Anatomie van de webshop : De Homepagina

Geschreven door : oktober 15, 2010 6 reacties

Het onderwerp ligt al lang in de schuif en veel tijd dit jaar hebben we niet meer dus vooruit met de geit. De anatomie van een webshop moet een serie van 4 artikels worden waar we de meest belangrijke soorten pagina”s van een webshop gaan bekijken :

  • homepagina
  • categorie pagina
  • productpagina
  • checkout

De mailtjes die ik per jaar in de inbox krijg met de vraag of ik even naar hun shop wil kijken is ontelbaar en meestal kom ik toch met dezelfde opmerkingen af dus laten we hopen dat deze posts een hoop mensen in de goede richting kan sturen. Het is absoluut niet de gouden graal maar eerder een eigen visie en collectie van persoonlijke ervaringen die ik de laatste 6 jaar opslorpte uit de ecommerce wereld. Adidas NMD Homme

Algemene structuur

Voor we beginnen snel even het aspect “logische structuur” aanhalen. De meeste mensen/shoppers zijn gewend aan een bepaalde strcutuur die aanwezig is in een shop, of je het nu graag hebt of er de pest aan hebt, dat is wat mensen meestal gewend zijn om te gebruiken, probeer dus geen smart ass te zijn en het volledig anders aan te pakken. Ik zeg niet dat je alles moet doen wat de anderen doen, innovatie is altijd een pluspunt maar hou gewoon rekening met de habbits van de doorsnee surfer/shopper. nike air max 90 femme Naar de groten kijken is niet altijd aan te raden maar wel als het op algemene structuur aankomt want die gasten verzetten soms honderden bestellingen per dag…het werkt dus wel degelijk . Aaron Rodgers Packers Jerseys Dit of een lichte variatie krijg je meestal te zien : Met hoofdnavigatie bedoel ik niet dit soort van links : Daar heeft een bezoeker echt geen boodschap aan in deze fase en het helpt hen geen stap dichter bij hun doel te komen! Serveer ze iets wat ze echt kunnen gebruiken :

Zelfde verhaal mocht je een subnavigatie gebruiken, maak dat het makkelijk te scannen is en het aanspreekt : Vertel ze trouwens ook altijd op elke pagina waar ze zich bevinden en hoe ze eventueel makkelijk terug kunnen zonder gefrustreerd te raken : Denk dat bij deze het belangrijkste werd vermeld over de globale structuur. Waarschijnlijk kan ik er ook 4 artikels over schrijven maar het is de bedoeling dat het allemaal een beetje duidelijk blijft 🙂

De Homepagina : belangrijkste aandachtspunten

De pagina waar heel lang geleden het grootste gedeelte van een site haar bezoekers binnen kwam en het avontuur kon beginnen. Eddie Lacy Packers Jerseys Vandaag de dag zien we veelal dat de homepagina slechts voor een heel klein stukje meer kan meetellen en men dankzij het grote gebruik van via diper liggende pagina”s op de site hun avontuur beginnen. Het is eveneens de pagina waar veel webwinkeliers zoveel mogelijk willen opgooien om de bezoeker toch maar te tonen wat ze allemaal in huis hebben. nike tn homme noir Asics Gel Quantum 360 Homme Wat meestal resulteert in een overload aan tekst, linkjes en foto”s waaruit de bezoeker niet gelijk kan opmaken dat hij zal vinden wat hij zoekt en de site gelijk weer verlaat (aka bouncerate).

1. Canada Goose Rideau Parka Straalt ze de “juiste” sfeer uit ?

Een eerste indruk is o zo belangrijk. Net zoals je als man/vrouw slechts een fractie van een seconde nodig hebt om iemand mooi/lelijk te vinden ligt dat waarschijnlijk niet veel anders bij bekijken van een pagina/site. Asics Gel Nimbus 18 Homme Nike Free Hypervenom Van zodra een pagina verschijnt krijg je een indruk. NIKE AIR ZOOM VOMERO 12

Dat is nog VOOR je letters kunt lezen of foto”s duidelijk bekijken. nike air force 1 low femme Vond afgelopen week trouwens een goed artikel over. Doe de test en vertel me waar jij je het meeste tot aangetrokken voelt als je zoekt op “skimateriaal kopen”. Dit hier

of dit :

Niet liegen 😉 Er wordt veelal te haastig over het design gegaan of moet ik zeggen er wordt teveel bespaard op een goed design ? Sure je moet er geen flash, animated gifs of complete kleurboek of speelhoek van maken maar een goed design betaald zich hoe dan ook terug, ongetwijfeld !

2. adidas stan smith femme blanche Zijn het pro’s of amateurs?

Hangt nauw samen met het design maar de eerste indruk gaat meestal hand in hand met : “Ola, dat ziet er hier gelikt uit ! Me like it.”…of aan de andere kant : “Ola..what the f@#|$ is me dat hier” . buty air jordan 5 damskie Je bent niet bang om je geld boven te halen bij pro”s terwijl je wel je hand stevig op je portomonee gaat leggen als je de indruk hebt dat je met een stelletje amateurs bezig bent. De bezoeker verlegt zijn drempel (positief/negatief) en hij is

pas een paar secondes op je site. Dus waar wil jij je kerstboom kopen ? Hier :

of toch maar liever hier :

Wat ook te vaak vergeten wordt is een vermelding of toch minstens een linkje naar een “over ons & contact gegevens” pagina. buy final fantasy 14 gil Canotta Detroit Pistons Zeker als je elke dag een pak nieuwe bezoekers over de vloer krijgt is het belangrijk dat ze weten welk bedrijf / personen er achter de site schuil gaan en waar ze zijn gevestigd. Geeft altijd een veiliger & geruststellend gevoel. Je moet ergens zeggen wie je bent en wat mensen kunnen verwachten maar doe het niet meer in de jaren 90 stijl, dat is compleet passé (als het ooit is “in” geweest..) en je verveelt er de bezoeker alleen maar mee. Calvin Ridley Jerseys

3. Nike Air Max 90 Femme Wat kan ik hier vinden en waar moet ik heen ?

De kerstboom sites zijn eigenlijk een prachtig verhaal om op verder te breien maar aangezien je vast en zeker zoveel mogelijk verschillende voorbeelden wilt zien ga ik toch een ander voorbeeld aanhalen. Nike Air Max 90 Pour Pas Cher

Scarpe Running Nike Uomo

Zoals in de intro al vermeld, hoe meer je op je homepagina wilt dumpen, hoe minder overzichtelijk je het gaat maken voor je bezoeker. nike air max 90 vt femme Je moet een bezoeker aan de hand nemen en duidelijk vertellen :

  • dit is ons aanbod
  • dit is de weg…

Dus je bent op zoek naar een bedrijf waar je je eigen stickers kan laten maken, dan durf ik er mijn salaris om verwedden dat deze site je koppijn gaat bezorgen bij een eerste aanblik

Deze site is een regelrechte aanslag op je zen modus.

Je weet niet waar eerst te kijken , alles loopt door elkaar en geen idee waar ik mijn zoektocht moet beginnen… Kopen Nike Air Max 2017  

Deze site daarentegen doet het een stuk beter:

want :

  1. het staat er in koeien van letters op wat ze doen
  2. ze vertellen je ook welke soort stickers je er kan vinden
  3. hoe je een persoonlijk design kan bestellen
  4. super easy navigatie
  5. een druk op products geeft je een compleet overzicht van wat ze hebben
  6. en het staat niet allemaal op elkaar gepropt….

Nu voor je me gaat afschieten, dit is inderdaad niet altijd even makkelijk te bewerkstelligen (amai kwam dat woord net uit mijn mond 😉 ) als je een gigantische shop hebt met 1000 (0)-en producten en 2 dozijn aan categorieën. Nike Air Jordan 6 Womens Nike Air Jordan 9
Maar check bijvoorbeeld eens de site van wehkamp . Die hebben toch een “leuk en uitgebreid” aanbod en de homepagina blijft toch kort, bondig en overzichtelijk…of is het enkel ik die dat vind ? Daarbij, de meeste shops behoren totaal niet tot die categorie en zijn veel beperkter in omvang… dus je kan niet echt veel excuses aanhalen om het niet bondiger & duidelijk te maken. Goedkope Nike Air Max 2017 Heren Probleem is dat de meeste webwinkel eigenaars vooraf geen duidelijke doelen opstellen als ze een webwinkel beginnen en veelal geen benul hebben van de verschillende soorten bezoekers op hun site en of hoe die moeten worden aangesproken. De juiste woordkeuze is van cruciaal belang maar daarvoor moet je natuurlijk wel weten wie er op je site terechtkomt. nike air zoom pegasus 33 femme nike air max 2016 kopen Karl & Els hadden het er een paar weken geleden nog over..het aanpassen van 3 woordjes zorgde voor 3x zoveel kliks. Goed nadenken dus voor je er “zomaar” iets opgooit… Als die hard in je sector ben je zo gewend om met het vakjargon om te gaan dat het je niet eens meer opvalt dat het voor een doorsnee bezoeker niet meer duidelijk is en hij/zij er eigenlijk de ballen van snapt. Een eenvoudige zelf gefabriceerde usability test kan al wonderen doen mocht je niet gelijk over het budget beschikken om er pro”s bij te halen.

6 reacties op : Anatomie van de webshop : De Homepagina
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]jeroen1:05 pm on december 21, 2010

Zeker door het gebruik van goede voorbeelden is dit weer een goede blogpost geworden. Vanuit het witte Nederland wederom weer grote dank.

Dave6:10 pm on december 25, 2010

Met plezier 😉

[2]Webshop checklist om je Uitcheck Proces te optimaliseren | E-Tail1:17 pm on juni 16, 2011

[…] we in deel 1 al aanhaalden, mensen zijn (bijna)  gewend om bepaalde zaken op een bepaalde locatie op je site te vinden. De […]

[3]Webshop maken : Hoe maak ik de ideale Product pagina ? | E-Tail1:19 pm on juni 16, 2011

[…] Anatomie van een webshop : De Homepagina […]

[4]Webshop Opzetten : Opbouw van je Categorie Pagina (deel 2) | E-Tail1:20 pm on juni 16, 2011

[…] Anatomie van een webshop : De Homepagina […]

[5]Conversie Optimalisatie Tips : Leer eerst je bezoekers analyseren ! | E-Tail7:05 pm on oktober 27, 2011

[…] dus niet met je homepagina of wat dan ook compleet om te gooien als je geen goede reden hebt om dat te doen ! Ook weer iets […]

Laat je volledig gaan...

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.