voor het zoekwoord ‘linkbuilding’ (+3.000.000 results) ..zonder actief aan linkbuilding te doen. Hoeveel seo bedrijven zouden daarvoor niet op 1 willen staan 😮

  • De gewone man in the spotlight zetten : nog één van mijn favorieten…en nog een voorbeeldje omdat dat éénmaal beter werkt dan de duffe theorie praat..ik verkoop dierenmateriaal..dan ga ik bijvoorbeeld op zoek naar hondenclubs en vraag ik of ze interesse hebben om een interview te doen die wij dan gaan publiceren op de site blablabla.

    Je moet eens zien hoeveel succes je daar kan oogsten. Mensen houden ervan om in ‘the spotlight’ te staan. En als het artikel wordt gepubliceerd breng je ze daarvan op de hoogte en vertel je erbij dat je kant en klare badges hebt die zij op hun site kunnen plaatsen. Je geeft de code, zij doen copy en paste et voila…exposure op hun site, verkeer en..weer een link..

Maar het beste moet dan nog komen, er zijn contacten, er is een ‘band’ gecreëerd en je kan daar veel meer mee doen dan enkel het lullige linkje dat je kreeg. Ooit al gehoord van partnerships ? De rest mag je er zelf bij verzinnen 😮

Mijn conclusie , volg de 20/80 rule : stop 20% van je tijd in het werken aan je site en 80% aan marketing( ja daar behoort social media ook bij) en klanten..

No reactie op : Ook genoeg van SEO en Social Media ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website