Waar te beginnen bij het opstarten van je website ?

Geschreven door : februari 18, 2007 7 reacties

Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden bij het in elkaar knutselen van een website maar waar begin je nu precies ? Laten we er wel van uit gaan dat er een markt is voor het product / service dat je wilt aanbieden binnen een bepaalde regio/land. De verkoop van bv eetstokjes zal ongetwijfeld minder succes kennen bij de Afrikanen / Europeanen dan bij de Chinezen.

Dus je hebt uit gedokterd dat er een markt is voor je product… wat kan je volgende stap zijn ? Vergeet nog even het SEO gedoe.

Een volgende stap zou kunnen zijn :

  • potentiële klanten naar je site brengen ?
  • hoe kan / wordt ik gevonden ?
  • Welke zoekwoorden / zinnen worden er gebruikt om datgene te zoeken dat ik verkoop ?
  • Hoe competitief zijn die zoekwoorden ?
  • Hoeveel verkeer kunnen ze genereren ?
  • Hoeveel verkeer wordt er omgezet naar verkopen ?

Je site kan enkel gevonden worden of laten we het zo stellen , je site zal enkel interessant gevonden worden door bezoekers als het daadwerkelijk meer info geeft over dat bepaalde product/service waar ze op zoek naar zijn. Niet de algemene verkoopspraat & foto’s die je zowat op elke andere site kan vinden. Schrijf je eigen teksten en stop er een persoonlijke tint in en verkoop je fysieke producten, maak zelf foto’s..veel foto’s want die verkopen nog altijd beter dan teksten.

De eerste stap wat je (volgens mij) moet doen is uitzoeken welke zoekwoorden/zinnen het meeste verkeer naar je site kan brengen die goed converteert. En dat maakt nu niet uit of je via adwords werkt of je op de natuurlijke resultaten in de zoekmachines mikt. Veel verkeer wil natuurlijk nog altijd niet zeggen dat je veel verkopen zal realiseren ! Je moet ten eerste al gerichte bezoekers binnen krijgen.

Om ons hondenmand voorbeeld maar te volgen , iemand die op je site terecht komt omdat hij het woord hond had ingetikt in één of andere zoekmachine zal niet zo gauw op zoek zijn naar attributen voor zijn hond maar eerder naar algemene info. Je krijgt liever iemand op je site die het woord hondenwinkel had ingetikt en hoogstwaarschijnlijk op zoek is naar attributen voor zijn trouwe viervoeter. Maar zelfs dan spelen nog VEEL andere factoren een rol om die gerichte bezoeker te laten overgaan tot een aankoop maar daar kunnen we het later nog wel over hebben.

Er zijn verschillende plaatsen waar je data kan gaan opvragen ivm het verkeer dat bepaalde zoekwoorden/zinnen genereren. Enkele tools hiervoor werden reeds in een het artikel de juiste keywords vinden genoemd.. Niet alle tools geven cijfers weer (de tool van adwords en kw onder andere). Dus dat wordt al moeilijk..Je kan via deze tools misschien wel gerelateerde woorden of zinnen terug vinden maar als die maar 20 keer / maand worden opgezocht is het verloren tijd om daar je pagina voor te optimaliseren. Er zijn verschillende betalende tools die je meer accurate data geven. De meest bekende zijn Wordtracker en Keyworddiscovery. Met Keyworddiscovery kan je de Nl markt specificeren, met Wordtracker niet.

Als je je zoektocht start, verdeel je keywords/woord combinaties in 3 groepen :

  1. Top keywords ( diegene die het meeste verkeer genereren )
  2. Nog altijd OK keywords ( diegene die het nog steeds ok doen )
  3. Long Tail keywords ( diegene die weinig verkeer genereren )

Hoofdkeywords
Deze groep vertegenwoordigd het grootste deel van het verkeer of met andere woorden dit zijn de woorden daarop het meeste wordt gezocht. Die willen we allemaal wel gebruiken (ze zorgen immers voor het meeste verkeer) maar helaas zijn dit ook de meest competitieve (en soms de minst converterende) en dus niet zo makkelijk om snel goede posities te verkrijgen. Ok geen probleem, dan gebruik ik adwords hoor ik je denken. Helaas zal je ook daar (meestal) veel betalen per klik. De concurrentie mag je niet afschrikken om die woorden te gaan gebruiken maar hou er wel rekening mee dat het pas op langere termijn iets zal opbrengenals je het goed doet natuurlijk. Als je totaal niet weet waar je mee bezig bent en er zomaar op los gokt dan is de kans heel klein dat je ooit goede rankings zal zien ! Maar het is zeker niet onmogelijk.

Nog altijd OK keywords
Deze groep van keywords genereren nog steeds voldoende verkeer en zijn de moeite waard om je pagina / site daarop af te stemmen. Komt daarbij dat deze (zoals je zelf al wel zal kunnen raden) minder competitief zijn en dus makkelijker zijn om sneller goede rankings te behalen. Bij het gebruik van adwords zal de kost per klik ook een stukje lager liggen en kosten ze soms maar de helft in vergelijking met je topkeywords. Zorg er wel voor dat deze woorden genoeg verband houden met wat je aanbiedt !

Long Tail keywords
Dit zijn meestal de 3-4-5 woorden constructies die niet zoveel verkeer genereren. Waarom zou je die dan gaan gebruiken ? Misschien zal een klein voorbeeld een belletje doen rinkelen :

  • En topkeyword wordt 50.000 keer/maand gezocht
  • Een Ok keyword 4000 keer/maand
  • Een gemiddelde long tail 500 keer/maand
  • Het topkeyword toont 6.500.000 resultaten in Google
  • Het Ok keyword toont nog steeds 850.000 resultaten
  • De long tails tonen gemiddeld 25.000 resultaten

Goede rankings zien voor de long tails kan meestal heel snel..en dan spreken we over enkele weken tot hooguit 2-3 maanden. Dit is niet haalbaar (in de meeste gevallen) voor de Top en Ok keywords. Komt daarbij dat de long tail keywords meestal beter converteren.

Stel je voor je verkoopt gsm toestellen .En 1 surfer zoekt op gsm kopen en een andere op Nokia N93i kopen. De eerste is van plan om een gsm aan te schaffen maar alle mogelijkheden liggen nog open terwijl de 2e duidelijk zijn geld al in zijn hand heeft bij wijze van spreken.

Gebruik slechts 25 long tail keywords en je krijgt plotseling 12500 keer/maand ipv 500. En het is makkelijk om daar goed voor te ranken + ze converteren ook nog beter.

Hoe je het ook draait of keert, kies je er de verkeerde woorden/combinaties uit dan krijg je verkeerd publiek op je site die niet goed converteert en je hebt maanden zo niet jaren aan je site gewerkt om die woorden goed te laten scoren terwijl je er dan pas moet achter komen dat je er de verkeerde hebt uitgekozen.

7 reacties op : Waar te beginnen bij het opstarten van je website ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Karel Geenen4:32 pm on februari 20, 2007

Zeer interessant artikel Dave! Kleine opmerking, waarom maak je geen gebruik van een alt-tag bij je header image? Is toch algemeen bekend dat dit beter is voor de searchengines…

[2]Dave2:15 am on februari 22, 2007

Hey karel,
Ben dit weekend nog snel even aan het sleutelen geweest aan de site en eigenlijk nog geen tijd gehad om alles op punt te zetten…heb het gelijk maar even gedaan. Toch bedankt voor de opmerking !

[3]Mark12:00 pm on juli 13, 2008

Zoals je inmiddels wel door hebt, ben ik al je posts aan het doorspitten. Erg leerzaam, thanks!

Ik vraag me af; als je een lijst hebt van keywords, wat is een dan een goede verdeling? Hoeveel topkeywords, ok keywords en long tail keywords dien je te kiezen om mee te gaan werken in je site?

[4]Dave11:23 am on juli 14, 2008

@ Mark – Ik denk dat ik daar maar eens een nieuw artikel ga over schrijven :o..stay tuned..

[5]SPAM10:59 am on augustus 19, 2008

Hallo Dave, een van de onderdelen van SEO is ook de optimalisatie van je teksten voor de verschillende browsers … doe me eens een plezier en bekijk deze pagina eens met Firefox, dan begrijp je wat ik bedoel. Succes ermee!

[6]Dave11:03 am on augustus 19, 2008

Komt door het wisselen van domein..blijkbaar heeft de database hier en daar iets laten vallen en helaas heb ik geen tijd meer teveel op het ogenblik om alle teksten te gaan afschuimen 😮

[7]Auke12:12 pm on januari 26, 2010

Een interessant stukje en nog steeds actueel voor het grootste gedeelte..

Ik zou binnen een onderzoek ook kijken naar de concurentie van zoektermen binnen de zoekmachine. zo kan je er achter komen dat een oke en zelfs een topkeyword een hele lage concurentie heeft.

Kijken naar concurentie, gemiddelde pagerank, keywords in de titele en in de url geven dan een heel goed beeld of je kunt scoren voor een keyword.

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.