Waarom je zaken gaan plannen ?

Geschreven door : november 29, 2007 4 reacties

In aansluiting op het artikel over hoe het met je planning stond kan ik het misschien even hebben over het waarom. Waarom zou je in godsnaam (of boeddha's naam, weet ik veel wie…) een planning op gaan maken, wat is het nut en waar kan het je brengen…Misschien vinden jullie dit lulkoek omdat je toch maar een kleine (hobby) e-commerce zaak hebt (vond ik ook in het begin toen iemand me erover aansprak) maar laat het even bezinken en probeer het dan eens 😀
.
Probeer eens een lijstje te maken met redenen waarom je wel/niet succesvol bent en wat je anders maakt dan je naaste concurrent in je markt. Uit dat lijstje kan je al gelijk bepaalde conclusies maken en gaan plannen wat er wel/niet/hoogdringend moet veranderen. Als je totaal niet weet waarmee je bezig bent en in het donker aan het schieten bent (zonder infrarood bril..) dan ben je niet in staat om een planning op te maken en je e-commerce zaak een trapje hoger te brengen.
.
Laten we eerlijk toegeven dat we er meestal een hekel aan hebben om zaken te doen die niet gelijk leiden tot het oplossen van een probleem die zich NU voordoet. Of iets doen wat niet gelijk bijdraagt aan een betere conversie, meer leads binnen halen, centjes in je pocket stoppen,etc.. Aan de andere kant, is het misschien ook niet zo dat als we een beetje meer vooruitziend zouden zijn, we een hoop problemen (waar we misschien dagelijks worden mee geconfronteerd) zouden kunnen vermijden ?
.
Een paar puntjes waarom een plan nog niet zo slecht is :

  • je stelt jezelf een doel en je hebt dus iets om naar toe te werken
  • je hebt een perfect (in zover dat kan) overzicht van wat je de volgende 14-30-60-90 dagen wilt bereiken/doen
  • je maakt stappen op zodat je weet hoe je je doel kan bereiken
  • je maakt deadlines want van meestal werk je volgens het morgen-overmorgen-volgende week-ooit een keer plan
  • je runt een e-commerce zaak die op een constante basis draait en niet op toevallige elementen die voorbijkomen

Velen slagen er niet in om hun zaak naar het volgende 'niveau' te brengen of om van hobby naar pro om te schakelen gewoon omdat er geen constante, geen planning in hun zaak zit. Vandaag doen ze snel wat aan linkbuilding, nog effe een artikeltje posten op de blog, de emails doen we morgen wel en ow die leverancier moeten we nog contacteren, nieuwe klanten aanwerven….En we schieten er maar lukraak op los ! Stop al die elementen in een deftig plan en je zal zien dat je het een gigantische tijdwinst zal opleveren. En waar er tijdwinst is is er tijd voor nieuwe zaken of het verbeteren van je basis. Je hebt geen 'nieuw idee' nodig waarvan je denkt dat dat je wel rijk zal maken. Werk aan je biz want het is makkelijker om 1000 euro/maand meer te verdienen met een bestaande biz dan dat je dat zal doen door (alweer) een nieuw project uit de grond te stampen.

Hoe breng ik meer geld in de lade ?

Om een voorbeeldje te geven (of jullie op weg te helpen als je het een shot wil geven :D)..je wilt meer $$ zien binnenkomen in je biz. Wat kan je doen ? “Maak….een plan” juist..haaaa. En zo zou je bijvoorbeeld kunnen uitstippelen wat je kan doen om meer $$ te zien:

  1. Zorg dat je meer 'kopers' over de vloer krijgt
    • Meer/beter keyword research
    • Site aanpassen in functie van je research
    • adwordscampagnes bijschaven
    • andere advertentie campagnes opstarten
    • affiliate programma's opstarten
    • etc
  2. Het gemiddelde aankoopbedrag/bestelling verhogen
    • Up-sell ..probeer een duurder product te verkopen
    • Cross-sel..probeer iets extra bij de originele bestelling te verkopen
    • etc
  3. Er voor zorgen dat meer mensen terugkeren naar je site of dat de terugkerende bezoekers meer terug keren
    • Content regelmatig updaten / bloggen
    • Producten toevoegen
    • Acties houden
    • Autoresponder gebruiken / nieuwsbrieven versturen
    • etc
ventes aux enchères en ligne

Dat was nu maar een heel klein voorbeeldje maar als je even tijd hebt, en de vrouw & kinderen uit het huis zijn en er een akelige (of zalige) stilte hangt, sluit je pc af , neem pen en papier en zet je een tijdje aan tafel om jouw planning vorm te geven…en laat me weten als je volgende maand 1000 euro meer hebt verdiend 😀

zp8497586rq
4 reacties op : Waarom je zaken gaan plannen ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Peter3:30 pm on november 29, 2007

Ik hou al een tijdje je blog bij, er verschijnen leuke artikelen. Soms veel anders dan andere blogs en alhoewel de grammatica niet altijd klopt, lees ik ze vlot door. Maar even iets anders, ik heb ook een soort van internet winkel en kreeg gisteren een mail van iemand die de voorpagina van mijn webshop heeft bekeken en zei vervolgens ongeveer het volgende:

De website heeft een mooie vormgeving, ziet er zakelijk en professioneel uit, maar ik heb al (22) fouten op de voorpagina gevonden en trek daaruit de volgende conclusie: “Als deze persoon geen fatsoenlijke (het liefst foutloze) voorpagina kan schrijven, dan kan hij waarschijnlijk ook die dienst niet leveren. Dat was voor hem de reden om af te haken. Weliswaar is dit het eerste mailtje dat ik binnenkrijg waar iemand afhaakt vanwege die reden, maar ik vroeg me af of dit ook echt zo is. Want, eerlijk gezegd als ik naar een product zoek op internet en ik kom een slecht ogende website tegen dan ga ik minder snel kopen dan bij een professioneel ogende website die hetzelfde product levert.

[2]Christian4:47 pm on november 29, 2007

Ik denk inderdaad dat het voor een webshop erg belangrijk is dat de site een professionele uitstraling heeft en dat ook het taalgebruik correct is. Zo niet, dan zou ik ook eerder ergens anders heen klikken 😉

Overigens vind ik dat voor een webshop van groter belang dan voor een weblog zoals deze. Een taalfoutje kan best op een blog 😛

[3]deInternetMarketeer9:29 pm on november 29, 2007

Goh, als je de veranderingen in de Nederlandse taal moet en kunt volgen dan ben je een uitmuntend taalprofessor 🙂

[4]Dave11:16 pm on november 29, 2007

Mr. grammatica & spelling zijn mijn beste vrienden 😀

Ik kan me inderdaad wel voorstellen (zelf ook al meegemaakt dat iemand me op een schrijffout wees) dat het wel iets anders ligt voor een shop waar je producten/diensten gaat aanbieden. En ik denk dat het bij een goed ogende site nog meer in het oog springt als er ergens fouten staan..

Sorry, the comment form is closed at this time.