Social media koppijn…

Geschreven door : januari 14, 2009 8 reacties

Ben me de laatste weken aan het ‘verdiepen’ (beetje laat zeker ? ) in de social media wereld en ik moet zeggen het is geweldig hard aanpassen en het bezorgd me koppijn 😮

Komaan… je moet twitteren, ergens te vinden zijn op facebook en linkedin en liefst ook nog wat hebben staan op youtube en flickr EN je moet dat ook nog eens up to date houden. Lees : elke dag actief zijn op die sites.
Dat is bijna een extra dagtaak naast al het andere werk wat er hier op me ligt te wachten. Zelfs als je offline gaat blijft het social media gedoe je nog volgen dankzij de .

Het spijtige aan de zaak is het feit dat er toch wel grote verschuivingen plaats vinden en de social media 'troep' een standaard / must zal worden. Het niet actief deelnemen aan het ‘ik ben sociaal’ fenomeen zal je langzaam maar zeker in een donker hoekje drijven en je out of biz plaatsen. Misschien nog niet onmiddellijk maar als ik dan 1 voorspelling mag doen voor de ecommerce ondernemers in 2009 dan is het wel duidelijk dat social media een steeds grotere rol zal gaan spelen en we op de trein MOETEN springen.

Naast het feit dat het enorm tijdrovend is er natuurlijk een enorm potentieel aanwezig. Soms durf ik er zelfs meer mogelijkheden in zien dan het standaard SEO werk waar we ons veel te veel me bezig houden…

Een paar kleine cijfers misschien ? Ze zullen er wel niet pal op zitten maar geven toch een beeld

YOUTUBE

  • 78,000,000 – total aantal video’s (Maart 2008)
  • 200,000 – aantal video’s die worden geplaatst/dag (Maart 2008)
  • 13 uren – video die PER MINUUUT worden geupload

FACEBOOK

  • 150,000,000 – actieve gebruikers
  • 170 – aantal landen die facebook hebben, 35 verschillende talen
  • 100 – aantal vrienden die de gemiddelde gebruiker heeft

TWITTER

  • 3,000,000 – aantal Tweets/dag (Maart 2008)
  • 1.117.874.950 – aantal Tweets tot op dit moment (kan je hier live volgen)
  • 752% – groei in 2008

Bronnen :49 amazing social media , Twitter growth , Youtube Stats

Serieuze cijfers en bijna iedereen die een online shop heeft antwoord dan : “Dat zijn toch allemaal jonge gasten die niet weten wat gedaan..” of “de ROI op die sites is zo goed als niks..”

Was ook die mening toegedaan

in het begin en dat komt omdat we die vormen van social media gewoon verkeerd gaan gebruiken. Als ondernemer is verkopen meestal het eerste/enigste waar je aan denkt en dan zit je daar inderdaad niet op je plaats. Maar daarvoor zijn die dingen ook niet gemaakt..

Het is een geweldige vorm van ‘instant’ communicatie met bestaande klanten, mensen die interesse hebben en mensen die je nog niet kent. Je kan het dus op verschillende niveaus gaan toepassen en daar net dat het schoentje begint te wringen. Nieuwe mensen die je leert kennen hebben geen behoefte aan eventuelen (kleine) verkoopspraat die je soms laat vallen, die willen je eerst beter leren kennen en je leren ‘vertrouwen’ (voor zover dat kan op het net..)… bestaande klanten of geïnteresseerden zullen het bijvoorbeeld niet erg vinden als je al eens een promotie laat vallen of verwijst naar product X of Y..ze hebben immers het vertrouwen al.

Maar ook die groep van mensen vindt het gewoon leuk om de persoon achter de schermen beter te leren kennen. Hoe ver je daar in gaat bepaal je natuurlijk zelf..

Social media kan voor een stuk je emal marketing campagnes gaan vervangen of opvangen. Email marketing is een prachtig medium maar het wordt steeds moeilijker om :

  • De mails ter plaatse te krijgen (spamfilters ,etc)
  • Te laten openen (er komt genoeg junk binnen op een dag)

Via social media heb je dat probleem niet echt meer. Het wordt a la minute gelezen of als ze het niet gelijk zien (omdat ze misschien niet online zijn) dan krijgen ze het gelijk voorgeschoteld als ze gaan inloggen.
Daarom dat veel bedrijven het nut er van beginnen in te zien om een grote groep volgelingen te ronselen via die kanalen. Welke grote spelers er bijvoorbeeld op twitter zitten :

  • Home Depot : 2664 volgers
  • Dunkin Donuts : 4164 volgers
  • Starbucks : 29309 volgers
  • Wholefoods : 148431 volgers
  • Dell maar die hebben ongeveer 20 verschillende twitter accounts

Misschien zeggen deze bedrijven je niks maar dat maakt

verder ook niet zoveel uit. Het gaat er om dat ze (en jij beter ook) die kanalen gaan gebruiken om te communiceren naast hun gewone kanalen zoals blogs, forum, livechat, email,etc..

Verder denk ik ook (zie dat eigenlijk al gebeuren..) dat al deze ontwikkelingen de pro’s nog meer gaan onderscheiden van de hobbyisten en in sommige markten ook de “zwartwerkers”. Simpelweg omdat deze laatste groep absoluut geen tijd zal hebben om dat er ook nog eens te gaan bijnemen.

Het zal een serieuze toegevoegde waarde gaan komen voor je bedrijf, als het dat al niet is…

By the way nu we toch bezig zijn..ik ziet hier op twitter 😮

zp8497586rq
8 reacties op : Social media koppijn…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]edwin9:05 pm on januari 14, 2009

Ik vrees dat de return van veel van die dingen de moeite niet waard is, het is voor een éénmanszaak zowiezo al bijna onmogelijk om intensief met social media bezig te zijn.

Ik blijf van mening dat de aanwezigheid van “grote” merknamen op de social media meer een hype is, uit angst een mogelijk nieuw marketingkanaal volledig te missen.

Doelgroep analyses zijn onontbeerlijk omdat de intensieve gebruikers van social media een specifieke doelgroep is..

[2]Dave10:14 am on januari 15, 2009

Als je ziet dat een dell een ‘extra’ 1.000.000 genereerde door op twitter te hangen dan denk ik niet dat het een hype is waar de grote zomaar opspringen. Die hebben ook al genoeg aan hun hoofd en staan volgens mijn niet te wachten op een volgende hype..

Het is gewoon zo dat e-commerce (en andere ook) zwaar aan het veranderen is en daar waar je 3 jaar geleden nog behoorlijk ‘anoniem’ kon handelen, is dat nu totaal het geval niet meer..

Ik zie als éénmanszaakje toch wel potentieel in sommige social media zaken..vooral facebook lijkt goed te gaan. Het leuke aan die social media is dat je zelf een doelgroep kan ‘maken’, je hoeft niet iets te gaan volgen..en voor de tidj dat ik er mee bezig ben is het gewoon een heel leuk extraatje (die nog meer vertrouwen creëert voor de bestaande klanten & mensen die op de mailinglist staan..

Dave

[3]edwin5:46 pm on januari 16, 2009

Mogelijk ben ik al te oud en te conservatief om het belang van social media in te schatten..
Mogelijk zijn deze social media de moderne equivalent van het klassieke sociale leven waar zelfstandigen zich in begaven om zakelijke relaties op te bouwen.

Maar het blijft een specifieke doelgroep (jong, hoger opgeleid met minder real life sociale vaardigheden )
Als de 1.000.000 van Dell dollars zijn, is twitter als direct of indirect verkoopskanaal lachwekkend klein. De kosten om fulltime te twitteren halen volgens mij makkelijk $100.000.
En dat is dan waarschijnlijk nog een succesverhaal…

[4]Dave5:56 pm on januari 16, 2009

Kan moeilijk van jouw zeggen dat je oud/conservatief bent, daarvoor ken ik je niet 😮

Als ik een beetje rondkijk, dan zie ik toch veel meer dan de doelgroep die je daar beschrijft. In tegendeel, velen onder hen hebben het een behoorlijk gevuld sociaal leven offline en ik zie er niet altijd ‘hoger opgeleide’ personen in..

Voor een Dell is dat natuurlijk peanuts maar als je ziet dat ze gemiddeld 1 a 2 keer / dag iets “tweeten” dan lijkt me dat toch een aardige ROI..

Dave

[5]edwin8:03 pm on januari 16, 2009

Ik vind dit soort vriendenclubjes en getweeter leeghoofdige onzin voor mensen met teveel tijd. Hetzelfde denk ik over reality programma’s maar een aanzienlijk deel van de bevolking denkt er toch anders over…
Er is ook een groot onderscheid tussen de US en de rest of the world…in Vlaanderen en Nederland loopt men minder hoog op met deze fenomenen..de meeste zakelijke deelnemers die ik ken, doen dit meer uit angst om iets te missen met potentie, terwijl er momenteel weinig potentie aanwezig is..

[6]Dave8:28 pm on januari 16, 2009

Hetzelfde vind ik van sms / gsm en TV in het algemeen (daarom dat ik al bijna 4 jaar zonder door het leven ga 😮 ) maar ik moet wel met boterham verdienen met het online gedoe dus..

En voor de één zal het inderdaad verloren tijd zijn waar het voor de andere een extra vorm van communicatie en eventueel extra inkomsten kan worden. Testen is de boodschap..

Als blijkt dat het social media gedoe niet werkt voor me dan vliegt het de vuilbak in…maar zolang er geen cijfers zijn voor mijn boz weiger ik de “social media is onzin en tijdverdrijf” uitspraken te volgen en geloven.

Voor veel bedrijven is email marketing tijdverdrijf (meestal door onkunde of gebrek aan know how) en zien ze nul aan ROI terwijl er anderen zijn die er zwaar mee cashen..

Dave

[7]Pascal12:28 am on januari 25, 2009

Hou ons op de hoogte of het de moeite is of niet.
Daarom lezen we!
🙂

PS : Kent er nog iemand dat liedje van twiedeltwiedel twied? Kan even goed verandert worden in twitter twitter twiet.
Lijkt me toepasselijk, net een kooi vol zingende kanaries.
🙂

[8]Laurens Van den Wijngaert11:35 am on januari 29, 2009

@Edwin

Niemand die je verplicht om erin te stappen. Groot gelijk heb je. Maar aub de vooroordelen die thuishoren onder de noemer “onbekend is onbemind” ook best opzij laten. Het is jammer dat er momenteel vreselijk veel wordt geblaat over social media, maar dat slechts een deeltje van al dat gekwetter ook echt correct, objectief en onderbouwd is.

Laat ons het eenvoudig houden: Twitter is – of je dat nu leuk vindt of niet – een AANVULLEND communicatiemiddel!
Wat betreft de opm. USA versus Vlaanderen: Fout! Je kent vast wel de uitspraak “als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel”? Wel, de geschiedenis leert ons dat vrijwel alle ICT waarmee jij thuis en op kantoor werkt, vaak geboren werd in … USA.
Tot slot, de vergelijking tussen reality tv en twitter slaat op niets, het spijt me. Jouw buurvrouw twittert al haar ganse leven. Ook jouw collega’s op het werk, wanneer jij even van je plaats bent. Zelfs je maten op café twitteren al jaar en dag! Anders gezegd: tetteren. En ik hoor daarover niemand zich afvragen van waar die mensen de tijd ervoor halen…
Is het niet ironisch? Men betaalt met plezier dure onderzoeken om te peilen naar wat de ‘klant’ wenst. En kan men mits tijd, geduld en passie er ‘live’ mee in dialoog gaan, als het ware gratis (behalve je tijd dan), dan doet men het af als nieuwlichterij…
Maar nogmaals, het staat eenieder vrij te kiezen via welke kanalen men anno 2009 communiceert. Maar… maak dan ook steeds de kosten-baten-analyse aub. (onlangs een klant die voor 1000den euro’s per jaar adverteerde in klassieke media zien ommezwaaien naar e-mail marketing en social media. besteedt nu slechts de helft en heeft meer return)

Sorry, the comment form is closed at this time.