Waarom 3Suisses het beter zou kunnen doen…

Geschreven door : oktober 15, 2010 5 reacties

Als ik eens een minuutje de tijd heb, dan surf ik eens rond op de grotere shopping sites die ons land rijk is en het valt toch op hoe soortgelijke shops in het buitenland het toch meestal beter doen. Adrian Gonzalez Authentic Jersey Ligt het aan de BE mentaliteit/educatie of gewoon

toeval…wie gaat het me vertellen ? Mijn shopping experience begon bij de afdeling heren :

De eerste indruk was : “Damn al die links hier…waar begin ik?”

Snel even gecheckt en de pagina telt 224 links, niet iets wat aan te raden is voor zowel gebruiker en zoekmachine.

Er ontstaat enige verwarring in mijn brains omdat ik een linker navigatie(1) heb en een dropdown(2). adidas stan smith mid uomo De dropdown is duidelijk, dat zijn de subcategorieën bij de heren maar wat is die linker navigaite precies ?  

Enkele secondes later kom ik tot de vaststelling dat zowel de dropdown als de linker navigatie eigenlijk hetzelfde zijn. Iets wat ik persoonlijk niet zou doen, zeker niet vanuit een seo standpunt omdat je way too many links gaat creëren op een pagina en het bij mij in ieder geval voor een kortsluiting in the brains zorgde.

Ik heb het even nageteld en als ze alle dropdown links zouden elimineren dan had elke pagina op hun site 94 uitgaande links minder. Denk je dat het een efet zou hebben op een site met deze omvang (seo”isch gezien dan) ? Ik in elk geval wel… Ook alle “shopping per merk” en “shopping per thema” links zouden er bij mij uitvliegen en alles zou worden gecentraliseerd naar 1 aparte pagina/categorie zodat ik die links niet op elke pagina van mijn site moet gaan gooien.

Ook de header geeft me koppijn van al die links en mogelijkheden…

Het valt ook sterk op (doorheen de ganse site trouwens) dat ze een

zwak hebben voor “klik hier” call to actions. Een beetje meer creativiteit in hun copywriting zou waarschijnlijk wel voor enige verbetering kunnen zorgen vanuit een usability hoek.

Maar ik ga verder en heb dringende een hemd nodig en gebruik daarvoor de linker navigatie :  

Wat me gelijk opvalt is dat er geen indicatie is in de linker navigatie van waar ik me bevind in de shop. New Balance 993 femme Een big “peuuut” als je het mij vraagt. Canada Goose Chateau Parka asics gel lyte 3 hombre rojas Er is inderdaad wel een broodkruimel aanwezig maar dat is vast en zeker niet genoeg. adidas yeezy 350 v2 dzieci?ce Trouwens het woordje hemden daar is aanklikbaar en brengt me naar een soort van zoekmachine (straks meer daarover).

De grootste fout die ze hier maken volgens mij is dat ze niet echt vanuit een gebruikers standpunt deze pagina hebben opgebouwd. Nike Air Max 2017 Men

Althans niet voor personen die shoppen zoals mezelf. Asics Gel Kayano Evo Homme Ik ben op zoek naar een hemd met korte/lange mouwen, waar vind ik die ? Ik krijg gelijk alle hemden voorgeschoteld die in deze categorie zitten. Nike Roshe Run Motif Homme Voor je me schiet, ja er is een filter functie aanwezig maar dit lijkt me niet de aangewezen plaats om daar de beste user experience te bieden.

De filters die ze aanbieden, die sucken trouwens ook. Wat ben ik met een filter “boetiek”, daar schiet ik toch niks mee op ? Ik had liever filters gezien waar ik op kleur of streepjes motief of zo zou kunnen filteren. Sommige van hun filters (zoals bijvoorbeeld alle opties bij hun prijs filter) sturen me zelfs naar een pagina die niet bestaat :

En een pagina waar er qua navigatie ook niet veel bruikbaar tussen zit. Om nog even snel op hun filters terug te komen, ook daar is er geen rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid naar de gebruiker toe. Nike Air Max 2018 Homme Laten we even op merk filteren (dat is er eentje die het wel doet :p) :

En bekijk even wat er gebeurt met de filterbalk nadat ik “Lente/Zomer 2010” heb geselecteerd :

Het veldje boetiek is verschoven naar voor maar mijn selectie wordt niet weergegeven, er staat nog steeds het woordje boetiek..Mijn selectie is wel duidelijk boven de veldjes maar dat had ik in eerste instantie niet opgemerkt omdat ik was gefocused op die filter velden en niet op datgene die er rond aan het gebeuren is.

Maar laten we er eentje uitkiezen :

Er zijn gelijk 3 zaken die mijn aandacht trekken :

  1. gele driehoekje
  2. aan mijn mandje toevoegen
  3. partner card logo

Het gele driehoekje is aanklikbaar en er opent een popup met als titel ” Een beetje wegwijs…” Ik moet de moeite nemen om me door de teksten te worstelen en blijk dat het gele driehoekje gelijk staat aan20% korting. Geen idee maar zou het niet handiger en duidelijker zijn mocht je daar een -20% image plaatsen ipv. het driehoekje ? En de prijs dat ik nu te zien krijg, is dat met of zonder die 20% korting ? De partnerkaart is blijkbaar iets wat ze je willen aansmeren (via Cofidis) waarbij je dan 45 dagen uitstel van betaling krijgt en of de optie wordt aangeboden om in termijnen te betalen. Maar er staat wel een sterretje naas die 45 en dan weten we al hoe laat het is 😮 Door dat daar zo opvallend en vooral op elke pagina te plaatsen vraag ik me toch af of ze me nu een hemd willen verkopen of een kaart..of allebei … Reuben Foster Jersey De buy now knop, niet echt veel iets over te zeggen. Canada Goose Gilet Femme Wat ik wel nog even wil aanhalen is hun “check uw maat” linkje. Er opent zich een pop up die me alle mogelijke maten toont voor alle producten die ze in hun gamma hebben. Van schoenen tot vesten, t-shirts,broeken, etc maar..nergens het woord hemd te vinden. En al die tabellen en cijfertjes..daar heb ik echt geen geduld voor. Een tooltje waar je je maten moet ingeven en die verder de maat voor jou berekent lijkt me al een veel betere en meer gebruiksvriendelijke oplossing. Javier Baez Jersey De zoom link staat daar een beetje ongelukkig en mensen verwachten eerder iets in de vorm van een vergrootglas of zo.

Toch maar even op geklikt en na 25 seconden wachten de pop up gesloten want de foto was blijkbaar nog steeds aan het laden of de functie was stuk… New Balance 996 homme Iets waarmee ze volgens mij veel centen op tafel laten liggen is hun cross sell proces :  

Ook hier is de copywriting maar zwakjes. new balance 530 homme encap “Met dit product..” wat wil dat precies zeggen ? De fout die ze hier maken is dat je geen enkel artikel samen kan bestellen met het hemd dat ik wil aankopen. Alle cross sell producten halen me van deze pagina weg ! Een checkbox met “bestel dit item mee” en /of een pop up die me meer info toont per product is toch een must voor een shop van dit kaliber…

Ik koop het ding en begin aan de checkout :

Is een voordeelcode in deze stap van het uitcheckproces echt zo belangrijk dat die helemaal bovenaan moet komen te staan en ik moet beginnen scrollen om te zien wat ik precies in mijn mandje heb gestopt ? Volgens mij niet.. Maar laten we wat naar beneden scrollen :

Verder lijkt het wel ok op het eerste zicht maar het zou toch leuk zijn mocht ik te zien krijgen hoeveel korting ik nu eigenlijk heb op deze bestelling alsook de vermelding of daar wel of geen verzendkosten bovenop komen. De verwerkingskosten die worden aangerekend lijken me ook niet echt een goede strategische keuze.

En wat ze op hun productpagina”s niet doen, dat kunnen ze hier blijkbaar wel, het toevoegen van items aan je eigenlijke bestelling. asics gel noosa uomo Alleen loopt er lichtjes wat verkeerd bij de producten die ze me tonen. Ik heb 2 hemden zitten in mijn mandje en ze tonen me een bloes, kinderkleding en een dekbedovertrek.

Zou het tonen van een bijpassende broek, stropdas, broeksriem, vest en schoenen niet meer kans op slagen hebben ?

Ok we bestellen :

Blijkbaar kan je enkel uitcheken als je een account hebt of er één aanmaakt, lijkt me nu niet echt de ideale oplossing al zijn er nog genoeg grote winkels die dezelfde policy voeren. Wehkamp bijvoorbeeld biedt wel de optie aan om als gast uit te checken, zou daar graag eens wat cijfermateriaal over zien…

Wat me hier stoort, en bij veel van die forms trouwens is het feit dat je niet ziet welk paswoord je aan het intikken bent..waarom zetten de meeste daar van die bolletjes/sterretjes, dat slaat toch nergens op ? Spreek het de woorden “uit veiligheid” niet uit want ik zie de link echt niet…

Het complete uitcheckproces ga ik je besparen, niks ongewoons mee. Nike Air Max Thea Femme Noir Behalve in de allerlaatste stap want net wanneer je moet controleren en bevestigen (en je dus al een minuut of 5 bezig bent) lappen ze me nog eens 3,39 euro “andere kosten” aan. De andere kosten leiden me naar een pop up maar ik kan echt niet uitmaken waarom ik dat moet betalen.

Nog snel even iets over hun zoekfucntie. Adidas NMD Homme Ik zoek op gestreept hemd :

Ik vind hun zoekveld trouwens op de verkeerde plaats staan..maar zou het niet handig zijn dat ze daar ook hun filters aanpassen ? Nu zoek ik tussen alle gestreepte hemden en kan ik er niet enkel die voor heren uithalen.

5 reacties op : Waarom 3Suisses het beter zou kunnen doen…
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Barvee12:26 pm on januari 15, 2010

Ik zou eens aan hun deur gaan kloppen en uw analyse voorschotelen. Ongetwijfeld dat ze er een nieuwe collega bij willen. 🙂

[2]Dave12:36 pm on januari 15, 2010

@Barvee…haaa…als ze een beetje het www in de gaten houden voor alles wat met hun naam heeft te maken zullen ze hier wel terecht komen 😮

[3]Jeroen B1:11 pm on januari 15, 2010

Dave bedankt voor deze goede post, ook hun emailmarketing rammelt trouwens aan alle kanten.
Mailen zonder toestemming, nieuwsbrieven in de verkeerde taal, verkeerde aanschrijving (mevr. ipv mr.) en ga zo maar door.

[4]Robbert10:37 pm on januari 16, 2010

Dave, bedankt hiervoor! Volgens mij kan vrijwel elke webwinkel nog wel wat leren van deze goede en onderhoudende analyse. Ik in ieder geval wel en ga eens even kijken welke van deze punten bij mijn werkgever opgepakt kunnen worden.

[5]Jellert10:28 am on januari 23, 2010

Interessant artikel. Misschien als vervolg ervan: ‘hoe het wél te doen?’

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.