Wat is het nut van A/B of multi variabele split testen ?

Geschreven door : oktober 17, 2008 12 reacties

Tussen alle drukte en boekhouding door nog even herademen door iets neer te kladden.

Wat kan je zoals doen als je zoekmachine optimalisatie ok is en je in de top 5 van google bent te vinden ? Of laten we het nog iets optimistischer bekijken en stel je staat op 1. Welke zaken kan je gaan doen om je site nog beter te laten renderen en er het maximale uit te halen ?

Een van de belangrijkste zaken is testen. Er zijn veel mensen die Google analytics hebben lopen op hun site en ze weten hoeveel bezoekers er komen, wat de bouncerate van hun site is (iets waar je eigenlijk heel weinig mee bent trouwens..) en als het echt goed zit hebben ze doelen ingesteld om hun leads en of verkopen te tracken en misschien nog enkele filters ingesteld.

Al zie ik in de praktijk dat dit slechts de minderheid is.

best generic viagra site

Nu blijven de meeste daar hangen en eigenlijk begint het avontuur daar pas 😮

Als je data hebt verzameld ben je in staat om doelgericht te gaan testen en kan je na X aantal tijd met zekerheid gaan zeggen dat A het beter doet dan B of omgekeerd. Probleem is waar te beginnen en vooral hoe kan je het doen. De meesten hebben iets van “..leuk maar veel te ingewikkeld voor me …”

De eenvoudigste manier van testen – een adwords campagne

Als je adwords campagnes hebt lopen dan heb je gelijk je startpunt al gezet. Heb je nog geen, dan weet je wat je eerste stap zal worden.  Adwords campagnes zijn iets wat je voortdurend moet gaan tracken & testen. En dan wil ik ook zeggen continue 7/7 24/24 365/365..Als je dat niet doet dan laat je gegarandeerd centen liggen.

Nu weten de

meesten wel dat ze een variant van een advertentie kunnen instellen en dat Google advertentie A 50% vertoont en variant B 50%. Een simpele splittest met je advertentie dus maar hé..je bent aan het testen en dus op de goede weg, het hoeft echt niet ingewikkeld te worden.

Kleine tip : Fixeer je niet op de CTR maar wel op datgene die je centjes of leads binnen brengt ! Als advertentie A een gemiddelde CTR heeft van 8,5% en je bezoeker 4 euro waard is, en advertentie B heeft een gemiddelde CTR van 1,2% maar elke bezoeker is 23 euro waard, wat zou je dan kiezen ?

Wat er in veel gevallen wel wordt vergeten is het testen van de landingspagina waarnaar wordt verwezen. Stap 1 is het klikken op je advertentie maar dan begint het feest pas en moet je ze kunnen overtuigen dat ze :

  1. Op de juiste pagina/site zijn terecht gekomen
  2. Jij hun probleem kan oplossen
  3. Je vertrouwbaar overkomt zodat ze niet bij de concurrent gaan

Als we niet al te ingewikkeld willen gaan doen, dan houden we het bij een simpele A/B split test. Je maakt 2 identieke advertenties en 50% van de bezoekers krijgt pagina A te zien en de overige 50% pagina B.

Het enigste wat ik in de gaten ga houden ( via Analytics dan) is de bouncerate van die pagina, de tijd dat ze op die pagina rondhangen en de conversie/bezoeker. Je laat de test een maandje draaien of als je voor een duur keyword gaat testen een paar honderd bezoekers als je er ($$) geen teveel hebt in deze moeilijke tijden.

Na je testperiode beschik je over cijfermateriaal die je zwart op wit zal vertellen welke pagina het best presteert. Niemand die moet langskomen en je vertellen dat hij denkt / aanvoelt dat A het beter doet dan B…Je hebt getest en jij kan bewijzen (niet denken) dat B de winnaar is. Altijd leuk als je iemand kan overtroeven met cijfermateriaal ipv. Veronderstellingen 😮

Als je test is afgelopen en B komt als winnaar uit de test dan gooi je A er uit en begin je B opnieuw te testen met C, etc..

Nog een tip (we zijn goed bezig) maar als je gaat testen, laat je pagina’s niet indexeren door G, je wilt geen last krijgen met duplicate content vroeg of laat….

Google Website Optimizer

Als je je skills een stapje verder wil nemen, dan is Google Website Optimizer de tool die je kan gaan gebruiken. Moeten we zeggen dat Mr. g het ook gratis aanbiedt…Het laat je toe om simpele A/B splittesten uit te voeren zoals hierboven beschreven maar ook multivariable testen en daar wordt het pas interessant !

Door een simpel stukje javascript op je landings- en conversiepagina aan te brengen kan je aan de slag op een “veilige” manier zonder dat je moet vrezen voor duplicate content of iets dergelijks. Het is trouwens ook makkelijk te implementeren en zelfs een dummy (zoals ondergetekende) kan ermee aan de slag !

Bij mulitvariable testen kan je verschillende elementen gaan testen op 1 pagina. Zo kan je bijvoorbeeld je headline , sub headline , foto’s, etc gaan testen door bijvoorbeeld een andere zinsconstructie te gebruiken, andere woorden, ander kleur, lettertype…je noemt het maar op…

En dan gaat G alle mogelijke combinaties gaan uitproberen. Nog snel even een voorbeeldje mocht het wat verwarrende overkomen. Stel je wilt een Headline en Subheadline gaan testen en je maakt 3 varianten van deze. Dan gaat G in totaal 9 verschillende varianten gaan aanmaken en vertonen :

Als de test voldoende materiaal binnen heeft zal Mr G aanduiden welke de beste variatie was in je test. Je neemt de beste er uit, dumpt de slechte en je gaat weer testen 😮

Een landingspagina test je meestal eerst, is ook normaal want als ze niet verder komen dan je landingspagina ben je al gezien, daarna kan je product pagina’s en vooral je uitcheck proces gaan testen en het leuke aan testen is ….Er is altijd een winnaar !

Even een paar stats van een simpel A/B testje dat ik vorige maand heb gedaan op 1 van mijn landingspagina’s :

  • Pagina A – Bouncerate 22,3% – Time on page 00:00:46 – visitor value 0,22 euro
  • Pagina B – bouncerate 14,68% – Time on page 00:01:11 – visitor value 1,51 euro

Mag je zelf 1x raden welke er uit vliegt  Maar zie je hoeveel geld je mogelijks laat liggen door niet te testen ?

Wacht trouwens niet tot je op #1 staat om te gaan testen 😮

12 reacties op : Wat is het nut van A/B of multi variabele split testen ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]edwin5:32 pm on oktober 22, 2008

Uitgebreide uitleg voor de geavanceerde e-commerce beheerder. 😉
Ik zou eens een artikel willen zien / wijden over de basisprincipes van conversie.
enkel contactgegevens, online contactformulier enz.
Mogelijk ga ik binnenkort enkele internet marketing noobies werkzaam in aankoopdiensten een klein interview afnemen om te kijken hoe zij zoeken / reageren..

[2]Dave8:10 pm on oktober 22, 2008

Dit is de basis 😮

Even ter verduidelijking :
“…enkel contactgegevens, online contactformulier enz…”

Daarmee wil je zeggen dat een conversie in dit geval het invullen is van een formulier of iets dergelijks ?

[3]edwin8:31 pm on oktober 22, 2008

Ongeveer..dit is de basis .. ja voor experts zoals jij.. 🙂
Er zijn tienduizenden mkb-kmo sites die het moeten doen met een telefoonnummer in het beste geval..het is nuttig om bijvoorbeeld het conversieverschil met een online ( offerte) formulier te kennen.

[4]Dave8:46 pm on oktober 22, 2008

Ok als ik het goed begrijp (ben niet zo snel vandaag :o) is het invullen van een offerte = een conversie..right ? Als dat het geval is maak ik even een tutorial…maar is net hetzelfde als hetgeen hierboven beschreven..

Dave

[5]René Greve1:07 pm on oktober 27, 2008

Edwin heeft gelijk. Een conversie kan van alles zijn; een offerte aanvragen, het invullen van een formulier, een belletje voor meer informatie, inschrijven op een nieuwsbrief of een sale.

Een A/B-test (ook wel split-run genoemd) is daarbij een ideaal middel.

[6]Dave1:14 pm on oktober 27, 2008

Een conversie kan inderdaad van alles en nog wat zijn…maar dat veranderd op zich niks aan het proces dat hierboven staat beschreven 😮

Dave

[7]E Commerce en Marketing tijdens deze financiële crisis | Etail12:52 pm on oktober 30, 2008

[…] probeer uit te zoeken waarom maar 0,5% koopt. Duik in je analytics, zoek de mogelijke knelpunten en ga testen om zo je conversie op te krikken. Ik ben er 110% zeker van dat iedereen die zich daar nu niet mee […]

[8]5 tips om je landingspagina te optimaliseren | Etail7:12 pm on november 21, 2008

[…] Testen tot je neervalt Het is niet anders, A/B of mulitvariabele splittesten , dus testen met verschillende headlines , kleuren, lay-out, verschillende vormen van segmentaties […]

[9]Het goede zoekwoord op de juiste pagina | Etail2:43 pm on april 27, 2009

[…] kan A/B spilt testen of multivariable testen opstarten maar als dat wat te moeilijk is , dan kan je ook met de eenvoudigere zaken beginnen. […]

[10]Google Adwords–> zelf doen of een specialist betalen ? | Etail11:50 pm on mei 8, 2009

[…] B en hoeveel verkeer wil je daarvoor opofferen ? Worden ook landingspagina’s getest, zij het A/B(/C) of multivariabele testen en maak je misschien ook gebruik van tracking software zoals Crazyegg, Clicktale, […]

[11]Usability Testen, Waarom je het Moet Doen ! | Etail Blog8:24 am on februari 19, 2010

[…] en je loopt heel weinig risico. Wat niet altijd het geval is als je bijvoorbeeld een simpele a/b of multivariabele splittest gaat opzetten. Als één van je varianten echt suckt, kan die je best wel wat conversies kosten. Of […]

[12]Conversie Optimalisatie : 5 Tips die meer cash binnen brengen ! | E-Tail5:46 pm on november 10, 2010

[…] dat meestal hand in had gaat met A/B of multivariabele testen maar teveel sites/pagina’s schreeuwen nog steeds naar een bezoeker waardoor zijn focus wordt […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.