Real Time Segmentatie voor Dummies…

May 12, 2010 No reactie

Geen persoonlijk gezever vandaag en gelijk het topic van de dag presenteren : Real Time segmentatie

Maar eerst even iets anders…

Echt ongelofelijk welke kansen het digitale tijdperk je eigenlijk in handen geeft. En dat is nu net ook het mooie aan e-commerce…iedereen heeft gelijke kansen om te starten. Ok de ene zal misschien een groter budget hebben om te starten maar met creativiteit & zweet kom je ook al een end weg.

Zo las ik vandaag nog een artikel (link ik straks even onderaan) van een gadget winkel die (ook met een low budget) werd opgestart in 2006-2007 en vandaag de dag tussen de 1000-2000 bestellingen/dag de deur uit stuurt op topdagen. En dat met een gamma van slechts 300 producten…

Er zijn een shitload aan gadget winkels te vinden online met 1000-10.000-en producten en toch zijn deze rakkers erin geslaagd om zich daar tussen te wringen dankzij hun creativiteit & zweet !

Hun GROOTSTE differentiatie punt is zonder meer hun product video’s (ik zie er 259 staan op Youtube) waar ze korte, meestal grappig verhaaltjes hebben van gemaakt. Een paar opmerkelijke uitspraken van de oprichter :

  • “We do work on SEO. We don’t obsess over it too much. You don’t want to have manic swings of depression or elation because you moved up one position or moved down one.
  • I feel like I shouldn’t have been obsessing so much over search engine ranking and pay-per-click as much as I used to.
  • I wish I would have started our Facebook fan page earlier.
  • The number one thing I wish I would have done was putting all of my videos on YouTube earlier.

En als afsluiter mijn lijfspreuk :

“…the only number that matters really is how much money you got in your bank account, and if you have enough to pay the bills…”

Altijd leuk om dergelijke interviews te lezen en dat soort van biz aanpak nog eens voor je neus te krijgen want soms zijn we inderdaad gewoon TE obsessed over links, rankings, conversies, analytics en al die andere troep dat we eigenlijk de fundamenten van een biz uit het oog verliezen (in mijn ogen dan) : creatief en inventief zijn..

Maar als ik dan toch nog eens mijn ‘nerd’ gehalte mag opkrikken…laten we het snel even hebben over live segmentatie van je bezoekers.

Niemand die gaat ontkennen dat segmentatie van je bezoekers onbelangrijk is maar meestal gaan we gaan segmenteren voor een bezoeker op onze site terecht komt.

Onze Adwords camapgnes gaan we bijvoorbeeld zo gaan opmaken dat mensen die Honden manden zoeken terecht komen op onze honden manden pagina en mensen die zoeken op honden bedden terecht komen op de honden bedden pagina.

Net door die mogelijkheid ben je in staat om de soms dure Adwords campagnes toch rendabel te maken.

Dat ligt natuurlijk anders bij het grootste deel van je ander verkeer. Neem nu bijvoorbeeld een verwijzende site. Stel…Het nieuwsblad publiceert een artikel over webwinkels beginnen op hun site en refereert in het artikel naar mijn site (een natte droom 😮 ).

Op zich mooi meegenomen maar ze linken naar mijn homepagina en mijn analytics vertelt me dat ik inderdaad 500 bezoekers/dag binnen kreeg de laatste 2 weken maar ik zie een hoge bouncerate.

Ook logisch want mensen komen van een artikel dat ging over een webwinkel beginnen en worden dan gedropt op een homepagina die op het eerste zicht niet echt relevant is. Mochten ze gaan navigeren op de site zouden ze misschien wel vinden wat ze zoeken.

Zonde dus om al dat verkeer zomaar te laten verdwijnen maar wat doe je eraan ? De oplossing (die gratis is trouwens) bestaat al een tijdje en kreeg de naam BTBuckets. Het is een tool die je de mogelijkheid geeft om op basis van vb.  je Google analytics data, ‘buckets’ aan te maken om on the fly je bezoekers te gaan segmenteren.

Dus om op ons voorbeeld in te spelen. Met die tool kan ik bijvoorbeeld instellen dat alle verkeer dat van Het Nieuwsblad komt, en eigenlijk naar de homepagina wordt gestuurd, moet worden doorgestuurd naar mijn artikel : “10 Tips om snel en goedkoop een webwinkel beginnen”.

Waar ik als uitgekookte marketeer natuurlijk een gratis eboek plaats met 45 extra tips in ruil voor hun email adres 😮

Of stel dat een bepaalde productpagina 60% bezoekers krijgt uit Nl en 40% uit BE, dan kan ik de Nl bezoekers bijvoorbeeld naar een variante van de originele productpagina sturen waar ik specifiek zaken ga aanhalen (zoals shipping, kosten, leveringstermijn,etc) die voor die doelgroep relevanter zijn. Of zelfs speciale promoties draaien die een BE’er niet te zien krijgt…

De mogelijkheden zijn echt ongekend. De tool bestaat al een tijdje en ik ben er ooit mee gaan experimenteren (wat goed ging) maar ik had mijn twijfels over het systeem omdat je eigenlijk een soort van cloacking gaat doen en we weten allemaal wat Google daarover denkt.

Groot was mijn vreugde dan ook toen ik een paar weken geleden BTBuckets in de Google Analytics Application Gallery zag verschijnen en ik er vanuit ga dat het wel ‘safe’ is om te gebruiken…maar met G weet je natuurlijk nooit..

Het systeem werk super duper makkelijk dus ik zou zeggen zeker het overwegen waard om ermee aan de slag te gaan

No reactie op : Real Time Segmentatie voor Dummies…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website