Welk SEO werk doe je nu eerst ?

May 20, 2010 No reactie

Een dagje later dan normaal maar een dag telt helaas maar 24u en ik heb er maar 2 (..handen :o)..zal het goed maken met een extra lang artikel…

Vandaag wil ik het even hebben over het stellen van prioriteiten in je SEO programma want ik zie nog te vaak dat mensen verloren lopen en vandaag een beetje van dit doen en morgen een beetje van dat…that’s not the way it will work !

Bovendien, en dat is iets wat ook heel frequent voorkomt is het feit dat men de echte zaken die men zou moeten doen om de biz beter te laten draaien een beetje uit het oog verliezen en achter zaken lopen die feitelijk van minder belang zijn.

Ik weet het omdat ik me daar vroeger ook veel schuldig heb aan gemaakt 😮

  • Ik zag dat één van mijn concurrenten over mij was gesprongen in Google en ging er gelijk achteraan….
  • Een andere concurrent had een vernieuwd productgamma en ondergetekende ging op zoek naar leveranciers om hetzelfde gamma te kunnen aanbieden want wat als (toekomstige) klanten zagen dat de concurrentie dat wel had en ik niet ??
  • En concurrent drie ging video’s maken en meermaals per dag artikelen produceren….wij ook daar weer achteraan om toch maar iedereen te kunnen bijhouden..
  • En dan nu het domste wat ik ooit deed : meedoen aan de prijspolitiek die concurrenten voerden totdat er bijna niks meer over bleef van de winstmarges….

En zo kan ik er nog wel een paar opsommen. De bottomline is : als je anderen zomaar achterna holt wil dat gewoon zeggen dat je GEEN goede planning en strategie hebt en dat je de zaken zomaar (zonder de brains te gebruiken) doet omdat een ander het OOK doet…

Eerlijk, het heeft een tijdje geduurd voor ik die reflex heb kunnen verbannen uit mijn leven want ik wilde voor niemand onderdoen en tonen dat ik dat ook kon..

Klein feiten die we meestal vergeten bij die impulsieve acties zijn :

  • Misschien doet een ander dat omdat hij dat bij een andere concurrent zag…dan wordt het natuurlijk helemaal belachelijk 🙂
  • Misschien heeft je concurrent een andere manier om zijn biz te profileren dan jij en of heb jij niet diezelfde (natuurlijke) aanleg om dezelfde resultaten te behalen. Sommige mensen zijn uitstekend met de pen terwijl een ander beter zich beter voelt voor de lens. Denk maar aan een radio en tv maker..je vindt zelden mensen die in beide even succesvol zijn…
  • Misschien verkoopt concurrent A inderdaad dezelfde producten maar heeft hij een ander doelpubliek die andere eisen stelt. Een colruyt vs. een delhaize (mocht dit onbekend zijn in NL, dit zijn 2 bekende supermarkt ketens hier in BE) of lokale supermarkt om de hoek

Je strategie afstemmen op het gedrag/acties van je concurrenten is meestal een no go !

Wat is er dan wel belangrijk ? In de eerste plaats de zaken die je biz fundamenteel sterker/rendabeler maken…mijn idee hierover, het jouwe kan anders zijn…

Het heeft dus ook weinig zin om bijvoorbeeld meer bezoekers te willen aantrekken, zei het via de organische of betalende Google resultaten, banners, offline reclame, etc als je site een pain in the a#@ is qua usability voor je bezoekers.

SEO werken uitvoeren is noodzakelijk maar niet altijd even broodnodig om je site/bedrijf rendabeler te maken. Mijn blog is daar het ideale voorbeeld van. Ik stop 0,00 uren tijd per jaar in die site om actief aan seo te doen.

Eerlijk is eerlijk, de site is gewoon het worst case scenario qua usability en ook de interne linkstructuur is niet wat het zou moeten zijn. En het linkbuilding…..de laatste 2 jaar nog niks voor gedaan.

En toch haal ik er meer dan voldoende klanten uit …

Waarom ? Omdat ik mijn expertise op tafel gooi, geen (of toch bijna geen :o) geheimpjes voor mezelf hou en omdat ik uit mijn kot kom. Twitter, Facebook, LinkedIn (niet zoveel..) forums, blogs, gastposts….

In dit geval is het verspreiden van mijn expertise van groter belang (lees rendabeler) dat het optimaliseren van pagina’s.
Aan de andere kant is het optimaliseren van een webshop waar je schrijfgerij verkoopt waarschijnlijk een stuk belangrijker dan het tonen van je kop her en der….

Maar als je vandaag de dag als bedrijf (in welke tak je ook actief bent) niet ingeplugd bent op social media platforms en andere community plaatsen dan ben je wel verkeerd bezig en zal je vroeger dan later tegen de lamp lopen….

Ik ben eigenlijk volledig aan het afdwalen van het topic waar ik het eigenlijk wou over hebben maar dat zal je er maar moeten bijnemen..een gegeven paard kijkt men niet…. 😮

Ik wou het hebben over het stellen van prioriteiten in je SEO strategie.

Dit hier is het plannetje dat ik volg in volgorde van belangrijkheid (altijd met het nodige keyword onderzoek in je achterhoofd) :

  • Content produceren tot je groen ziet
    Om te scoren in Google (of andere) moet je vindbaar zijn en dat kan niet als je geen content gaat produceren. Een zoekrobot kan weinig crawlen en indexeren op een lege site.

    Je kan 10 pagina’s maken en het voor bekeken houden maar aangezien mensen dagelijks massa’s nieuwe zoekwoordcombinaties uit hun duim zuigen (volgens Google zo’n 25-30% van de totale dagelijkse zoekopdrachten) hou je maar beter die trend aan en pomp je zoveel mogelijk content op je site om dat op te vangen.

    Een Keyword combinatie waar vandaag weinig of niks wordt op gezocht kan over een half jaar hot worden dus vergeet het cijfermateriaal dat de keywordtools je voorschotelen. Is de kw combinatie relevant, just go for it !

    Het schrijven van goede stukken content zorgt er trouwens voor dat mensen je gaan geloven/vertrouwen EN dat ze zullen linken zonder dat jij ze ooit om een linkje vraagt (klinkt interessant niet ?).

  • Site/navigatie Structuur
    Leuk om al die 10-100-en pagina’s op je site te gooien maar als de structuur , en dan vooral de linkstructuur, crappy in elkaar zit dan maak je het de zoekrobots behoorlijk moeilijk en mag je er zeker van zijn dat niet alle pagina’s in hun index zullen terecht komen.

    Een goede structuur opbouwen is ook geen rocket sience en daar moet je een seo bedrijf geen duizenden euro’s voor te betalen. Het enige wat je nodig hebt is een blad papier, iets wat schrijft en een ruimte waar niemand je kan storen.

    In deze post bijvoorbeeld deed ik een poging om te tonen hoe dat moet.

  • Linkbuilding (ja dat :o)
    Het vervelende werk waar zowat iedereen tegenop kijkt en meestal nooit verder komt dan de traditionele startpagina aanmeldingen en linkruil…

    Nochtans zal 80-90% van je kans om te ranken van deze factor afhangen. Het is te zeggen als je voor de competitievere zoekwoord combinaties gaat. Met een domein die wat autoriteit heeft opgebouwd kan je zonder enige vorm van externe linkbuilding makkelijk in de top 5-10 gaan ranken voor longtail combinaties dankzij de eerste 2 prioriteiten in dit lijstje

    Het is ook tijd dat mensen linkbuilding als een soort van marketing gaan bekijken. Als je geen relaties hebt en niemand kent je, dan zal je voor altijd gedoemd zijn om met startpagina’s en linkruil te blijven werken.

    Kom uit je kot en ga “social” en je zal zien dat , als je geduldig genoeg bent en blijft volharden (daar loopt het ook veel fout) je VEEL MAKKELIJKER zal komen waar je wilt.

  • Onpage

    Vergeet de verhaaltjes dat een keywordcombinatie X aantal keer moet terugkomen in je tekst en of dat het bovenaan en of onderaan moet staan. Copywriting voor SEO is bullshit en is een fabeltje van begin de jaren 2000 waar het misschien ooit enige rol heeft gespeeld.

    Schrijf natuurlijk, zorg ervoor dat je keywordcombinatie in je titel (liefst vooraan) voorkomt en voor de rest schrijf natuurlijk en link naar andere soortgelijke/relevante teksten op je site met de een goede ankertekst.

    Voor de rest moet je daar je tijd niet aan verkloten…Schrijf voor je bezoekers, zij zullen uiteindelijk hun portemonnee bovenhalen, niet Google.

Heb je de komende 2 maanden weinig tijd om aan SEO te spenderen, doe dan enkel de nummer 1 en 2 van het lijstje. Heb je tijd over, neem er dan iets bij…

Nog een klein voorbeeldje om te illustreren :

Jij schrijft 1 artikel rond een bepaalde competitieve keyword combinatie (waarvan de keywordtools je vertellen dat er maandelijks 5000 zoekopdrachten zijn) , publiceert dat op je site en begint vervolgens met prioriteit 3, namelijk het zoeken van links.

Laten we zeggen dat je 4-5 maand tijd nodig hebt om in de top 3 te ranken en 25% van dat verkeer binnen kan halen = 1250 bezoekers.

Je slimmere concurrent daarentegen focust zich enkel op prioriteit 1, het schrijven van artikels rond longtail zoekwoord combinaties. In 3 maand tijd heeft hij 35 artikels geschreven en gepubliceerd en rankt hij voor de meeste longtails (laten we zeggen 25) ergens in de top 5-10.

Laten we nu een worst case scenario bedenken en zeggen dat elke pagina (van die 25) 5 bezoekers/ dag aantrekt. Dat maakt ongeveer 125/dag = 3750 bezoekers/maand….ietsje meer dan jij dus…

PLUS het feit dat jouw verkeer gegenereerd wordt door 1 pagina en dat van je concurrent via 25 pagina’s. Als Google jouw pagina op een dag dumpt, dan verlies jij plotseling 1250 bezoekers.

Gooit Google 1 van je concurrent zijn pagina’s eruit dan verliest hij hooguit een 125 bezoekers/dag….

No reactie op : Welk SEO werk doe je nu eerst ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website