Wat is goede linkbuilding en hoe begin je er aan ?

August 23, 2009 No reactie

Vandaag  gaan we het hebben over linkbuilding & keywordanalyse..

Waarom zou ik dat doen ?

Een paar weken geleden begon ik aan een dergelijk analyse project voor een klant en het plan was om een linkbuilding strategie op kaart te zetten en daarvoor moet je onder andere toch weten :

  1. Welke keyword combinaties je wilt ranken
  2. Welke pagina’s er ranken voor welke keyword combinaties
  3. Waar ben ik te vinden in Google

Weten waarvoor je niet rankt is minstens even belangrijk maar daar gaan we het nu even niet over hebben.

1. Waarvoor wil ik ranken ?

Voor welke keyword combinaties je wilt ranken..is altijd een moeilijk punt vind ikzelf. Je zal inderdaad wel duidelijk afgetekende keyword combinaties hebben waarvoor je overduidelijk wilt ranken maar het succes meten of voorspellen blijft een zeer moeilijk punt.

Ten eerste, hoe ga je ‘succes’ gaan meten ? Je kan zeggen, ik gooi mijn keywordcombinatie in een afgestemde adwords campagne (advertentie+landingspagina) en zie of ik daar conversies kan op behalen.

Haal ik er conversies uit dan is het een goede keywordcombinatie waar ik mijn tijd wil in investeren, haal ik er niks uit, dan begin ik er niet aan.

Tenminste, zo zag ik het vroeger tot ik iets wijzer begon te worden en inzag dat het zeer moeilijk is om een conversie te gaan toewijzen aan bijvoorbeeld een campagne , zoekopdrachten & keywordcombinaties.

Onnodig om hier meer over te schrijven want ik deed het eerder al eens hier
http://www.e-tail.be/conversie-roi-bepalen-in-google-analytics/

Aan de andere kant moet je ook de lifetime value van je klanten weten. Je campagne kan verlieslatend zijn maar als die klanten terugkerende klanten worden…maar ook daar hadden we het in een eerdere nieuwsbrief ook al over 😮

Dus wees voorzichtig als je je strategie zou afstemmen op conversie data.

2. Welke pagina’s ranken en voor welke keywordcombinaties ?

Dat kunnen we vinden in onze Google Analytics (of ander pakket als je die gebruikt). Er zijn 2 manieren om je organisch keywordcombinaties eruit te halen.

Als je geen aparte profielen hebt aangemaakt waar je organisch en PPC verkeer splitst dan zal je een Custom rapport moeten aanmaken (althans , ik vond geen andere manier om de organische keywords eruit te halen).

Je maakt een custom rapport aan en gebruikt volgende waardes :

New Visits -> Source/medium ->Landingspage -> Keyword

Ik heb er ook een screenshot van gemaakt, misschien iets makkelijker om te begrijpen 😮

Eenmaal het rapport is aangemaakt klik je op google/organic en daar zal je al je landingspagina’s zien in volgorde van belangrijkheid. De pagina die het meeste verkeer krijgt staat op 1 , de 2e op 2 , etc…

Klik op de landingpagina en je krijgt alle keywords voorgeschoteld waarmee bezoekers op die pagina zijn terecht gekomen.

Meestal zet ik de timeframe op 6 maand of meer, hangt er een beetje vanaf hoelang de site al data aan het verzamelen is.

Heb je verschillende filters aangemaakt voor je sites en splits je je organisch verkeer van al je ander verkeer, dan kan je die data gewoon vinden bij :

Content ->Toplandingspages , klik je door en zet je dimension op keyword

3. Waar staan we ergens in Google ?

Bon, we weten nu welke pagina’s er ons het meeste verkeer binnen brengen en voor welke keywordcombinaties je rankt, nu nog een kwestie van uit te vogelen waar in Google je ergens bent te vinden voor die keywordcombinaties.

Er zijn verschillende rankingtools die je hierbij kunnen helpen maar ik hou het meestal bij de tool van Aaron Wall : http://tools.seobook.com/

Je zal je moeten registreren maar met een naam en emailadres op te geven ben je ervan af en Aaron is allesbehalve een spammer dus 😮

Eenmaal je de tool binnen hebt zal je bij opties Google.be of Google.nl moeten aanvinken om de juiste resultaten te zien. Je copy/paste al je keywords van landingspagina 1 er in en bang, in een paar seconden tijd zal je zien op welke plaats de keywordcombinaties ranken in Google.

En dan weet je genoeg om aan de slag te gaan 😮

Allemaal goed en wel maar wat ben je met al die data ?

Ok even zien :

  1. Je weet welke pagina’s ranken voor welke keywords en waar je in google bent te vinden. Je weet nu ook gelijk ook aan welke keywordcombinaties je nu moet gaan sleutelen om hoger te scoren in Google.Een top 3 plaats kan een massa meer verkeer binnen halen dan bijvoorbeeld een 8e of 24e plaats en een pagina van 8 of 24 in de top 5 brengen is makkelijker dan een compleet nieuwe pagina van uit het niks in de top 3 te krijgen !
  2. Hoger raken in Google zal voornamelijk afhangen van je linkbuilding (intern & extern) en als pagina X rankt voor rieten hondenmanden en rietgras hondenmand, dan weet je dat je daar geen links moet op afvuren met bijvoorbeeld gevlochten hondenbed. Daarvoor zal je een nieuwe pagina moeten aanmaken of een pagina gebruiken die reeds rankt daarvoor.

Met al die data kan je dus een perfecte linkbuilding strategie in kaart gaan brengen en schiet je niet meer in het donker want hoeveel mensen zijn er niet die lukraak op linkjacht gaan en ondoordacht links afvuren op hun site…voel je je aangesproken 😮

No reactie op : Wat is goede linkbuilding en hoe begin je er aan ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website