Welke secret tools gebruik je om een linkanalyse te doen ?

Geschreven door : april 1, 2008 11 reacties

Het is een vraag die de laatste week een aantal keer binnenkwam en iets wat je niet onmiddellijk in een interview moet gaan gooien dus zal ik het maar zelf beantwoorden.

Er zijn massa’s tools online die leuke backlink analyses kunnen uitvoeren maar ik heb er nog geen eentje gevonden die me ‘bevredigd’, er is altijd een stukje data dat niet wordt getoond en dan moet je een 2e tool gaan raadplegen en ben je weer vertrokken. Zelf zweer ik nog altijd bij SEO Elite van Brad Callen (en ja dat is een aff. link 😮 ).

Het geeft me nog altijd alle data die ik wens te weten, zeer overzichtelijk en je kan verschillende analyses op hetzelfde moment runnen. Zo kan je je 5 grootste concurrenten op hetzelfde moment analyseren terwijl je met iets anders bezig bent. Niet dat je dat online niet zal kunnen doen maar nogmaals ik ben tot op heden nog niks tegen gekomen dat aan mijn voorwaarden voldoet.

Laten we eens een testje doen

Sinds een paar maand ben ik een gooi aan het doen om minstens in de top 3 te staan hier in google.be voor het zoekwoord ‘seo’..Het optimaliseren van de keyword density op de pagina en het verplaatsen van het zoekwoord in de titel gaven geen resultaat dus kunnen we best eens gaan kijken wat er aan de inkomende links kan schelen en gaan we de top 3 effe analyseren. Kwestie van te zien met welke cijfers zij goochelen.

De nummer 1 is www.seohandleiding.nl

laten we een kleine blik achter de schermen gaan werpen :

De ‘threads view’ ga ik hier niet telkens posten want dat toont enkel de domeinen en hun Ip adres waar de backlinks zich bevinden. Deze site hier heeft slechts enkele links die afkomstig zijn van eenzelfde IP adres, op zich normaal eigenlijk.

Dan gaan we eens naar de 2e tab en gaan we de sites waar de links vandaan komen iets dichter gaan bekijken. Naar gelang de instellingen die je bij de aanvang van de analyse hebt ingesteld zal je verschillende data zien. Je kan er zaken chekken zoals de PR, anchortekst, nofollow ja/neen, aantal uitgaande links, en daar het altijd leuk is om dergelijk zaken te zien, het is niet iets wat ik ga gebruiken om mijn linkbuilding campagne op te baseren.

seo elite software

Ik zoek liever mijn ‘eigen’ pagina’s waar ik een backlink wil zien en waarvan ik denk dat ze waardevol zijn. Het is niet omdat je concurrent een link heeft op pagina X dat het daarom een goede & waardevolle links is en jij er daar ook eentje moet gaan halen !

Wat ik vooral wil weten is het aantal keer dat bepaald zoekwoord (seo in dit geval) procentueel voorkomt in hun totaal aantal backlinks en dat kunnen we zien in de ‘analyses view’ tab :

seoelite2.jpg

Hier krijgen we de indicatie dat 30% van de backlinks die we hebben geanalyseerd het woord ‘seo’ bevat. Het enige wat ik vervolgens ga doen is zien hoe dat percentage bij de rest van de concurrentie zit…

De nummer 2 is www.conba.be

Opmerkelijk hier is het feit dat meer dan de helft van hun backlinks die we analyseerden vanop eenzelfde IP adres komen. De mythe dat je links van verschillende IP’s moeten komen om goed te ranken lijkt hier lichtjes op de helling te staan. Ook heel vreemd dat ze bepaalde anchorteksten gebruiken die totaal geen steek houden. Zoals deze hier onderaan een site :

conba ankertekst

De happy days link is er eentje naar hun site en als je gaat chekken in Google.be, dan zie je dat ze voor dat woord op de 24e plaats zijn terug te vinden op 33.500.00 zoekresultaten. Zo zie je maar de kracht van backlinks…het woord komt nergens anders voor dan in backlinks en toch een degelijke ranking ! Zou toch even graag de uitleg horen voor deze techniek. Het viel me trouwens ook op dat ze de laatste weken serieus zijn gestegen (en top 3 plaatsen innemen) voor enkele main keywords.

Maar onze interesse gaat naar het percentage voor het woord “seo” en dat is 17,4%:

seoelite3.jpg

De nummer 3 is en.wikipedia.org/wiki/Search_engine_optimization

Blijft altijd een grote concurrent omdat die massa’s backlinks hebben maar ze zijn niet ‘ongenaakbaar’ want ik heb ze er eerder al uitgekegeld voor woorden in een andere markt, maar dit volledig ter zijde. Hun cijfer , 9,9%

seoelite4.jpg

En dan ons blogje hier…staat momenteel op de 5e plaats met een percentage van :

seoelite5.jpg

OOpps..een vette 46%. Het lijkt er dus op dat ik een beetje te geweldig ben geweest bij het gebruik van het woord en het in de komende maanden in ieder geval van het lijstje mag schrappen.

Het lijkt erop dat dit de mogelijke factor is waarom we op de 5-9e plaats blijven hangen en niet verder kunnen doorbreken. Ons plan is heel eenvoudig, kijken welke woorden er gerelateerd zijn aan seo en die proberen te verwerken in onze linkbuilding campagne zodat het percentage naar beneden gaat…

SEO Elite is geen wondermiddel die je naar de top van Google zal brengen, je zal het nog altijd zelf moeten doen maar het is een verdomd handig hulpmiddeltje op je doel te bereiken…

11 reacties op : Welke secret tools gebruik je om een linkanalyse te doen ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Pascal12:36 pm on april 1, 2008

Je hebt toch ook de link analyse plugin voor firefox van Joost De Valk geprobeerd mag ik hopen? 🙂

Vind ik best handig om er eens door te waden.

[2]Dave12:42 pm on april 1, 2008

Die heb ik inderdaad ook 😮 en nog een dozijn andere die ik eigenlijk nooit gebruik…

Wat is er trouwens met je blog aan de hand ? Reparatiewerken aan de gang ?

[3]Pascal9:55 pm on april 1, 2008

pfff, upgrade naar WP 2.5 en toen draaide het helemaal in de soep.
Dan maar effe Kubrick en nu weer een ander thema maar ook deze wil niet alles doen wat ie in het cp aangeeft.(sidebar en WP2.5 lijkt niet echt een succes op de 2 thema’s)

Was het een kist zat ze al in de stoof na ze eerst helemaal plat geklopt te hebben …

[4]edwin6:53 pm on april 2, 2008

Ook hier tevreden van Joost zijn plugin, maar geen enkele tool houdt rekening met domainage terwijl uit een van mijn ervaring blijkt dat dit je enkele plaatsen kan schelen.
De meeste gratis tools ( en ik veronderstel ook de betalende..) maken gebruik van de site explorer van yahoo, en zoals iedereen weet geeft die niet meer dan 1000 resultaten,wat per definitie inhoudt dat iedere analyse onvolledig, en dus niet correct is. Want dat maakt natuurlijk de waarde van een seo tool, waar haalt het zijn broninformatie…

[5]Dave7:34 pm on april 2, 2008

Goed nieuws voor je Edwin want met SEO Elite kan je dat wel opvragen en zien 😮 Je kan zelfs de Whois opvragen…

Je kan ook verschillende zoekmachines raadplegen Google, AllTheWeb, MSN, AltaVista en yahoo maar Yahoo blijft toch de meeste date tonen.

[6]Paulus12:08 pm on april 25, 2008

Ik heb zo’n vermoeden dat seohandleiding.nl ook goed scoort omdat ze in de link naar hun homepage alleen “SEO” als anchortext gebruiken. Ik zag dat je ranking voor die term helaas wat gezakt was.

[7]peter6:10 pm on mei 20, 2008

Hoe langer en hoe vaker mensen op ‘seo’ zoeken en naar je doorklikken hoe sneller je scoort.
zoals je weet geeft google op iedere pc weer (licht) andere resultaten (dit op basis van vorig zoekgedrag), dus echt op exact positie 1,2,3 oid komen is onmogelijk (voor iedere google(.be) gebruiker. Toch succes gewenst en leuk artikel!

[8]Michel9:33 am on augustus 10, 2008

Iemand die ervaring heeft met SEO SpyGlass?

[9]Dave10:59 am on augustus 10, 2008

@ Michel..ik in ieder geval niet maar het lijkt me niet veel te verschillen van SEO Elite..

Dave

[11]Steven van Vessum7:06 pm on januari 9, 2010

Ik vind de SEO Elite site zelf wel super spammy over komen. Het punt met veel tools is inderdaad dat ze zich baseren op informatie uit MSN of Yahoo. En die informatie is beperkt. Zeker als je een zeer concurrerende markt (verzekeringen, hypotheken, voetbal etc) in duikt. Stel dat Yahoo! Site Explorer weg valt (wat niet ondenkbaar is met de samenwerking met Bing), dan liggen veel tools op hun gat.

Gebruiken jullie overigens tools om het linkbuilding traject te managen? Om bijv. te checken of links geplaatst zijn etc, of doen jullie dat vooral handmatig i.c.m. excel?

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.