Wat is een 'goede' shoppingsite en hoe ziet die er uit ?

Geschreven door : januari 15, 2008 6 reacties

Een e-commerce zaak uit de grond stampen is niet moeilijk, je koopt je een domein met hosting, plaatst er je producten op en je bent vertrokken….technisch gezien ben je dat inderdaad maar of je er ook iets mee kan verdienen is een andere zaak. Ik dacht dat het wel eens leuk zo zijn om een kleine 'analyse' te maken van een ecommerce webshop. En daarvoor moeten we echt niet naar een Amazon of zo gaan kijken . Laten we even in ons Belgen landje blijven om te shoppen.

We gaan alleen een blik werpen op de duidelijkheid & gebruiksvriendelijkheid van de site, geen seo stuff dus :D…ok here we go….

We zijn aanbeland bij Laredoute.be want ik wil wel een nieuwe hemd…ow wat zal mijn vriendin lachen als ze dit ooit leest want ik draag er nooit geen 🙂 , we zijn dus goed bezig. Maar een eerste blik op de site is niet mis. Je kan er dus niet naast kijken dat er nog solden aan de gang zijn.

laredoute01.jpg

De navigatie lijkt me duidelijk genoeg om snel te weten dat je voor een hemd bij 'heren' moet kijken, en aangezien er grote solden zijn gaan we via de roze knop, waarbij we naar de herenpagina worden genomen

laredoute02.jpg

Ook hier is de navigatie heel duidelijk (ok niet de beste keuze als men de seo bril zou opzetten) voor de gebruiker en de weg die je moet volgen is zo gebruiksvriendelijk dat je echt een kluns moet zijn om verkeerd te navigeren ! Omdat ik de pagina hier niet vol wil 'plakken' met screenshots zappen we gelijk naar een productpagina. Er zijn een hoop stappen nodig om uiteindelijk bij dat product te komen wat je echt zoekt maar met een dergelijke grote site kan je moeilijk met het 2 max 3 klik principe gaan werken.

laredoute03.jpg

De eerste zaken die me hier gelijk opvallen:

  1. Het gaat dus duidelijk om een hemd
  2. Wordt nogmaals bevestigd op 'papier' dat het wel degelijk een hemd is
  3. De prijs
  4. En de bestelknop

De copywriting is ook wel eens de moeite om te lezen want moet je eens zien welke woorden er worden gebruikt :

Men valt voor de zachtheid van dit hemd met lange mouwen in zuiver popelinekatoen, met een zijdezachte touch. Genoot een Easy Care behandeling, makkelijk te strijken, alles om uw leven eenvoudiger te maken !

Van zo een tekst ga je toch zwijmelen :d . Dat is iets waar we nog een boontje kunnen aan zuigen beste mensen ! Enig idee wat wij daar zouden schrijven ? Vast iets in de aard van : “Bruin hemd met kraagje en lange mouwen, vervaardigd uit katoen, makkelijk te wassen…Nu voor slechts � 18,45″… Klinkt toch totaal anders ??

Wat ik persoonlijk wel zou veranderen aan de pagina is de witte plaats die er is tussen de titel en de bovenste navigatie. Mochten ze dat opschuiven naar boven, dan kunnen de 'vergroten' knop en eventueel nog de extra foto's erbij.

We zijn dus helemaal in de zevende hemel en we gaan bestellen..en BANG we duwen op de bestelknop !

laredoute041.jpg

Ooops ..iets te enthousiast geweest maar dat gaan we snel even oplossen en gauw een kleurtje en maat kiezen..voila gebeurd en :

laredoute05.jpg

Waar is mijn bestelknop gebleven ? Als”ervaren” internet gebruiker kan je dan algauw de link leggen dat het product niet beschikbaar zal zijn maar ik kan me voorstellen dat een leek heel even gaat flippen. Volgens mij kan dat geen groot werk zijn om dat duidelijk te gaan vermelden. Maar ��nmaal de juiste maat&kleur geselecteerd en blijkt dat het beschikbaar is kunnen we uitchekken.

laredoute06.jpg

Wat mij betreft een prima pagina :

  1. Er wordt bevestigd dat het item in mij mandje zit
  2. Kan het bestelde item verifi�ren en heel belangrijk, het is beschikbaar dus ik ben zeker dat het wordt geleverd
  3. Verder shoppen of uitchekken
  4. Trust seals

Kan hier verder geen opmerkingen over maken, “klaar als pompwater” zou mijn grootvader zeggen. Klaar wil hier zeggen “helder” (voor de NL'ers onder ons 🙂 ). Op naar de volgende stap…eindelijk uitchekken.

Maar dat zal voor morgen zijn want het is weeral veel te laat en de batterij van de laptop laat het afweten…sorry folks

zp8497586rq
6 reacties op : Wat is een 'goede' shoppingsite en hoe ziet die er uit ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]INDERT3:53 pm on januari 17, 2008

Kleine opmerking: “ow wat zal mijn vriendin lachen als ze dit ooit leest want ik draag er nooit geen”.

Nooit geen = zoiets als altijd, dus dan zou je vriendin niet echt lachen:P

[2]Goede website navigatie maken voor Google.3:57 pm on januari 17, 2008

[…] siteanalyse over de definitie van een goede webshop die we een paar dagen geleden hebben gedaan is daar een prachtig voorbeeld van. De navigatie daar […]

[3]Dave10:49 pm on januari 17, 2008

Nooit geen = jamais 😀

[4]Zijn affiliates en dropshippers een goede zaak ?1:28 am on maart 19, 2008

[…] blinken zal niemand nog de neiging hebben om het voor de zoveelste keer te lezen en hoe kan je je eigen webshop dan gaan differentiëren van je A/D […]

[5]jO7:20 am on augustus 29, 2009

“De copywriting is ook wel eens de moeite om te lezen want moet je eens zien welke woorden er worden gebruikt”

misschien zou je de copywriter in kwestie – of iemand anders die een tekst zonder taalfouten kan produceren – eens op deze site los kunnen laten…

“…je koopt je een domein …” moet zijn “…je koopt een domein …”
“Ik dacht dat het wel eens leuk zo zijn …” = “Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn …”
“Laten we even in ons Belgen landje …” = “Laten we even in ons Belgenlandje…”
“ik wil wel een nieuwe hemd..” = “ik wil wel een nieuw hemd..”
“ow wat zal mijn vriendin lachen als ze dit ooit leest want ik draag er nooit geen 🙂 , we zijn dus goed bezig.” = “oh wat…leest, want ik draag nooit hemden…” (de dubbele negatie is je al uitgelegd)
ik denk niet dat “:) , we zijn dus goed bezig.” hier enige relevantie heeft…
“Maar een eerste blik op de site is niet mis. Je kan er dus niet naast kijken dat er nog solden aan de gang zijn.” = ?”maar”, “dus” –> “Een eerste blik op de site is niet mis, je kan er niet naast kijken dat er nog solden aan de gang zijn.”

en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan…

[6]Dave8:02 am on augustus 29, 2009

Dank u wel meester Jo 😮

Sorry, the comment form is closed at this time.