Segmentatie NA de optin, 95% doet het niet !

December 26, 2009 No reactie

We zijn alsmaar bezig over het segmenteren en analyseren van bezoekers op onze site maar doen zelden of nooit hetzelfde met onze email lijst. Iets wat velen trouwens nog niet hebben, tenzij de email adressen van hun (vaste) klanten die ze ergens hebben liggen en een paar keer per jaar bombarderen met sales berichten.

Een email expert ben ik niet maar voor mij zijn er 2 levels van segmentatie, die beiden zeer belangrijk zijn:

  1. Segmentatie voor de optin
  2. Segmentatie na de optin

Voor de Optin

Of met andere woorden, je publiek gaan segmenteren voor ze op je mailinglijst terecht komen. Het kan best zijn dat je site/shop niet omvangrijk is of zich toespitst op een niche en je genoeg hebt aan 1 lijst maar zelf zie ik dat het ook daar moeilijker wordt.

Op E-tail bijvoorbeeld merk ik dat er soms mensen een ‘geïrriteerde’ mail sturen om uit te schrijven omdat ze enkel het linkbuilding boek wilden downloaden en geen andere wekelijkse ‘zever’ in hun mailbox willen zien verschijnen.

Anderen laten me weten dat ze een webshop hebben en er weinig relevantie is tussen de nieuwsbrieven en het e-commerce beroep dat ze uitoefenen. Dergelijke reacties heb ik al binnen gekregen maar zijn beetje moeilijk te plaatsen voor mij aangezien zowat alles uit mijn
eigen e-commerce keuken komt.

Maar de reacties zijn er en je zou er eigenlijk rekening mee moeten gaan houden en het segmentatie proces beter gaan uitdokteren.
Als we het iets groter gaan zien en je verkoopt dierenmateriaal online, dan moet je zeker en vast verschillende lijsten hebben voor je hond, kat, paard en vis categorieën en zal je verschillende optin formulieren moeten voorzien.

Helaas stelt er zich daar meestal al een probleem omdat veel software oplossingen het niet toelaten om je categorieën te gaan voorzien van verschillende templates. Jammer want je laat daar een grote opportuniteit liggen en niet enkel in termen van e-mail segmentatie.

De enige oplossing die je daar kan gebruiken is werken met checkboxes waar mensen moeten gaan aanvinken in welk segment ze willen terecht komen.

Ervoor zorgen dat je optin formulier op elke pagina staat zal vast en zeker ook voor een boost in je verzameling zorgen.

Op E-tail bijvoorbeeld komt ongeveer 40% van de optins die ik verzamel binnen via een interne pagina en dus niet via de home.
Hoeveel info je moet/kan vragen is altijd een moeilijk zaak maar ik zou zeggen , begin met zo weinig mogelijk, de rest kan je altijd nog op een later tijdstip te pakken krijgen als er een ‘betere’ band is met je email bestand.

Zelf zit ik wel te twijfelen of ik bij het overschakelen naar het nieuwe design op E-tail de naam nog ga vragen. Het is inderdaad leuk als je een mail krijgt met “Hallo Pierre..” maar ik zie dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die niet hun naam, maar bijvoorbeeld shit of fuck invullen en dan krijgen die natuurlijk elke week een mailtje binnen met “Hallo Fuck…”…

Aan de andere kant , als iemand te lui is om zijn echte (voor zover je dat ooit kan nagaan) naam in te vullen, dan zal dat waarschijnlijk al geen goede prospect zijn.

Na de Optin

De fun part begint pas nadat je mensen zo ver hebt gekregen om ergens op 1 van jouw lijsten in te tekenen en precies daar laat 95% van de mensen die email marketing gebruiken steken vallen.

Want in jouw lijsten kan of laten we zeggen MOET je ook gaan segmenteren om de boel zo goed mogelijk te doen draaien en je kansen op slagen te vergroten. Segmentatie kan op voor de volgende groepen van mensen :

  1. Zij die je email niet openen
  2. Zij die je mail openen maar niet doorklikken
  3. Zij die je mail openen, doorklikken maar niet converteren
  4. Zij die je mail openen , doorklikken en converteren

Stel dat je een kerstactie doorstuurt naar je mailbestand, en slechts 2% converteert. Dan kan/moet je een follow up (serie) gaan maken voor elk van deze groep.

Want het is bijzonder lullig als Pietje bij de eerste mail de je verstuurde met je promotie gelijk koopt en 5 dagen later een 2e mail krijgt waar je hem weer aanspoort om datzelfde product aan te kopen.

Of erger nog, in je 2e mail geef je 5% extra korting terwijl Pietje de volle pot heeft betaald. Erg happy zal je er hem niet mee maken..
Dus voor de groep die je mail niet openden kan je een re-activatie campagne gaan opstarten (beginnen testen met headlines zal je eerste prioriteit worden).

Als na een half jaar blijkt dat je totaal geen respons krijgt, dan delete je die ‘dode’ contacten beter want ze vervuilen je lijst en vroeg of laat gaan ze je misschien als spam gaan bestempelen en kan je problemen gaan krijgen.

Voor die 2e groep zal je hoogstwaarschijnlijk aan je copy moeten gaan werken want ze openen je mails wel en zullen waarschijnlijk ook wel iets lezen van wat je hebt te zeggen maar blijkbaar ben je niet overtuigend genoeg zodat ze doorklikken.

Bij de 3e groep is er weinig mis met je mails en call to actions want ze klikken door maar ze kopen uiteindelijk niet. Je zal dus aan je landingspagina moeten gaan werken of aan je offers.Het kan natuurlijk ook zijn dat de negatieve of slechte respons van deze personen die tot deze eerste 3 groepen behoren een teken zijn van verkeerd segmenteren voor de optin !

En bij de 4e groep, die wel converteert kan je een follow up gaan doen met bijvoorbeeld een “wij appreciëren uw vertrouwen en willen je daarom 10% korting geven bij je volgende aankoop binnen de 2 weken” campagne.

Of je nu een beetje of veel aan email marketing doet, je zal ervoor moeten zorgen dat je een goede email softwareprovider neemt waarmee je goed kan segmenteren zodat je het onderste uit de pot kan halen…

No reactie op : Segmentatie NA de optin, 95% doet het niet !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website