Rankings verbeteren door goede website structuur

Geschreven door : juni 2, 2007 2 reacties

Als je op een SEO of aanverwante site terecht komt dan zal je ongetwijfeld wel ergens kunnen horen (of lezen) dat inkomende links van groot belang zijn voor het behalen van goede posities in de SERPS. Goede kwalitatieve anchor tekst links van gerelateerde pagina”s zijn “the way to go”. En er is natuurlijk niemand die zal beweren dat dit geen waar is maar wat dacht je van goede links binnen in je website en een optimale structuur ? Het is een zeer belangrijke factor die voor een boost kan zorgen in de SERPS maar die helaas teveel over het hoofd wordt gezien.

Waarom is de structuur belangrijk bij het bouwen van je website?

Genoeg redenen die we kunnen bedenken maar hier even de hoofdredenen volgens mij :

  1. Je site in die mate opbouwen en structureren zodat zoekmachines die makkelijk kunnen crawlen.
  2. Gebruiksvriendelijk maken voor bezoekers. Want vergeet niet dat die zullen zorgen voor inkomsten en niet de spiders. Probeer een goed evenwicht tussen beide te vinden want als je site maar gedeeltelijk kan worden gecrawled zal je natuurlijk nooit goede resultaten zien. Goede rankings zijn altijd leuk maar als je bezoeker na 10 seconden je site al verlaat omdat die chaotisch in elkaar zit ben je daar natuurlijk niet zoveel mee.
  3. Doorgeven en vooral het sturen van link juice en dan spreken we natuurlijk over Google en het groene balkje alias pagerank. De methode die we hiervoor gebruiken noemen we dynamisch linken en zal in een volgend artikel uitvoerig worden besproken.
  4. Door een betere structuur zorgen we ervoor dat we een meerdere pagina”s in de SERPS kunnen krijgen (met betere posities). Meer pagina”s in de SERPS en hoger scoren wil natuurlijk ook zeggen dat je meer kans hebt om gevonden te worden. Klinkt logisch dacht ik ?

Hoe begin je eraan ?

Een site moet je eigenlijk op 2 manieren opbouwen :

  • Er moet de logische structuur zijn voor de bezoekers. Voor de E-shops zal dat iets zijn in de aard van Homepagina –> Productgroepen –> Producten.
  • Er moet een structuur aanwezig zijn voor de spiders. Dit gebeurd “achter de schermen” en is onzichtbaar voor de bezoeker.

De bedoeling van een logische structuur bestaat erin om een goede interactie met je bezoeker (en potentiële klant) op te bouwen. De layout zal natuurlijk een grote rol gaan spelen maar daar wil ik het hier niet over hebben. We gaan eerder de technische toer op en het enkel hebben over de opbouw van je website. De best presterende sites (volgens mijn eigen ervaring) zijn diegene die zijn opgebouwd uit 3 niveau”s.

  • NIVEAU 1
    Niveau 1 is je Homepage. Dit is de plaats waar je normaal gezien het meest aantal bezoekers binnen krijgt. Op deze pagina geef je duidelijk de boodschap over wie je bent en wat je hebt aan te bieden. Verlaten 40% of meer bezoekers onmiddellijk je homepagina, dan komt je “boodschap” niet duidelijk over en heb je is currently seeking qualified candidates to fill the high-tech position of Recovery Specialist. werk aan de winkel. Een goede analytics software kan je hierbij een duidelijk beeld geven. Wat keywords betreft wordt dit niveau gebruikt om je main keywords te profileren. Heb je vb een zaak die dierenmateriaal verkoop dan kan 22n van je main keywords “dieren winkel” zijn.
  • NIVEAU 2
    Op dit niveau ga je de bezoeker gaan sturen. We spreken hier over de categorie pagina”s waar je je producten / diensten / info gaat opsplitsen zodat een bezoeker kan uitmaken waar hij naartoe wilt en zo ook vindt wat hij op dat moment naar zoekt. Hier zal je al iets meer gespecificeerde zoekwoorden gaan gebruiken. In ons voorbeeld zou dat dan “hondenmanden” of “kattenbak” zijn. Tot niveau 2 behoren alle pagina”s die worden gelinkt vanuit de homepagina. Ook een sitemap zal je hier terugvinden.
  • NIVEAU 3
    Hier bevinden zich de eigenlijke producten /diensten / info. De uiteindelijke bestemming voor je bezoeker waar je heel specifieke zoekwoorden gaat gebruiken. Aansluitend op ons voorbeeld zou dat “lederen hondenmand” of “zelfreinigende kattenbak” kunnen zijn (als dat bestaat..).

Heb je meer niveau”s in je site, probeer dan zeker je structuur te wijzigen want de kans is heel klein dat alles wat dieper ligt goed gaat scoren. Voor een bezoeker maakt het op zich niet zoveel uit of hij nu 2 of 4 maal moet klikken, zolang het maar duidelijk blijft. Vanuit het SEO standpunt is het niet echt aangeraden om teveel niveau”s in je site te gaan brengen. Tenzij alles wat na het 3e niveau komt niet belangrijk is en je daar geen resultaten van verwacht. In een volgende artikel gaan we het hebben over dynamisch linken en het aanbrengen van een goede linkstructuur in je website.

2 reacties op : Rankings verbeteren door goede website structuur
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Internation 2.0 » 6de Online Marketing Blogkermis12:46 am on juni 5, 2007

[…] Rankings verbeteren door een goede website structuur […]

[2]6de Online Marketing Blogkermis8:07 am on juni 8, 2007

[…] Rankings verbeteren door een goede website structuur […]

Team outletprijzen.be10:03 am on september 27, 2010

Net gedaan, maar zie mijn reactie nog niet staan?

[3]Outlet10:01 am on september 27, 2010

En hoe doe je dat dan precies? Woorden als trampoline outlet, en meubel outlet gebruiken?

Groetjes
Team Outletprijzen

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.