Pagina’s uit de toegevoegde resultaten halen.

Geschreven door : mei 19, 2007 1 reactie

In een vorig artikel over de toegevoegde zoekresultaten (TZ) en duplicate content haalden we het onderwerp al aan. Het ging er vooral om hoe je er in terecht kwam en hoe je er opnieuw kon uit klauteren. In dit schrijfsel probeer ik iets dieper in te gaan op een specifieke situatie.

Wat is het ?

Nog even snel een paar redenen (de hoofdredenen volgens mij) opnoemen waardoor je in de TZ terecht kan komen :

  • Duplicate content
  • Pagina’s die te diep in je site liggen
  • Slechte interne & externe link structuur

Laten we er vanuit gaan dat het probleem niet bij je content (teksten) ligt maar een combinatie is van te diep in je site liggen + slechte link structuur. Het is een veel voorkomend probleem bij online winkels. Je hebt een bepaalde categorie die op zijn beurt is onderverdeeld in subcategorieën, en in die subcategorieën staan dan alle producten opgesomd. Meestal moet je dan nog eens doorklikken als je naar het product wil gaan. Dat wil dus zeggen dat je eigenlijke product 4 of zelfs 5 klikken van je homepagina liggen verwijderd. Niet dat de spiders zo ver niet geraken maar je hebt eerder het probleem dat er onvoldoende link-juice zal door vloeien en er ook heel weinig wordt gelinkt (zowel intern als extern) naar die diepliggende pagina’s. Je teksten mogen dan wel super zijn en uniek, er bestaat een grote kans dat die toch in de TZ zullen verdwijnen.

Hoe los je dat op ?

Er zijn verschillende manieren :

  1. Externe links erop af te vuren. Helaas is dit de moeilijkste en meest tijdrovende oplossing want hoe krijg je nu genoeg links naar je productpagina’s ? De makkelijkste manier (eigen ervaring spreekt hier) is artikels schrijven en die proberen te publiceren op aanverwante site’s. In die artikels kan je tekst links plaatsen naar je productpagina’s die in de TZ zitten. Als je een beetje zoekt en inventief bent, dan vindt je zeker wel enkele sites waarmee je een deal kan sluiten. Een gedetailleerde uitleg hierover kan je in het artikel “links, zo kan het ook” lezen.
    _________________________

  2. Verder begin je beter ook te sleutelen aan je interne linkstructuur. Maak minder subgroepen zodat je productpagina’s niet zo diep gaan liggen. Als je die op maximum 3 klikken van je homepagina kan brengen ben je al een grote stap vooruit en zal je zien dat je ze langzaam uit de TZ kan krijgen..mits wat geduld natuurlijk.
    _________________________

  3. Linken tussen de verschillende pagina’s in je site is natuurlijk ook een must. Ga na welke pagina’s er in de TZ zitten en check even welke pagina’s in je site er wel voldoende inkomende links en een hoge ‘trust’ factor hebben. Probeer dan vanuit die’ linkrijke pagina’s’ die door google als voldoende betrouwbaar worden aanzien, te linken naar je productpagina’s. Plaats eventueel ook links van op je homepagina rechtstreeks naar enkele producten. Dat kan je bv doen door ergens een plaatsje te voorzien waar je je best verkopende – of meest populaire producten gaat promoten. Je moet die links natuurlijk wel een tijd laten staan en niet constant gaan wisselen.
    _________________________

  4. Nu gaan er hier een paar gaan steigeren vrees ik…;-) Maak gebruik van de  rel=”nofollow” tag op eventueel niet gerelateerde links (home,verkoopsvoorwaarden,garantie, online seals,etc) of foto links.

Kort samengevat

Zorg er gewoon voor dat niet alleen je homepagina en misschien enkele andere pagina’s als belangrijk worden aanzien door google en de rest als troep wordt beschouwd. Ga op zoek naar de belangrijke pagina’s in je site en zie naar welke gerelateerde pagina’s je kan linken die in de TZ zitten. Onnodig natuurlijk om te zeggen dat je een passende en gerelateerde tekstlink moet gebruiken.

Probeer ook een paar externe links te versieren 🙂

1 reactie op : Pagina’s uit de toegevoegde resultaten halen.
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Zoekmachine optimalisatie,Rendabel of tijdverlies ?3:10 pm on juni 29, 2007

[…] weinig tot geen competitie voor was. Van de +300 pagina’s zaten er slechts een 40 tal niet in de toegevoegde zoekresultaten ! Ondanks de slechte SEO draaide de shop toch een paar duizend € per maand. Maar het kon zeker […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.