Mijn naaste concurrenten zijn Multinationals, maak ik een kans ?

Geschreven door : maart 4, 2008 6 reacties

Misschien nog als kleine opvolging op het artikel over hoe je een betere positie kan bereiken in de zoekmachines (google in dit geval) door het analyseren van de concurrentie.

Soms zou je de moed laten zakken als je ziet dat er 1 of meerdere multinational of andere mega bedrijven in de top 10 staan. Ze hebben niet alleen top posities maar ze hebben natuurlijk ook hun naam & service, etc. Wel we hebben goed nieuws voor je :

  1. Iedereen die het www op wilt begint met dezelfde kansen ! Of je nu in je zolderkamertje zit te tokkelen of je bent een multinational, je maakt evenveel kans om tenminste op de 1e pagina te geraken. De multinational zal misschien meer $$$ ter beschikking stelllen maar het overgrote deel van die bedrijven weet eigenlijk maar half (en zelfs helemaal niet) met wat ze bezig zijn als het op positioneren aankomt en besteden het seo werk dan ook veelal uit. Een voordeel voor de kleine man…wij dus 😮
  2. Denk je echt dat hun service zoveel beter is ? Niet altijd…en in veel gevallen zelfs niet..

Stel je wilt een nieuwe gsm kopen en twijfelt tussen bijvoorbeeld een aankoop bij Multinational X en Kleine Vis Y. Maar je hebt één of meerdere vragen en je wilt die mensen gaan opbellen. Laten we onze poging even reconstrueren :

Multinational X : Vroeger had je makkelijk een 0800 nummer maar ik zie dat er vandaag al veel 070 nummers wordt gebruikt en die kosten je algauw een 0,17/minuut. Maar we bellen toch maar dat nummer en here we go :

Welkom bij Multinational X…Voor Nl druk op 1, voor FR druk op 2, voor ENG druk op 3…..(we drukken op 1)..hebt u vragen over uw factuur, druk 1..hebt u vragen over een product, druk 2…hebt u technische problemen , druk 3…Voor alle andere vragen druk 4 (We drukken dan maar op 2) Hebt U al onze website bezocht, daar vind je alle product info (neen toch ?)….Indien u wenst doorgeschakeld te worden met een verkoper druk 1 (mijn vingers beginnen moe te worden)…Al onze lijnen zijn momenteel bezet..u wordt zo spoedig mogelijk verder geholpen…(GRRRRRRRRRR….)

Kleine Vis Y : Die hebben tenminste een normaal nummer die me geen 0,17 kost..benieuwd wat we te horen krijgen na onze frustrerende call met Multinational X :

Hallo met Kleine Vis Y, u spreekt met persoon A, waarmee kunnen we u van dienst zijn? holy crap ..nu al iemand aan de lijn die me kan helpen ?

Het verschil lijkt me behoorlijk duidelijk…moet je dus nog bang zijn van grote bedrijven ? Ik dacht het niet…en geloof me , die paar euro dat Kleine Vis misschien duurder is voor eenzelfde product zal het verschil niet gaan maken voor die klant …

6 reacties op : Mijn naaste concurrenten zijn Multinationals, maak ik een kans ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]edwin10:43 am on maart 4, 2008

Het is democratischer en ook weer niet..omdat het natuurlijke voting system van de zoekmachines allang ondergeschikt is aan seo optimalisatie. Eenmaal de multinationals het belang daarvan echt inzien en er grof geld tegenaangooien is de democratie weer weg ,

[2]Dylan10:54 am on maart 4, 2008

Ik snap je insteek, maar vind het een beetje kort door de bocht. Je conclusie is dat je als kleine partij het verschil kan met de service.

Ik koop veel online en dan ook vaak bij kleine partijen. Hierbij heb ik ervaren dat de service niet altijd goed is.

Hoe ik hier op kom?
– Niet alles informatie die ik wil weten is beschikbaar. Bijvoorbeeld duidelijke garantieregeling (bij wie moet ik zijn als er iets kapot gaat? Wie moet er voor de kosten opdragen etc.)

– Beperkte mogelijkheden mbt contact opnemen. E-mail is meestal wel in orde, maar soms is het fijn om iemand aan de lijn te hebben. Bij veel kleine partijen zijn de mogelijkheid erg beperkt (korte contactmogelijkheden) of zijn ze er niet.

Gr. Dylan

[3]Dave11:19 am on maart 4, 2008

@ Dylan,

Is inderdaad zo en het was maar een voorbeeldje die ik even onder de arm nam om je eventueel wel te kunnen onderscheiden van de grote spelers in het veld. Als online biz datgene is waar je moet van leven dan neem je het service gegeven beter serieus en speel je onmiddellijk op de bal. Het is iets waarmee je je onder andere kan onderscheiden….

Maar zoals je zelf aangeeft zijn er veel kleine spelers die het “online spel” niet serieus genoeg nemen en lui zijn als het op contacteren, reageren,etc aankomt.. Blijkbaar zien ze het nut er niet van in…

Maar ik geloof er stellig in dat service idd iets is waarmee je de concurrentie (groot&klein) kan voorbijsteken als je het goed aanpakt !

[4]SPAM10:06 pm on maart 4, 2008

Mijn ervaring met webshops is dat kleine gespecialiseerde webshops betere service verlenen dan de grootte jongens waarbij het bestelde product slechts 1 van de vele is. Overigens denk ik dat snelle levering van het product nog altijd op nummer 1 staat als het gaat om de beoordeling van een shop en helaas hebben kleinere shops de neiging de voorraden te klein te houden of erger nog pas te bestellen als er wat gekocht is en dat laatste is volgens mij echt dodelijk

[5]Dave8:40 am on maart 5, 2008

Als je even je naam geeft dan verander ik je linkje 🙂 maar zoals je zelf aangeeft, snelle levering is een heel belangrijk punt in het proces. Een onderzoek van een tijd geleden gaf aan dat de leveringstermijn het 2e belangrijkste punt was in het online aankoop proces. Verbazingwekkend kwam de prijs slechts op de 5-6e plaats geloof ik….

[6]Trikke8:15 pm on maart 6, 2008

akkoord dat dit dodelijk is pas bestellen als het door de klant besteld is. Maar ik weet uit ervaring dat voor een beginnende webshop meestal en dan vooral in IT het meer dodelijk is van stock in te doen en het risico te lopen er niet van af te graken prijzen schommelen gewoon te hard daar.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.