Anatomie van de Webshop : De Productpagina

Geschreven door : oktober 1, 2011 12 reacties

De product pagina, de meest spannende pagina”s om aan te sleutelen omdat hier een mogelijke conversie / verkoop wordt ingezet. Hier neemt je bezoeker de beslissing of het product al dan niet in het winkelwagentje wordt gelegd. Of er echt de intentie is om het product te kopen is een andere vraag want de harde realiteit is  dat waarschijnlijk 50-60% iets in hun winkelwagentje gooit maar nooit verder gaat uitchecken.

Er zijn verschillende scenario”s mogelijk over waarom zoveel mensen op die koop nu knop klikken maar uiteindelijk nooit kopen (of zelfs nooit de moeite nemen om verder uit te checken) . Nieuwsgierigheid is daar zeker één van ,een slecht georganiseerde checkout zal daar ook wel in het rijtje staan maar slechte of onvolledige informatie op product pagina”s speelt daar zeker ook een grote rol. Dus laten we even zien wat volgens mij de nodige ingrediënten zijn voor een goede product pagina….en neen ik ben absoluut God de Vader niet dus alle andere meningen aanvullingen zijn welkom !

1. New Balance 530 femme  Focus

Kijk je hebt je bezoekers nu al zo ver in je trechter gekregen  dus probeer de focus erin te houden en maak er geen soep met balletjes  van. nike roshe flyknit donna Het is niet omdat Amazon hun pagina”s volgooit met “troep” (en dat blijkbaar werkt maar ze hebben dan ook de belangrijkste zaken staan zoals het moet)  dat dit ook het ideale scenario is voor jouw shop. Nike Roshe One Er zijn een paar zaken die duidelijk in het oog moeten springen vanaf de eerste seconde :

  1. Hoe ziet het er uit ? = duidelijke foto
  2. Wat is het precies ? = duidelijke omschrijving/titel
  3. Wat doet het precies ? = bullet points en of korte omschrijving, kern van de zaak
  4. Wat kost het ? = prijskaartje
  5. Hoe kan ik dat bestellen ? = call to action

En als 6e puntje misschien : hoe/waar kan ik uitchecken als ik bij het bestellen niet maar het winkelmandje wordt genomen. “Iedereen weet toch dat het zo moet man !!” Â Ik wou dat het waar was..1 zoekopdracht in google en 2 sites verder kom ik dit tegen :

  1. Ok en in mensentaal is dat ?
  2. Geen compleet beeld van het hemd en geen foto van hoe het eruit ziet als iemand het aan heeft
  3. Ok, dit weet ik tenminste
  4. Geeft me de mogelijkheid om er geweldig hard op los te klikken

Maar :

  1. Is dit nu een hemd met of zonder lange mouwen
  2. Hoe ziet het er precies uit
  3. Hoe koop ik dat ding ??

Op die productpagina is er nergens een knop of link te bespeuren om dat ding in mijn winkelmandje te flikkeren. nike air max 1 essential uomo Eerder een uitzondering ? Een tijdje geleden kwam ik dit hier tegen :

Een pracht van een design en ondanks het feit dat ik de woorden “Shop by” en “Shopping cart (you have no items in your shopping cart)” zie staan is er ook hier nergens een knop te vinden om dit ding te kopen. Adrian Peterson Oklahoma Jersey nike damskie buty Check zelf eens en laat het me eens weten via twitter (@davelorrez) of jij het knoppie vindtVirginia Tech Hokies nike air max 90 pas cher Niet moeilijk dat ik 0 itmes in mij shopping cart heb 🙂 Op sommige pagina”s is er wel een manier om het product te kopen, het is alleen niet  duidelijk zichtbaar :

Onthou 3 Â zaken voor je koop nu knop:

  1. Maak hem GROOT
  2. Zorg voor een contrasterende kleur
  3. Zorg dat ie min of meer afgezonderd staat / genoeg witruimte er rond

Andere aanvullende info is zeker een musthave maar niet echt iets wat je gelijk naar voor moet schuiven. Asics Gel Kayano Evo Homme adidas gazelle femme haute Dus ga je product omschrijving van 500 woorden lang niet bovenaan je pagina gaan presenteren, geen kat die de moeite zal doen om het te lezen. nike air max 2016 blauw nike air force 1 mid flax on feet

2. Marcus Cannon adidas original superstar 80s femme new balance 996 bleu ciel  “Show” je product

Niet in elke branche even belangrijk maar waarom denk je dat er offline bijvoorbeeld zoveel aandacht en centen naar het ontwikkelen van verpakkingen gaat ? Right..omdat een transparante of bruin kartonnen doos waar waspoeder inzit waarschijnlijk nooit zo goed zou verkopen als de flashy designs en verkoop slogans die we er vandaag de dag wel op vinden. nike air max 1 essential mujer Dus of je nu een dom potje pillen verkoopt of een luxe auto, duidelijk & heldere foto”s blijven belangrijk. Al zal het publiek dat op de luxe auto pagina terecht komt dat meer verlangen (meer waarde aan hechten)  dan de persoon die  een doos pillen wilt kopen. SCARPE NIKE AIR MAX UOMO

Heb je ooit al een vrouw horen zeggen “Schatje, ik heb die schoenen van 200 euro gekocht omdat ze duurzaam/maar x aantal gram wegen/etc” ? Ik denk het niet… Wat ze je wel zullen zeggen “Schatje, ik heb die schoenen van 200 euro gekocht omdat ze zo mooi waren…” en daarna zal er misschien ook komen : “ze zaten goed, ze zijn warm,etc”.. CORTEZ

adidas y3 homme Auburn Tigers

  • Nike Air Max 2015 Femme
  • Dus als je producten verkoopt waar de look in veel gevallen bepalend is in het aankoop proces, doe er dan ook iets mee ! Dus in de plaats van dit :

    maak je er maar beter dit van

    1. gooi die schoen gelijk in hun gezicht
    2. hoe meer hoe beter dus toon datzelfde paar schoenen vanuit verschillende hoeken . Ook al verkoop je exact hetzelfde model als je concurrent en ben je duurder, als je betere en vooral meer foto”s hebt is de verkoop al half binnen.

    Foto”s verkopen nu éénmaal dus je maakt er maar beter goed je huiswerk. Dit is geen gids over hoe je het beste je producten gaan showen maar hou zeker rekening met dit (naast het reeds eerder vernoemde : grote,duidelijke foto”s en uit verschillende hoeken genomen)  : 1. nike air max 2017 donna Dimensie In een offline shop kan je makkelijk zien hoe groot/klein een product is. Iets wat online niet altijd even makkelijk is om uit te maken..totdat er iets anders naast wordt geplaatst die het product  in een context plaatst. Voorbeeldje : een mp3 speler :

    1. een mooie cleane productfoto maar totaal geen idee hoe groot die speler is
    2. ah ok nu wordt alles duidelijk 🙂

    Of de  laptop van Apple..ultradun maar hoe dun is dat dan ? Op deze foto niet uit te maken :

    Door iemand de laptop te laten vasthouden zie je plotseling wel wat ultradun is :

    Door een dergelijke manier van voorstellen te gebruiken ga je vermijden dat klanten pissed off worden als ze hun nieuw aangekocht marmeren beeld in huis krijgen en het slechts 15cm hoog is terwijl ze het 1 meter hoog hadden verwacht. asics gel nimbus 17 homme 2. Nike Air Max 90 Homme Roep gevoelens op Zeker bij producten die worden aangekocht vanuit een “belevingsdrang”. Het mooiste voorbeeld daar is de reissector, je krijgt altijd foto”s voorgeschoteld die een bepaald gevoel/sfeer oproepen en meestal perfect aansluiten bij wat jij in gedachten hebt. Maar ook bij de meer “doodnormale” producten moet je misschien eens meer out of the box gaan denken. Nike New York Giants jerseys Stel je verkoopt sappige appelsienen. nike air max 2017 wit Bij het zien van welke foto krijg je zin in een appelsien ? Deze :

    Of deze hier :

    Of wat zou je hier kiezen :

    Je moet maar eens zien hoe een fotoshoot bij Domino Pizza eraan toegaat..Schroevendraaiers, verfafbranders, etc 🙂

    3. buy ffxiv items Canotte Michael Jordan

    Plaats het in een context Niet altijd nodig maar het kan wel een versterkend element zijn die je bezoekers in de juiste sfeer brengt en zoals in het vorige puntje besproken, bepaalde gevoelens gaat oproepen. adidas X homme Je wilt een homecinema systeem kopen. Een mooie , cleane productfoto is dit

    Maar meer dan “dit ziet er mooi uit” zal je er waarschijnlijk niet bij denken..tot je deze foto te zien zou krijgen :

    Daar wordt niet zozeer het product maar wel de beleving gepresenteerd. Zo herinner ik me vaag de landingspagina case van Netflix waar het gebruik van een contextuele foto die gevoelens opriep het een stuk beter deed dan hun standaard landingspagina. Ik kan de case niet gelijk meer vinden maar denk dat het iets in deze aard was :

    Dus bekijk even of er hier iets tussen staat dat je misschien kan toepassen op je eigen shop en waarmee je je kan onderscheiden van je concurrentie. new balance 1300 femme Het anders presenteren van je producten kan genoeg zijn om een bezoeker over de streep te trekken. Canotte Golden State Warriors En hoe zit het met video ? Video is the way to go hoor je al enkele jaren zeggen maar of dat ook zo voor webshops is, daar kunnen ze me nog niet van overtuigen. Het zal je site zeker geen kwaad doen maar als je bekijkt hoeveel tijd er  in het opnemen en vooral bewerken & klaar maken om te publiceren kruipt dan zie ik er in de meeste gevallen geen echte meerwaarde in. Een enquête die ik klein jaartje geleden hield voor een site die zijn verkoop vooral moest hebben van beeldmateriaal gaf gelijk een zeer duidelijk antwoord op de vraag : ” liever foto”s of video..of beide” De meerderheid had genoeg met enkel foto”s. Irving Fryar Toen ik iets meer naar het waarom ging graven kwam een zeer terechte opmerking naar boven :

    “Video is leuk maar ik heb geen tijd/geduld/zin om de complete video te bekijken (ook al duurt die maar 1 minuut). Â Foto”s tonen me gelijk/enkel wat ik wil zien…”

    Ik zie video trouwens ook nergens echt doorbreken op webwinkels  als we het puur over video”s hebben waar enkel het product wordt geshowed. Adidas Superstar Femme Rouge Air Max 2017 Donna Blu

     Zappos pakt het iets slimmer aan en zet er een verkoper/verkoopster bij die in een korte video het product even overloopt..mooi en ok als je genoeg werkvolk hebt rondlopen. scarpe asics pallavolo blu Er zijn uitzonderlijke gevallen  die vast en zeker het tegendeel bewijzen en aantonen dat pure productvideo”s echt een meerwaarde betekenen voor hun shop maar vrees dat het eerder een minderheid is. adidas superstar 80s grise Dus…laat ik er even een uitzondering bijnemen 🙂

    Ik moet zeggen dat de ronddraaiende image op deze productpagina eerder storend overkwam maar twijfel er geen minuut aan dat hun video/3d experience bijdraagt aan hun sales. NBA Canotte 2017

  • Adidas Ultra Boost Donna
  • Dit is absoluut een product die het moet hebben van zijn look en dat hebben ze daar prima begrepen, het prijskaartje voor dit speeltje is waarschijnlijk niet weggelegd voor de meeste kleine vissen onder ons. Bo Jackson Beleef de “experience” even zelf.

  • Free Rn Flyknit Donna
  • Ze tonen je niet alleen een video van het  product maar ook hoe het pakket die je zou bestellen eruit zou  zien :

    Ja die mannen zijn goed bezig als je het mij vraagt…

    Video ter ondersteuning/marketing middel  van een product of product gamma, dat is

    een ander verhaal die vast en zeker zijn steentje kan bijdragen aan de sales (en is nog betaalbaar) , denk ik gelijk een de Will it blend show die werd opgestart om de $400 Blendtec  blender te promoten en met nog geen weinig succes… Atlanta Hawks Mens Air Jordan 4 cheap bns gold

    3. asics running  Beantwoord zoveel mogelijk vragen

    Hangt er een beetje vanaf welke soort bezoeker er op je pagina terechtkomt en in welke markt je actief bent  maar meestal zal die nog met een paar vragen in zijn hoofd zitten en heeft hij/zij absoluut niet genoeg aan een productnaam, korte omschrijving en een duidelijke foto.

  • FLYKNIT LUNAR3
  • 1. Product gerelateerd Hoe, waar, wanneer, waarom, etc zijn vragen die je best zo goed mogelijk aan bod laat komen zodat je gaat vermijden dat mensen gaan rondklikken op zoek naar het antwoord. Todd Gurley Jerseys new balance 998 Apple slaagt daar bijzonder goed in (persoonlijke mening..)

    2. Service Naast het product zullen er ook ongetwijfeld andere vragen die niks met het product op zich te maken heeft naar boven komen. Probeer ook die zoveel mogelijk op de productpagina zelf te beantwoorden en laat ze niet zoeken naar je FAQ om de antwoorden te presenteren. Veel voorkomende vragen : Wat kost de verzending : Door het toevoegen van een eenvoudig icoontje en 1 zinnetje wordt de vraag gelijk beantwoord :

    Je hebt nog altijd een kans dat iemand zich gaat afvragen “Ik zit in een ander land, is dat nog steeds gratis ?”. Â Dit lijkt me dan min of meer de hoogst haalbare oplossing :

    Aan de hand van het IP adres van je bezoeker tonen hoeveel de kosten zijn…helpt me natuurlijk niet verder als ik in BE zit en mijn bestelling naar NL wil laten versturen 🙂 Hoe lang ga ik moeten wachten voor ik het in huis heb : We zijn allemaal gelijk, als we iets kopen, dan willen we dat gisteren al geleverd zien dus een indicatie geven is geen overbodige luxe meer vandaag de dag

    Er wordt duidelijk verteld wanneer het zal worden verstuurd en een linkje met “when will i recieve it?” voor het gevaler keuze is tussen verschillende transportopties (standaard, express,etc) Je kan ook een mix van beide punten doen en zoals op eiwitpoeder.nl vertellen hoeveel het kost en wanneer je het mag verwachten 🙂

    Ander voorbeeldje waar de urgentie wordt aangekaart :

    Zijn jullie te vertrouwen ? : waarschijnlijk een van de grootste redenen waarom iemand de klik in zijn hoofd maakt om wel of niet te kopen. Ben je niet in staat om genoeg vertrouwen op te wekken (dat kan al bij het design&look van je site beginnen) dan is de kans groot dat de verkoop niet zal doorgaan. Belangrijk dat je dat duidelijk en op elke pagina naar voor schuift ! Door bijvoorbeeld de garantie termijn en niet goed geld terug te tonen (liefst zo dicht mogelijk bij het knoppie, dan wordt het nog eens ingeprent..)

    Of dit voorbeeld hier, waar de garanties (door middel van de omlijning) een geheel vormen met de koop nu knop :

    Een duidelijkere omschrijving van de garantie is ook altijd een pluspunt :

    Duidelijk aangeven wanneer je bereikbaar bent :

    En de beste vind ik nog altijd van ebay (de .com versie) Â :

    Daar kan je dus echt niet naast kijken.. buty nike janoski damskie Als we dat naast ebay.be leggen dan kunnen we toch stellen dat er een serieus verschil zit in de manier van presentatie & naar voor schuiven

    Ja, je kan tal van webshop keurmerken kopen die de conversies naar boven zouden krikken maar ik heb er een jaar mee getest (ok ik ben geen amazon of andere gigant die 20 orders/minuut verwerkt) maar geen enkel label, van duur tot goedkoop, bracht  extra € in de lade. Ik ben dan ook van mening dat als je duidelijk de garanties naar voor schuift je het meer dan behoorlijk doet om mensen op hun gemak te stellen. Dit hier is er anders ook eentje om te onthouden:

    Hiermee neem je vast en zeker een hoop vragen en twijfels weg.. Maglia Kobe Bryant

  • asics gel lyte 3 blu uomo
  • 4. Anders zijn

    In veel markten heb je een paar leveranciers waardoor je eigenlijk met exact hetzelfde product zit als die 10 andere concurrenten en wordt het meestal een prijzenslag. Nike Blazer Mid femme Anders zijn kan je conversie ten goede komen maar dan moet je het ook duidelijk uitspelen. Â Je kan bijvoorbeeld anders zijn door te personaliseren :

    Hier mooi en duidelijk naar voor gebracht bij Apple maar ook als kleine vis kan je meestal wel met iets soortgelijk afkomen.

    Of je kan anders zijn door je uitmuntende service :

    Of nog een boel andere zaken, zolang je het maar duidelijk naar voor schuift. Dus door je uitmuntende service enkel op je home of landingspagina  plaatsen en ervan uit gaan dat een bezoeker het blijft onthouden is wrong 🙂

    Ik had het in deze post over het opstarten van een webshop al over “anders zijn”.

    5. Â Social proof

    Niks wat beter kan verkopen dan de stem van het volk. Wie zou jij geloven, de verkoper van het product met zijn fancy beschrijving of de 10 reviews die bij het product staan of een andere vorm van “stemmen”. In de vorige post haalde ik het voorbeeld al aan en ook op hun productpagina”s slaagt deze wijnshop er bijzonder goed in om de stem van het volk naar voor te schuiven :

    Als 846 mensen deze fles wijn opnieuw zouden kopen en ze vinden het ook nog eens een “bargain” , dan loop ik al behoorlijk warm.. Als ik dan ook nog eens in die 846 reacties kan gaan graven dan is het helemaal feest :

    Heb je geen ingebouwd ratingsysteem, dan kan facebook ook wel enige impact hebben :

    3500 mensen die het een thumb up gaven…. ook al niet verkeerd.

    12 reacties op : Anatomie van de Webshop : De Productpagina
    Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
    [1]Tweets that mention Webshop maken : Hoe maak ik de ideale Product pagina ? | E-Tail -- Topsy.com11:29 am on februari 1, 2011

    […] This post was mentioned on Twitter by Marlooz, Pieter Bas Elskamp, Dave Lorrez (E-tail), Jeroen van Eck, Chilli and others. Chilli said: ideale productpagina : http://www.e-tail.be/webshop-maken-de-product-pagina/ […]

    [2]Timothy11:44 am on februari 1, 2011

    Super,

    met dit “naslagwerkje” kunnen we weer aan de slag om de laatste hand te leggen aan onze vernieuwde site. Prachtige tips die dus binnenkort online zullen komen bij onze lancering.

    Dave, gij zijt goe bezig jongen, ideaal voor beginners. In dat klein jaar dat ik je artikels lees (en je site uitspit) heb ik al heel veel opgestoken wat echt bruikbaar is.

    Deze site samen met de usability blog van Karl Gillis geeft je een overvloed aan neiuwe ideeën/inzichten en creativiteit.

    Van mij krijg je alvast weer een 9 als rating en vink ik dit artikel ook aan als “Vind ik leuk” 😉

    Dave3:25 pm on februari 1, 2011

    En daarom zou je niet misstaan op ons evenement in Maart 😉

    Timothy9:53 am on februari 2, 2011

    Dave,

    welk evenement? Ik ben alvast geïnteresseerd. Alles waar ik van bij kan leren is welkom.

    [3]Stefanie3:09 pm on februari 1, 2011

    Hoi Dave,

    Ik heb hierover wel nog een vraagje.

    Stel je verkoopt een T-shirt en je hebt deze T-shirt in 3 maten, met 5 soorten bedrukkingen en in 5 kleuren.
    De klant zelf kan gaan afwisselen tussen de maat,kleur en bedrukking dus je hebt veel verschillende opties.

    Wat doe je dan het best?
    1 product met de bovenliggende opties waaruit de klant kan kiezen.

    Een opsplitsing… bv 5 producten die eigenlijk dezelfde t-shirt zijn maar steeds in een andere kleur.

    Of nog meer opsplitsen?

    Hoe zou jij dit dan aanpakken?

    ps: Nog even wat felicitaties met je blog, dies toppie hoor.

    Groetjes
    Stefanie

    Dave3:24 pm on februari 1, 2011

    hangt er een beetje vanaf wat je platfom aankan. Je kan opteren om 1 pagina te gebruiken maar dan moet je systeem in staat zijn om , als ze bijvoorbeeld een andere kleur of opdruk kiezen, de product afbeelding mee aan te passen zodat ze zien wat ze kopen. Kan je systeem dat niet, dan zou ik opteren op verschillende productpagina’s aan te maken (1 voor rood,blauw,groen,etc) maar slechts 1 daarvan te laten indexeren door Google.

    Stefanie1:12 pm on februari 2, 2011

    Thx Dave, ik bekijk het eens…

    ps: Handige tip over jullie evenement… moet je meer reclame voor maken

    [4]Roel9:37 am on februari 3, 2011

    Veel handige tips, ook wat no-brainers…

    Nadeel met fotos is wel dat weinig shops zelf invloed hebben op hun fotografie. Voor veel dingen ben je afhankelijk van de leverancier/groothandel.

    Gelukkig kan je in sommige gevallen bij de leveranciers/merken ook wel sfeerfoto’s krijgen. Maar bv in de branche waarin ik zit is het veel kale foto’s, uitgeknipte stukken van een grotere foto of gewoon kleine low-res foto’s.

    Proberen nu wel binnen de markt een ‘vernieuwende’ site neer te zetten, andere uitstraling, en eens niet de info van de leverancier te copy/pasten om op die manier op te vallen.
    Ga nog wel kijken of ik wat dingetjes hieruit kan toepassen op de site.

    Dave5:37 pm on juni 4, 2011

    Ik zou zeggen dat is net een kant waar je je als shop kan gaan onderscheiden van je concurrentie. Hou een stock of laat minstens 1 exemplaar overkomen zodat je wel goed fotomateriaal hebt 🙂

    [5]ik ben een spammer9:09 am on april 9, 2011

    Het filmpje van Domino’s pizza is briljant! De grappige pizza bakker die zorgt dat het allemaal een beetje gerelativeerd wordt.

    [6]Timothy7:20 pm on juni 4, 2011

    ’t zijn toch handige tips ze van de Dave, toch een gans aantal proberen te verwerkne in onze nieuwe webshop/website.

    Eens zien hoe het nu aanslaat en verschil met vorige site eens bekijken binnen een maand, zodat we degelijke conclusies kunnen trekken.

    ps: heeft er iemand een idee of het erg is dat google’s bots nu bepaalde pagina’s niet meer kunnen vinden, rekenen ze dat aan bij de ranking?

    Thx

    [7]Webshop Starten : de opbouw van de homepagina (Deel 1) | E-Tail1:22 pm on juni 16, 2011

    […] Anatomie van een webshop : De Productpagina […]

    [8]Conversie Optimalisatie Tips : Leer eerst je bezoekers analyseren ! | E-Tail8:54 am on november 17, 2011

    […] goede & duidelijke teksten aanwezig op je categorie en productpagina’s […]

    [9]Webshop checklist om je Uitcheck Proces te optimaliseren | E-Tail7:58 am on april 28, 2013

    […] Anatomie van een webshop : De Productpagina […]

    Laat je volledig gaan...

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.