Wat is de waarde van SEO voor je website ?

Geschreven door : september 9, 2007 6 reacties

Het was me het weekje wel weer…bergen werk, slechts 24h in een dag en helaas maar 2 handen om het werk meester te kunnen . Zoals je kon zien is er niet zoveel tijd geweest om tot schrijven over te gaan maar dat hebben jullie zeker niet gemist.. :-).

;;;;;
Maar zondagavond is relax-avond en tijd om de pen nog eens boven te halen. Laten we het eens hebben over de waarde van SEO. Is het je tijd eigenlijk wel waard en kan je er iets mee verdienen ? Want geef toe, een beetje van een webmaster stopt er behoorlijk wat tijd in en waarschijnlijk zijn er weinigen die zich afvragen of alle moeite en het vele nachtwerk wel iets binnen brengt.

Wat is de waarde van SEO ?

De vraag is natuurlijk waarom zou je nog gaan “SEO-en” als je adwords ter beschikking hebt. Als je nieuw op de markt bent dan is dat inderdaad iets wat je moet gebruiken. Of laten we het zo stellen, als je wilt weten of er een markt is voor je product, test het eerst via adwords. Als je daar geen verkopen kunt genereren (en er iets kan aan over houden) dan zal je dat zeker niet lukken via de natuurlijk zoekresultaten !

Een rekensommetje…

Waarmee kan je zoiets beter aantonen dan met een voorbeeldje? Hou je klaar voor een kleine “mathematische” oefening….
Je koopt een keyword in voor 0,75 eurocent via adwords en je krijgt daardoor 50 bezoekers/dag binnen. Als we even snel gaan rekenen, dan kosten die 50 bezoekers je 37,5 euro/dag. Op maandbasis zal dat dan ongeveer 1125 euro zijn. Dat kan natuurlijk veel klinken maar alles hangt natuurlijk af van je conversie ratio. Of neen, alles hangt af van de winstmarge die je haalt per verkoop. Je bent niks met een conversie ratio van 25% als die maar 100 euro binnen brengt tegenover een conversie ratio van 2% waarmee je 175 euro verdient.

Op dat

keyword :

  • haal je een conversie van 2%
  • verdien je 30% op elke verkoop
  • is elke verkoop 155 euro waard

Dat wil dus zeggen dat je per 50 bezoekers 1 verkoop binnen haalt die dus goed is voor 155 euro. Daar verdien je 30% op dus verdien je 46,5 euro/verkoop. Natuurlijk niet vergeten dat je voor een verkoop van 46,5 euro wel 37,5 euro advertentiekosten hebt bij adwords. Je winst is dus 9 euro/verkoop.
;;;;;
Op zich zou je zeggen dat het niet echt een goed keyword is om iets aan te verdienen. Ok misschien niet via adwords maar laten we eens zien wat je zou kunnen doen via de natuurlijke zoekresultaten…Wat zou je moeten, of wat kan je spenderen om in de top 3 terecht te komen voor dat keyword ?
;;;;;
Je haalt een conversie ratio van 2%, wat goed is voor 1 verkoop/dag met een netto winst van 46,5 euro. Op maandbasis zou je dus ongeveer 1302 euro verdienen. Hoe snel denk je bovenaan te kunnen komen als je bijvoorbeeld 800/maand uitgeeft aan linkbuilding , etc ? Met 800 per maand kan je al heel wat beginnen, geloof me maar. Als het keyword geen top zoekwoord is dat en paar duizend keer per dag wordt gezocht, dan is het zeker geen onmogelijke zaak om je snel naar de top te werken.
;;;;;
Je verdient 1302 euro waar je 800 euro kosten hebt, dus je houdt nog steeds 502 euro winst over…met je adwords campagne hou je slechts 252 euro winst over (ongeveer). Op jaarbasis verdien je dus via SEO 3000 euro meer dan wanneer je via adwords zou gaan werken. En dat slechts voor 1 keyword die je in je vizier hebt.
;;;;;
Op lange termijn zal SEO je dus behoorlijk wat gaan opbrengen en eenmaal je bovenaan staat zal je geen 800/maand meer moeten gaan spenderen om je positie te gaan behouden. Dat kan je niet zeggen via adwords want daar gaan de prijzen meestal de hoogte in.

zp8497586rq
6 reacties op : Wat is de waarde van SEO voor je website ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]SaSh8:07 am on september 10, 2007

Interesant stukje..iets waar ik me zelf ook veel mee bezig houd. Maar laten we a.u.b. een ding niet vergeten. Het wil niet zeggen dat als je in de adwords een conversie haalt van 2% dat dit dan ook betekent dat je deze conversie ook zou halen in de organische top3 resulaten.
Ik sta zelf met een keyword in de organische top 3 en in de adwords 3e positie. En het komt heel regelmatig voor dat er een conversie plaats vindt in de adwords. Er zijn altid mensen die liever in de adwords klikken dan in de organische….en zeker als ze op zoek zijn naar een product. Ik heb het idee dat als mensen op zoek zijn naar info, de ads wel worden overgeslagen.

[2]Codeboy1:01 pm on september 10, 2007

@Sash, interessante stelling over die “informatie-shopping” verdeling. Lijkt me wat sterk, maar heb geen cijfers om het tegendeel te bewijzen. Het is ook wel geen zwart-wit verhaal daar websites met interessante info over een product waarschijnlijk ook vaak (eventueel later) de sales binnenhalen.

Daarnaast is het inderdaad zo dat Adwords toch een vrij duur systeem is. Een deel van het probleem is het veilingsyteem waarbij beginnelingen vaak absurde prijzen betalen en zo de markt “kapot” helpen. Ik verlang naar de dag dat er verschillende goede en voldoende grote spelers op de markt komen (textlinks op sites van derden, niet op Google zelf natuurlijk).

[3]Dave10:39 pm on september 10, 2007

Zolang je natuurlijk verdient met adwords (ook al is het maar 1 euro) , dan kan je natuurlijk blijven adverteren. Maar er is natuurlijk niks die je belet om niet in de natuurlijke zoekresultaten te komen. Hoe meer je boven de fold bent te vinden, hoe meer kans je natuurlijk maakt om een sale te genereren.

Een veel voorkomende reden waarom er soms minder op de natuurlijke resultaten wordt geklikt en wel op de adwords advertenties is de CALL TO ACTION. Die mis je in veel gevallen in de natuurlijke zoekresultaten !!! Schrijf je description tag voor je pagina op dezelfde manier zoals je dat voor je adwords campagne zou doen en 9/10 wordt er wel meer geklikt en zal je betere conversies zien.

Als je in de top 3 staat in de serps , dan zal je meestal niet enkel ranken voor 1 keyword/zin maar zal je evengoed voor enkele long tails goed staan, en dat mis je dan weer in adwords..tenzij je extra gaat betalen natuurlijk..Ik zie gewoon meer voordelen met SEo werk dan met adwords.

Er zijn al genoeg ‘instellingen’ die contextual links aanbieden maar die zijn meestal prijzig. Je betaald algauw een $30-40 voor een permanent linkje.

Ondertussen blijf ik tegen de stroom in zwemmen en blijf ik dus gewoon linkjes kopen…eens zien of google me daarvoor zal ‘straffen’ 😀

[4]pieter3:18 pm on september 11, 2007

Ik betaal zelf nooit geld aan linkbuilding ik ruil links volgens het abc principe en dan haal ik top posities uiteraard niet met drukbezochte keywords maar toch met keywords die zo’n 800 euro per maand waard zijn (voor mij als 14 jarige is dat uiteraard meer dan genoeg)

[5]Dave6:44 pm on september 11, 2007

In competitieve markten kan je bijna niet anders dan een paar ‘goede’ links te kopen maar voor de minder competitieve keywords is dat inderdaad minder nodig. ABC linken is ook een manier maar niet echt beter dan het gewone reciprocal linken. Google is in staat om ook die manier van linken te detecteren. Het beste is nog steeds een paar verschillende linkjes binnen te halen..een paar reciprocal, abc, contextuele, directories,etc…Probeer elke week 2-3 goede links binnen te halen en algauw zal je je posities zien veranderen.

[6]Hoog in Zoekmachine met mijn eigen webiste12:38 am on september 13, 2007

[…] Artikel Vorig Artikel–> Wat is de waarde van SEO voor je website ? […]

Sorry, the comment form is closed at this time.