Wat is belangrijk in Google Analytics ?

March 13, 2009 No reactie

Eind vorige week schreef ik op de blog nog een artikel over het gebruik van filters in Google analytics om zo je verkeer meer te gaan segmenteren. Kreeg daarop een paar mailtjes van mensen die me vroegen waar je als ‘beginner’ eerst aandacht moet aan schenken in Google Analytics om er een waardevolle actie uit op te bouwen.

Het grootste probleem wat ik veel zie als ik toegang krijg tot een account is dat er geen doelen (en trechters) staan ingesteld en dat de e-commerce tracking niet aanstaat / werkt.

Als die zaken niet staan ingesteld laat je geld op tafel liggen en zeker weten dat je ze liever in je zakken zou willen stoppen 😮 Je mag niet tevreden zijn met het feit dat je via je analytics pakket kan zien hoeveel bezoekers je hebt gehad, hoeveel pagina’s er werden verslonden en hoe het met de bouncerate van je site zit. Dat zal je niet vertellen waar het ‘geld’ zit en je verspilt je tijd door daar naar te staren.

Even mijn top 10 (in willekeurige volgorde) na het instellen van doelen& trechters en het activeren van de ecommerce tracking :

  1. Wat is de bouncerate op mijn landingspagina’s van mijn adwords campagnes (die bezoeken kosten mij geld dus eerst daar fixen)
  2. Welke keywords in mijn adwordscampagne brengen geld binnen en welke niet en wat zijn de mogelijke oorzaken dat keywords niet converteren
  3. De top 10 keywords die me geld binnen brengen via adwords, sta ik voor die zoekwoorden in de top 5 van google’s organische resultaten ? Indien ja, is er verschil in conversie tussen de 2 en waarom (proberen uit te vissen) – Indien neen, zorgen dat ik zo snel mogelijk in die top 5 terecht kom
  4. Wat is de gemiddelde waarde van een bezoeker die via adwords binnenkomt , scheur ik er mijn broek aan of kan ik nog iets meer gaan bieden/klik om toch boven mijn 2 grootste concurrenten te jumpen en zo mogelijk een betere conversie genereren
  5. Bouncerate van top 10 landingspagina’s (alles behalve het PPC verkeer )
  6. Hoe komen ze binnen op die landingspagina’s (keywords, verwijzingen, direct) en wat kan er gedaan worden om elke soort groep van bezoekers min of meer tevreden te stellen zodat ik ze verder in de site krijg
  7. Zijn er inkomsten van verwijzende sites, indien ja, kan ik een deal met ze sluiten (affiliate, site sponsoren, etc)
  8. Waar haken bezoekers af in mijn check out trechter (is er verschil in afhaken tussen PPC en Organisch verkeer) en waar kunnen we eventueel mee gaan testen op de checkout pagina’s om meer mensen door de trechter te halen
  9. Wat zijn de best verkopende producten (aantal transacties en grootste netto winst) en worden die genoeg in de ‘schijnwerper’ geplaatst op de site
  10. Wordt er onmiddellijk gekocht bij eerste bezoek of zijn er meerdere bezoeken nodig.

No reactie op : Wat is belangrijk in Google Analytics ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website