Wil je ook wel meer bezoekers op je website zien ?

September 6, 2009 No reactie

Het probleem hier is dat meer bezoekers niet onmiddellijk een oplossing is voor velen. Als je 1000 bezoekers per maand binnen haalt en niemand converteert (kopers/leads/etc) dan is de kans heel klein dat je plotseling overstelpt zal worden met conversies als je 10.000 bezoekers per maand zou kunnen binnen halen.

Je kan het het beste vergelijken met een emmer die vol gaten zit (cliché, I know :o) , of je nu weinig of veel water in de emmer gooit, op het einde van de rit zal er nog steeds evenveel water in de emmer blijven…geen druppel dus !

Als je dat uitlegt begrijpen de meesten dat wel maar dan gaan ze op de verkeerde plaatsen gaan zoeken / ingrijpen.
Waar moet je eerst gaan zien of er iets te fixen valt, vooraan of achteraan je site ?

Ah natuurlijk achteraan (het checkout proces bij webwinkels of het formulier/downloadpagina bij leadgeneration)..Daar iets rechttrekken zal zich DIRECT vertalen in extra cash. Met andere woorden nu iets fixen en binnen de 5 minuten kan je al resultaat zien en zal de persoon die anders je winkel ging verlaten omdat hij de nodige frustraties had opgelopen in je checkout nu wel bestellen & betalen.

Dus belangrijk dat je de trechter goed volgt via vb. Google analytics zodat je precies kan zien waar je de grootste drop out hebt. Nu het is niet omdat je ziet dat 40% van diegene die beginnen aan de checkout in stap 2 de zaak voor bekeken houden dat je het waarom kent, daarvoor zal je meestal iets meer tijd nodig hebben.

Mijn overtuiging is dus dat je altijd in de omgekeerde volgorde moet gaan werken in je verkoopstrechter. Je begint dus bij het checkout en gaat zo verder naar de product -> categorie -> homepagina. Het heeft geen zin om je homepagina te fixen als je checkout nog vol gaten zit want het water zal blijven wegstromen.

Nu als je op je site de belangrijkste zaken hebt gefixt en de grootste gaten in je emmer hebt gedicht (waterdicht krijgen zal nooit lukken) kan je gaan kijken om meer bezoekers aan te trekken.

Klinkt ook logisch niet ?

Inderdaad, maar hoe doe je dat dan ?

Genoeg manieren om wat meer aan te trekken maar laten we het bij deze houden vandaag :

1. Meer pagina’s maken

Als je site momenteel 50 pagina’s telt, kunnen surfers je maximum via die 50 pagina’s vinden. Telt je site 5000 pagina’s….

Nog steeds iets wat teveel site eigenaars niet snappen, je kan enkel de grootste en sterkste worden in je markt als je blijft verder bouwen aan je site. Hoe meer pagina’s je maakt, hoe meer gebruik je kan maken van het evoluerende keyword research (trends, nieuwe,etc) , hoe meer kans je maakt om gevonden te worden in Google.

Nu ga geen crappy pagina’s gaan aanmaken om je “ik moet veel, heel veel pagina’s maken” behoefte te voorzien en zorg dat elke pagina die je maakt aan volgende zaken voldoet :

  • 1 main keyword / pagina (eventueel met 1 of 2 afgeleiden)
  • Unieke titel – main keyword vooraan
  • Unieke description tag – zorg ervoor dat je surfers nieuwsgierig maakt zodat ze gaan klikken op jouw resultaat en niet dat die boven of onder je hangt
  • Keyword(s) in url
  • Best ook nog een H1 tag waar je woordvolgorde gaat wisselen of afgeleiden gaat in plaatsen
  • Unieke content – hier ook de nodige discussie mogelijk want zelf merk ik dat het perfect mogelijk is om 2 identieke artikels in Google’s resultaten te krijgen. Maar aangezien je daar ergens buiten G’s lijntjes gaat (of op het randje staat) kan dat zich vroeg of laat tegen je gaan keren. Het is niet omdat het nu werkt dat het volgend jaar nog…Probeer zo weinig mogelijk tegen G’s been te pissen als je een stabiele site & biz wilt hebben/opbouwen.Komt daarbij dat een uniek/eigen perspectief op zaken makkelijker viraal zal gaan en je meer bekendheid zal geven.
  • Enkele interne links die ernaar verwijzen is een minimum (externe zijn de kers op de taart).

2. Meer sites maken

En waarom zou je je gaan beperken tot het maken van extra content op je eigen site ? Hoe meer sites je hebt hoe meer plaatsen je in de zoekresultaten kan behalen, wat zich ook gaat omzetten in meer verkeer die je kan sturen.

Met 1 site kan je max 2 vermeldingen krijgen in de top 10 of als je echt geluk hebt 8 sitelinks en een 2e vermelding. Met verschillende sites in je bezit kan je 2-4-6 of zelfs de volledige eerste pagina van Google gaan bezetten.

Als je er echt voor wilt gaan, dan wil je een markt DOMINEREN en kan je je niet tevreden stellen met een vermelding op de eerste pagina..Nu dat is mijn idee 😮

3. Keyword onderzoek & analyse

Daar wil ik het nog eens uitgebreid over hebben in een ander artikel maar uitvogelen waar je site momenteel ergens hangt voor bepaalde keyword combinaties en als je niet in de top 5-10 staat en het is hoog relevant en of heeft potentieel, dan zoek je uit wat nodig is om wel in de top 5 te komen en fix je dat..

Het verschil tussen een 1e plaats in Google en een 4-5e plaats kan makkelijk 20-30% meer verkeer betekenen.

4. Get an Online Social life…

Gooi niet al je eieren in G’s mand want de dag dat er daar iemand op de rode knop duwt verdwijnt je site van het scherm en mag je je zaak sluiten. Daarbij, je gaan ‘infiltreren’ in de communities is een gouden zaak en werkt meestal veel beter en makkelijker dan alle bovenvermelde technieken.

Gewoon omdat je bij direct bij je doelgroep zit, terwijl je dat niet altijd hebt als je je site gaat optimaliseren voor zoekmachines. Daar kan van alles op afkomen…

Het is natuurlijk wel een andere aanpak want niemand in het social media gebeuren die zit te wachten op de zoveelste “Jerk” die komt vertellen hoe goed zijn producten zijn of dat hij weeral eens een actie heeft lopen. Als je dat doet ben je gelijk afgeschreven.

Trek de lijn gewoon even door offline en stel je even voor wie je hier de grootste etter zal vinden op het feestje van je vriend(in) :

  • De vent /vrouw die je een hand komt schudden en gelijk over zijn biz begint te lullen en je 200 voorstellen doet…
  • De vent/vrouw die je een hand komt schudden en je mee neemt naar de bar om over koetjes, kalfjes en misschien heel even over zijn/haar het biz leven aanhaalt zonder zich verder op te dringen..

Bestaat je groep volgelingen vooral uit bestaande klanten, dan kan je dat natuurlijk wel doen maar we hebben het hier over meer bezoekers aantrekken… right ?

Je stapt in die communities om voeling te krijgen en je expertise te delen met alle anderen.

Het flauwste excuus dat men altijd bovenhaalt is : “ik heb geen tijd” of “wat gaat dat me opleveren?”… Wat denk je dat het zoveelste zakendiner of meeting deze maand in de offline wereld doet ? Is het tijdverspilling op dat moment ? Meestal wel maar het gaat erom dat mensen je leren kennen, dat ze weten dat je BESTAAT en vroeg of laat komt er gegarandeerd iets uit de bus..

Geduld is een mooie gave, LEER het gebruiken !

No reactie op : Wil je ook wel meer bezoekers op je website zien ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...

No comments yet.

Laat je volledig gaan...
Naam
Email
Website