Wat doe ik als mijn navigatie structuur ‘suckt’ ?

Geschreven door : januari 17, 2008 3 reacties

Wat zijn we actief deze week….laten we zeggen dat Mr. Google me momenteel de drive geeft om veel te te schrijven want de artikels worden binnen de 6uur opgenomen in hun index en krijgen een zeer goede ranking toebedeeld :d

Karel schreef vandaag een stukje over het gebruik van een sitemap om hoger te scoren in de zoekmachines. Nu kan ik me wel vinden in een sitemap voor je bezoekers, dat als het ware als een index gaat fungeren waarmee je het makkelijker maakt voor de surfer om datgene te vinden wat hij zoekt. Maar ik zou de sitemap pas updaten als je pagina al werd geïndexeerd en niet om ervoor te zorgen dat hij via de sitemap wordt geïndexeerd.

19/01/2008 Update : Net een heel interessant artikel maar vooral een heel interessante discussie die erop volgt gevonden over het gebruik van een Google sitemap.

Ik heb het echter niet zo op een sitemap voor zoekmachines. De reden is hiervoor heel simpel, als je sitemap moet dienen als index voor google, zodat ze alle pagina’s in je site vinden en kunnen indexeren ben je volgens mij verkeerd bezig en zit je met een serieus “constructueel” probleem in je site navigatie ! Als dat de enige manier is waardoor google je pagina’s kan vinden, dan is dat perfect voer om in de supplemental index terecht te komen. Je hoort me niet zeggen dat een dergelijke sitemap slecht is of je kwaad zal doen maar het is absoluut geen must en het heeft zeker geen resultaten op je rankings in Google. Het kan misschien handig zijn voor mega grote sites maar zolang je site geen 10.000-en pagina’s telt….

Wat is een slechte navigatie?

Misschien eerst eens even uitleggen wat een “slechte” navigatie is volgens mij :

  • Niet gebruiken van tekstlinks (gebruik van flash, images, javascript,etc )
  • Je ‘bestemmingspagina’ (kan bijvoorbeeld het eigenlijke product zijn) ligt meer dan 3 clicks van je homepagina verwijderd

De siteanalyse over de definitie van een goede webshop die we een paar dagen geleden hebben gedaan is daar een prachtig voorbeeld van. De navigatie daar is ongelofelijk gebruiksvriendelijk voor de surfer maar een ramp voor de zoekmachines. Gebruik van images etc en het eigenlijke product ligt zeker op 5-6 clicks van de homepagina. Nu ,dergelijke bedrijven zijn een gevestigde waarde, hebben hun naam en zijn niet afhankelijk van het organisch verkeer dat binnen komt.

Nu als je een grote site hebt, kan het inderdaad wel moeilijk zijn om een dergelijke navigatie structuur op te zetten maar er zijn genoeg middeltjes om je producten dichter bij je home te brengen zonder daar een (google)sitemap voor te gebruiken.

Wat is “goed” en hoe kan ik mijn probleem oplossen ?

Laten we eerst een klein schema bekijken van een goede navigatie :

Je producten liggen op 2 clicks van je homepagina, een ideaal scenario en een manier die het voor de Google Bot heel makkelijk maakt om je site op een ordentelijke manier te indexeren. Op deze manier is het ook makkelijk om PR juice door te sluizen naar je onderste laag van je website.

Een minder goed voorbeeld van een navigatie structuur is de volgende :

navigatie2.jpg

Hier ligt je onderste laag al op 4 clicks van je homepagina, dat zal al een stuk moeilijker worden om daar nog een degelijke plaats in de serps voor te krijgen. Als je je natuurlijk concentreert op je categorie & sub-categorie pagina’s is er geen probleem en in sommige gevallen kan je zelfs je productpagina’s niet laten indexeren. Een klein voorbeeld, je verkoopt hemden, eenzelfde model maar in verschillende kleuren, dan laat ik slechts 1 pagina indexeren en de andere niet want buiten de foto zijn het identieke pagina’s en zullen ze toch als duplicate content worden aanzien.

Maar als je nu bijvoorbeeld een grote site hebt met 500-1000 producten en je moet werken volgens bovenstaand schema, wat kan je dan doen om je onderste laag toch maar op 2-3 kliks van je homepagina te brengen ?

Een techniek die ik bijvoorbeeld frequent gebruik: Maak op je categorie level nieuwe categorieën voor je onderste laag van producten door bijvoorbeeld een categorie per fabrikant/ merk toe te voegen , of per prijs, meest verkocht, etc. Zo kan je makkelijk de producten die zich op de onderste laag bevinden naar boven “duwen” en zullen ze makkelijker worden geïndexeerd door Google.

navigatie3.jpg

Een tijdje geleden maakte Rand van SEOmoz een goede video over navigatie :

zp8497586rq
3 reacties op : Wat doe ik als mijn navigatie structuur ‘suckt’ ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Hoger in de zoekmachines met een sitemap?4:19 pm on januari 17, 2008

[…] Update: Alvorens je een sitemap gaat toevoegen is het wel belangrijk dat de interne structuur van de website goed is. Hierin hebben Dave, Sint en Erik-Jan vokomen gelijk (zie de reacties onderaan dit artikel). Overigens heeft Dave gereageerd met het volgende artikel: wat doe ik als mijn naviagatiestructuur suckt. […]

[2]Loopt mijn bezoeker niet verloren op mijn website ? | Etail10:11 pm on september 19, 2008

[…] gaan ‘groeperen’ en eenzelfde product in verschillende categorieën gaan plaatsen. Om een voorbeeld te geven: een bepaald type computer zou je kunnen plaatsen in de categorieën […]

[3]45 Linkbuilding Tips om je website te doen scoren in 2009 ! | Etail10:23 am on december 27, 2008

[…] Zorg voor niet teveel lagen in je site en als dat wel het geval is zorg er dan voor dat je de navigatie van je site wat gaan aanpassen […]

[4]Hoog Scoren in Google dankzij het SEO Wiel | E-Tail2:48 pm on februari 12, 2013

[…] belangrijkste pagina’s / secties meer naar voor te schuiven. Ik beschreef het al eerder in : “wat doe ik als mijn navigatie structuur suckt ? […]

[5]HELP, Mijn site is uit Google verdwenen ! | E-Tail8:28 am on mei 14, 2013

[…] aan de grote kant en kan je niet anders dan met meer levels werken dan gewenst, doe iets aan je navigatie/link structuur en maak goed gebruik van je robots.txt en eventueel de NOINDEX, NOFOLLOW tag om pagina’s met […]

[6]Je Webshop aanzienlijk verbeteren in 5 stappen | E-Tail9:21 pm on juni 5, 2013

[…] de site. Voor de zoekmachines maakt het echter wel uit maar daar zijn maar daarvoor kunnen we een extra vorm van navigatie gaan aanmaken. Zoals eerder gezegd, denk eerst aan je bezoekers (zij hebben de cash), dan aan de […]

Sorry, the comment form is closed at this time.