Werk van onder naar boven met je Linkbuilding Strategie !

April 21, 2010 No reactie

De kermis en wildpassers zijn de stad uit, laat het standaard stadsgeluid maar opnieuw nederdalen. Dat was met enig cynisme gezegd want ik heb 28 jaar op ‘den boerenbuiten’ gewoond en haat het stadsleven..maar wat een mens wilt in zijn leven en wat ie krijgt is meestal niet gelijk 🙂

Was van plan om een nieuwsbrief te schrijven over het gebruik van de longtails om je main kw combinaties de hoogte in te blazen maar omdat er een fancy graphic in voorkwam en het al even geleden was dat er iets deftig op de blog verscheen heb ik het daar maar gepubliceerd.

Dit is het geworden : Linkbuilding strategie : werk van onder naar boven !

Omdat ik er geen langdradige post wou van maken die de focus zou verdelen heb ik heel bewust 1 ander belangrijk aspect niet aangehaald daar en dat is Informatie architectuur.

Niet onmiddellijk iets wat je betere resultaten in Google zal geven maar wel de kassa meer zal laten rinkelen en dat (of een andere soort van conversie) is natuurlijk waarvoor we het doen..of ik toch…hey eerlijk is eerlijk…

Nu zelf ben ik absoluut geen specialist ter zake wat het topic betreft maar heb toch al ‘wat’ eigen ervaring om er kort nog iets over te kunnen vertellen.

Als je de structuur van je site op papier zet , is er naast de puur technische kant ook de menselijke kant die je moet overwegen en die is een pak belangrijker want een messy site = haal mij hier zo snel mogelijk vandaan..

Dus voor je begint stel je jezelf deze 5 vragen :

  • Wie zijn mijn bezoekers
  • Wat zoeken ze
  • Welke taal spreken ze
  • Wat zijn de belangrijke doelen (micro conversies)
  • Wat is het allerbelangrijkste doel (macro conversie)

Probleem dat zich in die jonge maar o zo belangrijke fase meestal afspeelt is dat we zelf die vragen gaan invullen en bijgevolg er 9/10 volledig naast zitten.

Ik weet ook wel dat het een stuk makkelijker is om een bestaand project te ‘herbouwen’ dan wanneer je een compleet nieuw project moet lanceren waar je (nog) geen voeling hebt met je publiek.

Een paar voorafgaande usability testjes kunnen wonderen doen. Een prachtige tip die ik ooit van Karl (usability-blog.be) hoorde was :

Als je zelf nog geen site hebt, doe dan usability testjes met anderen hun site om uit te vogelen wat mensen goed/slecht vinden voor je aan je eigen site begint te bouwen…

Als je ongeveer weet wie er op je site terecht komt (topic heb ik reeds verschillende malen in nieuwsbrieven en blogposts aangehaald), dan is het belangrijk om je te kunnen verplaatsen in elk hun brains en voor elkeen een soort van scenario uit te gaan tekenen. Meestal hou ik het voor bekeken als ik 3-4 groepen heb.

De uiteindelijke bedoeling is dus om elke soort van bezoeker zo snel mogelijk bij zijn ‘bevredigingspunt’ (bij gebrek aan een beter woord..) te krijgen., ongeacht of hij nu in groep 2 of 4 behoort.

Ik ben dan ook van oordeel (door het zelf waar te nemen) dat de lengte van een klikpad op zich niet zo belangrijk is. Zolang een bezoeker duidelijk weet waar hij naartoe aan het gaan is en op die manier zijn zoekresultaten aan het finetunen is zag ik geen frustratie opduiken. En of hij nu 2x of 4 maal moest klikken, dat speelde geen rol.

Al zou ik daar graag eens een expert’s mening over horen…feel free to shoot me a mail at info@e-tail.be als je daar iets over hebt.

Het klikpad is natuurlijk wel van enig belang als je het vanuit een seo standpunt gaat bekijken maar met de nodige deeplinks (en daarom dat het van achter naar voor werken heel verstandig is) kan je dat probleem goed opvangen.

Vanuit de gebruikershoek zal heel veel gaan afhangen van je navigatie, zowel visueel aangeven waar hij/zij zich bevindt als tekstueel herhalen/bevestigen. Als je iemand laat klikken op een linkje dat zegt “vliegvakantie Spanje All In” dan plaats je die exacte woorden maar beter nog eens op de pagina waar je hem naartoe stuurt zodat hij/zij zeker weet dat hij/zij op de juiste link heeft geklikt.

Misschien moet ik daar maar eens een blogpostje aan hangen…

No reactie op : Werk van onder naar boven met je Linkbuilding Strategie !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website