SEO blijft bewegen

Geschreven door : februari 2, 2007 2 reacties

Alles blijft in beweging..ook zoekmachine optimalisatie
Zoals de meeste dingen op deze aardbol blijft ook het optimaliseren van je website en het SEO vriendelijk maken voortdurend in beweging. Met de constante veranderingen waarmee bepaalde zoekmotoren -en dan vooral google in het bijzonder- ons mee �pest� is het eigenlijk zeer moeilijk om alles bij te houden.

Als je telkens je site moet aanpassen of veranderen omdat google het systeem weer eens gaat veranderen dan blijf je natuurlijk steeds achter de bus aan lopen terwijl je beter op de bus of beter nog voor de bus loopt. Als je geen �duistere praktijken� gaat toepassen dan komt je website 'vanzelf' wel goed te staan. Al moet je je natuurlijk wel aan een paar regels houden. De tijd dat de on-page factor een grote rol speelde is langzaam aan het verdwijnen. Het heeft zeker nog invloed op een ranking maar heel weinig. Je kan verschillende sites vinden die voor een bepaald keyword bovenaan staan maar die geen enkele keer dat woord in de body hebben staan.
Vroeger was optimaliseren iets eenvoudiger

Als je goede rankings wou , dan ging je tot voor kort even bij de �buren� kijken wat de keyword density was en hoe het zat met de in & uitgaande links op die pagina (die die zoekwoorden bevatte) , etc. Het heeft nog weinig belang vandaag de dag. Het kan je soms nog helpen� als je concurrent bv op de 3e plaats staat en jij op de 4e of 5e , dan kan je de keyword density eens gaan chekken. Heeft die bv maar een dichtheid van 2% dan maak je een grote kans om hem voorbij te steken als jij ervoor zorgt dat de jouwe 5 of 6 is (hangt ervan af wat de eerste resultaten weergeven).
Voorwaarde is wel dat je site verder evengoed is geoptimaliseerd , zowel on-page als off-page.

Het 'nieuwe' SEO
Een behoorlijk nieuw fenomeen in de zoekmachine marketing wereld (Wat is nieuw natuurlijk..wordt door Google toch al gebruikt sinds 2004 en misschien al langer )is het LSI . Het wat ? LSI staat voor Latent Semantic Indexing. De wetenschappelijke uitleg voor LSI kan je in wikipedia vinden. Maar in mensentaal komt het erop neer dat Google heel snel kan bepalen of je website genoeg relevantie biedt voor bepaalde onderwerpen door het te gaan vergelijken met websites die reeds een autoriteit zijn. Het is eigenlijk een algoritme die heel dicht staat bij het �menselijke� manier van denken.

Een klein voorbeeldje mocht het allemaal een beetje verwarrend overkomen. Laten we zeggen dat je een pagina wilt optimaliseren voor het woord computer. Vroeger ging je kijken hoe dat woord werd geoptimaliseerd bij je naaste concurrenten. Je ging de keyword density aanpassen, links,etc. Kortom je ging het woord computer frequent gaan gebruiken on-page en off-page. Met LSI ga je gerelateerde woorden gaan gebruiken. Woorden die verband houden met computer.
Maar welke woorden ziet google als relevant voor computers ?
Dat kan je makkelijk chekken door ~computers in te tikken. Je zal zien dat google alle LSI woorden in het vet gaat weergeven. Zo zien we bv de woorden : hardware, pc , laptop, computing, etc.

Laten we even computer intikken in Google Be en naar de Nederlandse resultaten kijken. Op de eerste plaats staat www.vnunet.be. Het woord computer staat niet in hun titel en komt slechts 1 keer voor op hun pagina ! Maar misschien hebben ze veel links die met het woord �computer� naar hun site verwijzen ? Even snel gekeken en blijkt dat nog geen 1% van al hun inkomende links het woord computer bevatten. Toch wel even slikken want links met ankerteksten waren toch belangrijk ? Dat is ook nog steeds zo maar het kan ook zonder toont dit voorbeeld aan ..al wordt het wel heel moelijk voor ons �doe-het-zelvers� om dat ook op die manier te doen.

Volg de natuurlijke weg
Het LSI algoritme kijkt niet alleen naar de relevante / gerelateerde woorden op een pagina maar checkt de relevantie van gans je site ! LSI is niet iets waar je �bang� hoeft voor te zijn. Blijf schrijven op een �natuurlijke manier� zonder dat je je pagina�s gaat volstoppen met keywords. Je gebruikt ze best wel een paar keer maar probeer ook gerelateerde woorden te gebruiken door de teksten heen.

zp8497586rq
2 reacties op : SEO blijft bewegen
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Toegevoegde Zoekresultaten , Google’s “vuilbak” ?1:58 am on februari 15, 2007

[…] • Genoeg tekst Reeds eerder vermeld hier maar zorg ervoor dat je pagina genoeg tekst heeft. Hier weer hetzelfde probleem voor de e-commerce sites. Een hondenmand , of die nu geel of groen is , er valt verder niet zoveel te vertellen daarover als je het puur technisch gaat bekijken. Probeer dan iets te schrijven over het gebruik , mogelijke voordelen, recenties van klanten, etc. Ga op zoek naar relevante woorden of woord combinaties om een tekst op te maken. Het gebruiken van het LSI (Latent Semantic Indexing) werd reeds in een andere topic besproken. […]

[2]Latent Semantic Indexing12:25 am on augustus 19, 2007

[…] back in Februari hadden we het over SEO blijft bewegen en haalden we het fenomeen Latent Semantic Indexing aan. Begin deze week nam Trufu het Latent […]

Sorry, the comment form is closed at this time.