Wat is bounce rate en wat kan ik hieruit afleiden ?

Geschreven door : januari 14, 2008 14 reacties

Het ziet er naar uit dat een drukke week op komst is dus snel nog even wat posten nu het donker, koud en stil is en iedereen hoogstwaarschijnlijk al ligt te pitten…daar moet ik nu eens een voorbeeld aan nemen.

Eerder deze week had ik een leuk en bovendien heel interessant gesprek met Jerry West waarbij we in Google Analytics doken van één van mijn sites. Naast het feit dat je een massa aan data krijgt voorgeschoteld (waar je ongetwijfeld wel 'iets' aan hebt) heb je echter niet zoveel nodig om te zien of je site het goed/slecht doet.

Een van de eerste zaken die werd bekeken is de bounce rate of het weigeringspercentage van de individuele pagina's. Voor diegenen die niet onmiddellijk weten wat dat is, het is het percentage die aangeeft hoeveel bezoekers op een pagina binnen komen en niet verder je site gaan verkennen maar besluiten om gelijk je pagina te verlaten. Dat is dus niet gelijk aan het exit of uitstappercentage die je ook ziet staan. Het uitstappercentage geef aan hoeveel mensen je site op die pagina verlieten maar ze kunnen best al een tijdje op je site gespendeerd hebben natuurlijk.

bouncerate1.jpg

Dus in plaats dat bezoekers op je site terechtkomen en denken van : “hm..lijkt me wel iets, even verder kijken…oops hier hebben ze iets wat ik wil, even de $$$ bovenhalen…” is de kans groot dat ze iets in deze aard gaan zeggen : “Oooow..wat hebben we hier, totaal niet wat ik zoek…zo snel mogelijk wegwezen..”

In feite kan je dus heel goed gaan meten of je het juiste publiek aantrekt en of de boodschap die je geeft voldoet aan hun vraag. Met een weigeringspercentage van 70% is de kans heel klein dat je de goede boodschap geeft. Er kunnen echter wel uitzonderingen zijn :

  1. Je website bestaat uit 1 pagina :d
  2. Je (offline) aanbieding is zo sterk en aantrekkelijk dat bezoekers alle info hebben die ze zoeken en niet verder hoeven te gaan.

Wel grappig ( en totaal het omgekeerde van een e-commerce bijvoorbeeld) dat de “made-for-adsense-website-eigenaars” de bouncerate liefst zo hoog mogelijk zien en dat ze de bezoekers het liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen… door op een advertentie te klikken 🙂

De bouncerate kan je op verschillende vlakken gaan meten en zo kan je een heel duidelijk beeld krijgen van wat er wel/niet moet veranderen. Je kan de bouncerate waarnemen :

  1. per pagina
  2. soort verkeer (organisch / PPC / Refferal / mailings / etc.)
  3. land – regio
  4. nieuwe / terugkerende bezoeker

Het weigeringspercentage is niet alleen van belang om bezoekers eventueel langer op je site te houden, maar het zou dus ook één van de factoren zijn die zorgt voor de rankings in Google. Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen of het daadwerkelijk zo is maar het is wel aanvaardbaar. Google wilt enkel relevante sites en als je site/pagina in de top 5 komt maar een bouncerate heeft van 70%…lijkt me dan niet echt een relevante pagina voor dat bepaald zoekwoord natuurlijk.

home equity loan bad credit

Enfin ik zou zeggen het is heel makkelijk te begrijpen en het stelt je in staat om pagina's te gaan aanpassen…eventueel in combinatie met google website optimizer of crazyegg heb je een zeer 'krachtige' tool in handen !

zp8497586rq
14 reacties op : Wat is bounce rate en wat kan ik hieruit afleiden ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Rik7:26 pm on januari 15, 2008

Hoe relevant zijn de “avg. time on site”? Bij onze site zien we dat mensen behoorlijk lang rondsnuffelen. Ik zit in totaal met een avg time van 3:13, een bounce van 19% en een average pageview van 6,72. Wat mag ik van deze cijfers denken?

[2]Dave11:40 pm on januari 15, 2008

Hey Rik,

Het is natuurlijk een zeer algemeen gegeven maar op zich is dit cijfermateriaal allesbehalve slecht. Er zouden er veel tekenen voor een 19% bouncerate en een dikke 3 minuten rondklikken..

De vraag is natuurlijk wat je met jullie site wilt bereiken. Enkel een info site waar mensen kunnen ‘rondhangen’ of wil je klanten aantrekken, emails verzamelen, producten verkopen, etc..

Als je een shop hebt en er is geen kat die bij je koopt, dan ben je natuurlijk niet veel met het gegeven dat ze meer dan 3 minuten op je site vertoeven (tenzij ze offline komen kopen, wat je in dat geval beter ook probeert te achterhalen dan )..misschien heeft de site een slechte navigatie dat ze zo lang moeten zoeken en dan toch uiteindelijk de site verlaten. Het beste is om de prestaties van de individuele pagina’s te gaan bekijken, die zijn waardevoller.

We hebben trouwens een klant die aan jullie achterdeur zit 🙂

[3]INDERT3:45 pm on januari 17, 2008

“Voor diegenen die niet onmiddellijk weten wat dat is, het is het percentage die aangeeft hoeveel bezoekers op een pagina binnen komen en niet verder je site gaan verkennen maar besluiten om gelijk je pagina te verlaten. Dat is dus niet gelijk aan het exit of uitstappercentage die je ook ziet staan. Het uitstappercentage geef aan hoeveel mensen je site op die pagina verlieten maar ze kunnen best al een tijdje op je site gespendeerd hebben natuurlijk.”

Hier snap ik iets niet aan, misschien een te ingewikkelde zin voor mij, maar is de bounce rate dat de bezoekers GELIJK de desbetreffende pagina waar ze binnen zijn gekomen verlaten of bekijken ze die pagina en gaan ze dan weg zonder andere pagina’s te bekijken?

[4]INDERT4:13 pm on januari 17, 2008

Verder heb ik zonet mijn weigeringspercentage gecheckt en wat me opvalt als ik deze met mijn inkomsten vergelijk is, hoe hoger de bounce rate, hoe minder inkomsten ik heb. Bijvoorbeeld gisteren had ik een bounce rate van 71 procent, hiermee kan ik dus verklaren dat ik gisteren maar 7 euro verdiend heb. Terwijl ik bij een bounce rate van 50 procent 20 euro verdien gemiddeld.

[5]Dave5:55 pm on januari 17, 2008

Geen idee of de zinsconstructie slecht overkomt…het is een BE-constructie:d Maar het is inderdaad zo dat mensen niet verder gaan dan die pagina waar ze zijn aangekomen…ze kunnen daar inderdaad 10sec. of zelfs 1 uur spenderen maar ze gaan niet naar andere pagina’s op je site.

Het hoeft niet noodzakelijk samen te hangen maar in de meeste gevallen speelt het inderdaad wel een grote rol en hangen de 2 samen…

[6]Beantwoord je website ontwerp aan de vraag van je bezoeker ?11:21 pm on februari 21, 2008

[…] dat heel makkelijk gaan zien als je even je Google Analytics (of andere) induikt en even naar je bouncerate gaan kijken. Als je 50% of meer ziet staan bij de bouncerate (laten we dat vanaf nu BC noemen :o) […]

[7]Welke zoekwoorden moet ik gebruiken en waar kan ik die vinden ?11:05 pm on april 2, 2008

[…] Google analytics zal je makkelijk kunnen zien wie waar binnen kwam, hoelang ze er bleven, wat de bouncerate was, conversies etc…en heb je EXACT cijfermateriaal die voor jouw biz van toepassing is […]

[8]Web Analytics - zijn pagina’s met een hoge exit slecht ? | Etail1:17 am on augustus 18, 2008

[…] die via die pagina je site verlaten op de één of andere manier (niet te verwarren met de bouncerate van een pagina). Er is natuurlijk een grijze zone waar de exit gelijk kan zijn aan de bouncerate maar laten we het […]

[9]Zijn multivariabele splittesten op je website de moeite waard om te doen ? | Etail6:28 pm on oktober 17, 2008

[…] mensen die Google analytics hebben lopen op hun site en ze weten hoeveel bezoekers er komen, wat de bouncerate van hun site is (iets waar je eigenlijk heel weinig mee bent trouwens..) en als het echt goed zit […]

[10]Michiel5:48 am on december 3, 2008

mmm … met een bounce rate van 70% zou ik me geen zorgen maken, ten minste indien je ranked voor heel wat verschillende keywords; ten slotte gaat het niet zozeer om enkel die bounce rate …

wat wil je?;
1) 10.000 bezoekers per dag waarvan 70% bounce rate
2) een bounce rate van 30% … op 100 bezoekers

geef mij maar 1)

😀

[11]Dave10:58 am on december 3, 2008

Een hoge bouncerate kan maar goed zijn voor 2 dingen volgens mij :
1. Je hebt een adsense site en wilt dat je bezoekers zo snel mogelijk verdwijnen, liefst door het klikken op je ads
2. Als ze een bevestiging van hun bestelling krijgen te zien..

In bijna alle andere gevallen is er iets mis met je site als je daar een 70% ziet staan 😮

[12]Edwin7:46 pm on juni 4, 2010

Ik kan me voorstellen dat voor een webshop, een website van een bedrijf, een blog, een informerende site, etc.. dat er allemaal andere normen voor gelden, dat elk van dit type soort sites zijn eigen gemiddelde bounce rate ed. heeft.

Is er ergens een site met referentie gegevens? Dat zou ik wel boeiend vinden.

[13]Thomas9:16 pm on juli 5, 2010

@ Edwin

Dave heeft een aantal hele goede punten. Ik ben het met je eens dat er voor blogs andere normen gelden. Immers, de laatste posts staan dan veelal op de homepage, waardoor mensen na het lezen ook weer van daar vertrekken. In dat geval zegt een hoge bouncerate dus niks slechts.

Volgens mij heeft Google referentiegegevens, een benchmarking, die aan de hand van Google Anaylitic metingen wordt samengesteld. Hoewel referentiegegevens en benchmarking leuk kunnen zijn gaat het in the end maar om één ding. Vind je zelf de cijfers van je site acceptabel of is er ruimte voor verbetering?

[14]Webshop Starten : de opbouw van de homepagina (Deel 1) | E-Tail1:22 pm on juni 16, 2011

[…] Het is eveneens de pagina waar veel webwinkeliers zoveel mogelijk willen opgooien om de bezoeker toch maar te tonen wat ze allemaal in huis hebben. Wat meestal resulteert in een overload aan tekst, linkjes en foto’s  waaruit de bezoeker niet gelijk kan opmaken dat hij zal vinden wat hij zoekt en de site gelijk weer verlaat (aka bouncerate). […]

Sorry, the comment form is closed at this time.