Wat is een klant waard ?

April 5, 2009 No reactie

Willem stuurde me de vraag of ik eens enkele artikels kon schrijven over het opzetten en onderhouden van Adwords campagnes want hij maakte daar wel gebruik van maar helaas was de zaak niet rendabel..

Om maar even zo transparant mogelijk te zijn : Ik kan daar wel iets over schrijven maar ik zou een barslechte bizman zijn als ik niet eerste even ging vermelden dat we een Adwords cursus hier in huis hebben. Het is eigenlijk een onderdeel van onze e-commerce cursus maar het geheel wordt nu ook in modules aangeboden. Elke module is apart verkrijgbaar voor slechts 69 euro …tot zover deze dienstmededeling 😮

De grote vraag dat je je moet stellen als je adwords campagnes hebt lopen is : Wat is een klant nu eigenlijk waard ?

Heel weinig mensen die daarop kunnen antwoorden en zelfs als je er antwoord op krijgt is het meestal nog verkeerd. Sta me toe om het even aan de hand van een voorbeeld te schetsen op campagne niveau (je kan het ook op keyword niveau gaan doen maar laten wet het nog even eenvoudig houden).

IK : ” Ben, wat verdien jij aan een klant via campagne X dat je hebt lopen in Adwords ?”

BEN : “Campagne X kost me maandelijks 500 euro en ik heb maar 400 euro inkomsten …die heb ik dus maar stopgezet..een verlieslatende zaak”

IK: “Ben wat is een klant voor jouw waard op jaarbasis?”

BEN:” Heu..??”

Kijk, je moet verder kijken dan je neus lang is en zonder de waarde van een klant op jaarbasis (of 2-3-levenslang) weet kan je onmogelijk zeggen om je campagne echt verlieslatend is ! Zonder al te veel te vertellen, een voorbeeld :

  • Campagne X kost 500 euro/maand.
    • 1000 bezoekers
    • 4 verkopen
    • Gemiddelde bestelwaarde 100 euro
    • 400 euro inkomsten versus 500 euro uitgaven

Je steekt dus in eerste instantie 100 euro toe aan deze campagne .

Maar….Bezoekers die via Adwords binnen komen, daarvan komt de helft binnen het jaar terug om nog iets te bestellen (en we gaan er hier van uit dat de gemiddelde bestelwaarde hetzelfde is) .

Dus….

  • Campagne X koste 500 euro.
    • 1000 bezoeker
    • 4 verkopen
    • Gemiddelde bestelwaarde 100 euro
    • 400 euro inkomsten
    • 50% koopt nog eens binnen het jaar
    • 2 verkopen = 200 euro extra
    • 400 + 200 = 600 euro inkomsten versus 500 uitgaven

Veel uitleg hoeft niet meer denk ik….als je perfect weet wat de echte waarde van een klant is op jaarbasis (of andere) dan kan je die klant perfect binnen halen met verlies omdat je weet dat je er via de backend uiteindelijk toch zal aan verdienen.

Ze hebben het me altijd verteld op school (maar heb het nooit willen geloven)l maar ‘cijferkes’ zijn belangrijk 😮

No reactie op : Wat is een klant waard ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website