Verkloot je tijd niet teveel met Google Analyitcs…

June 3, 2010 No reactie

Wolkenloze hemel, ik denk dat ik mezelf straks een beetje verlof ga gunnen…

Gisteren laat nog een artikeltje zitten schrijven over het goed leren gebruiken van Google analytics want velen weten niet (meer) welke data echt belangrijk voor ze is.

Zoals daar uitvoerig beschreven, het is belangrijk dat je weet wat important is voor je zaak/site vooraleer je in die data gaat duiken. Zo weet je tenminste waar je op zoek moet naar gaan.

Je kan de belangrijke data grofweg gaan opdelen in 3 grote groepen :

  • Welke verkeersbronnen gebruik ik
  • Wat doen mensen als ze op mijn site komen
  • Welke acties ondernemen die (of niet :o)

Verkeersbronnen

De voeding van je site met andere woorden. En dat kan echt van alles zijn :

  • Organische resultaten (Google op kop..)
  • PPC campagnes (zal meestal Adwords zijn..)
  • Banners (ow ja die werken nog steeds !)
  • Partnerships
  • Social media (facebook,twitter, etc)
  • Affiliates
  • Offline reclame (flyers, radio, biz cards,etc)
  • Etc

Vervolgens ga je jezelf de vraag stellen : “waar stop ik het meeste tijd&geld in om bezoekers naar mijn site te halen ?”.

Dat wordt je belangrijkste data in deze groep want het verbeteren/ optimaliseren van dit medium zal ervoor zorgen dat of de kosten naar omlaag  en of de inkomsten naar boven gaan.

De kunst bestaat erin om niet naar het totaalplaatje te kijken maar heel specifiek te gaan.

In plaats van te zeggen : ” ok, het organisch verkeer bracht me X aantal euro op” ga je bv. kijken welke pagina’s/keywords verantwoordelijk zijn daarvoor.

Zie je bijvoorbeeld dat een pagina/kw combinatie je 5 sales heeft opgeleverd afgelopen maand en je staat op plaats 4, dan weet je dat wanneer je op plaats 1 komt, 25% meer kliks zal krijgen en kan je uitrekenen hoe zich dat kan gaan vertalen in je kassa om vervolgens een haalbare en betaalbare strategie uit te tekenen.

Dat is je focuspunt, niks anders. Het heeft geen zin om 5-10 actiepunten eruit te gaan halen want we zijn niet gemaakt om te Multitasken:)

Wat gebeurd er na de klik ?

Ok mensen hebben op je resultaat in Google / banner/advertentie/etc geklikt en zitten nu op je site…wat doen ze daar ?

Via welke pagina’s komen ze binnen en hoeveel daarvan verlaten je site gelijk weer (bouncerate) of welke soort content wordt er bekeken, hoeveel pagina’s bekijken ze gemiddeld, etc

Als je bijvoorbeeld banners ‘verkoopt’ dan zijn pagina impressies een zeer belangrijk metric natuurlijk maar ook voor webwinkels kan het belangrijk zijn.

Misschien weet je dat 75% van de mensen die kochten het afgelopen jaar meer dan 5 pagina’s bekeken.

En ongetwijfeld vind je grote verschillen als je gaat kijken naar het bezoekersgedrag na de klik als je je verkeer in segmenten gaat opdelen (zie stap 1).

Zo weet ik bijvoorbeeld dat bezoekers die van karelgeenen.nl komen gemiddeld 1,12 pagina’s/bezoek meer bekijken dan bezoekers uit Google.

En dat de gemiddelde pageviews vanuit Google onder het gemiddelde liggen als ik het naast het gemiddelde van het doel leg (inschrijven) dus is een bezoeker van Karel me meer waard dan die van Google en of moet ik misschien ervoor gaan zorgen dat bezoekers uit Google meer pagina’s gaan bekijken.

En zo kan je altijd maar verder blijven draven….Zeer interessant en bijna verslavend eenmaal je de boel door hebt.

Wordt er gedaan wat ik voor ogen heb ?

Het logische verhaal op de 2 vorige stappen. Welke verkeersbronnen en welk soort van bezoekersgedrag bracht je centen/leads (doelen dus) in de lade ?

Kochten mensen die via de organische resultaten van google op onze homepagina terechtkomen meer dan mensen die bijvoorbeeld op een interne pagina op de site kwamen en hoeveel daarvan zijn nieuwe of terugkerende bezoekers, hoeveel keer kwamen ze terug voor ze kochten,…

Ook hier neem je er eerst de data uit waar je meest tijd&geld aan spendeert en je gaat de data van dat segment naast dat van bijvoorbeeld een banner campagne gaan leggen om te zien (proberen, het is niet altijd 1+1=2) waarom die een stuk minder converteren.

Je kan ook je micro en macro conversies naast elkaar gaan leggen. En zo zou je misschien kunnen zien dat terugkerende bezoekers die je gratis eboek hebben gedownload, meer kopen dan een terugkerende bezoeker die dat niet deed.

Meer mensen in die trechter krijgen is dan een belangrijk punt natuurlijk want hoe meer mensen je boek downloaden, hoe meer verkopen je uit dat segment kan halen.

Nu wat je ook van plan bent, neem er 1tje uit , bestudeer dat, maak een actieplan op en voer het uit 😮

No reactie op : Verkloot je tijd niet teveel met Google Analyitcs…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website