Bekijk je website door de ogen van een echte bezoeker !

Geschreven door : februari 3, 2009 5 reacties

De klok vertelt me dat het veel te laat is om nu nog aan het schrijven te gaan maar aangezien ik de artikels van deze blog niet wil uitbesteden ( zoals dat wel het geval is bij het maken van minsites ) en er morgen weeral veel te veel op de kaart staat zal het een uurtje minder slapen worden..

We zitten dagelijks met onze kop in onze eigen website(s) verstrengeld en geen idee of je het zelf door hebt maar meestal ziet een bezoeker onze site door een totaal andere bril. Wat in ons ogen normaal, evident en “je moet al echt dom zijn om dat niet te zien” lijkt is in werkelijkheid meestal niet zo.

Website usability is nog steeds iets wat teveel over het hoofd wordt gezien door de meeste onder ons. En van diegene die er al eens hebben aan gedacht roept het prijskaartje meestal iets op van “ dat zetten we op ons to do lijstje voor ooit eens…” . Mensen tijd om wakker te worden want wie wil er niet weten hoe makkelijk / moeilijk een bezoeker zich een weg door je site baant ? Als je op zoek bent om snel wat extra cash binnen te krijgen dan kunnen een paar kleine aanpassingen op je site voldoende zijn.

Een tijdje geleden had ik het er al even over in onze wekelijkse nieuwsbrief

(ja, er zijn zaken die daar wel en hier niet verschijnen, dus inschrijven is de boodschap) hoe je zelf een goedkoop alternatief op touw kan zetten en waar je zoal moet op letten maar vorige week bedacht ik nog een andere methode die ik jullie nu niet wil onthouden. Heb het gelijk uitgetest en het werkt fantastisch moet ik zeggen ! Ooit als ik veel tijd heb dan gebruik ik het hier op de blog want de usability laat hier nogal te wensen over :o

Wat hebben we nodig voor ons usability onderzoek ?

  1. Webinar software
  2. Screen capture software
  3. Slachtoffers
  4. Wat klein geld

De webinar software die ik gebruik is die van gotomeeting maar zoals Fred in een vorig topic aangaf is er ook een gratis alternatief die er helemaal niet slecht uitziet en dat is die van dimdim. Dat is trouwens het enige stukje techniek die je in huis

moet halen.

Gotomeeting heeft een ingebouwde screencapture modus maar je kan evengoed een Camtasia of konsoorten gaan gebruiken om de zaak te gaan recorden. Zorg er wel voor dat ook het geluid wordt opgenomen !

Vervolgens ga je op zoek naar slachtoffers. Die kan je uit eventueel bestaand klantenbestand halen maar de kans is groot dat die je site al door en door kennen. Je kan die ook op forums gaan zoeken, een blogpost schrijven met een oproep, zoekertjes plaatsen enfin laat je verbeelding wat werken en je vindt er ongetwijfeld genoeg.

Voor wat hoort wat en een beetje zakgeld doet wonderen…

Hoe gaat het in zijn werk ?

Via de webinar software kom je beiden online en je geeft het scherm over aan je eerste slachtoffer. Je kan hem/haar een heel specifieke opdracht geven. Iets in de aard van bestel dit of dat product..of je kan ze ook de vrije loop laten en ze iets laten bestellen waar ze zelf wel interesse in hebben of gewoon iets laten zoeken. Heb je geen ecommerce site dan laat je ze gewoon zaken doen die voor jouw biz belangrijk zijn…informatie zoeken, inschrijven op nieuwsbrief, etc…

Welke optie je ze ook geeft, zeg hen duidelijk dat ze moeten praten tijdens het surfen..gedachten kunnen we nog altijd niet lezen !

TIP VAN HET HUIS  : Eenmaal ze beginnen op het REC knopje duwen..

Verder laat je ze gewoon hun ding doen. Jij houdt gewoon pen en papier bij de hand om aantekeningen te maken (om achteraf wat Q&A te doen) of als het echt iets belangrijk is kan je ze altijd even onderbreken om te vragen waarom ze iets wel/niet doen.

Als alles rond is, duw je op het vierkantje zodat de opname stop en voila je hebt je eerste self made usability testje binnen. Als je mensen gaat uitzoeken probeer een mix bij elkaar te zoeken : Mensen die weinig op het net zitten of zelden of nooit iets kopen en mensen waarvoor het www een vertrouwde omgeving is en online kopen niks nieuws is. Je zal zien dat er totaal verschillende zaken aan het licht kunnen komen !

Het hoeft niet altijd veel geld te kosten..beetje creativiteit kan je soms pakken geld besparen..

Holy Moly..22 minuutjes om deze post te schrijven, we zijn vroeger klaar dan gedacht..

zp8497586rq
5 reacties op : Bekijk je website door de ogen van een echte bezoeker !
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Michael2:53 pm on februari 3, 2009

Wel Dave, ben blij dat je dit artikel hebt geschreven.
Je moet maar eens de gewone menukaart zoeken op
de website van pizzahut(.be) die je kan raadplegen
alvorens bv. een telefonische bestelling te plaatsen.
Ongelofelijk, maar elke keer had ik moeite om die
verdomde menukaart te vinden. :) PS. Niet plezierig
bij een brommende en hongerige maag!

[2]20 manieren om de converisie op je website te verhogen | Etail1:19 pm on februari 15, 2009

[...] een paar artikels geleden nog een ninja techniek uit de doeken gedaan waar ik uitleg hoe je zelf een website usability test kan opzetten met een zeer beperkt budget (-100 euro) 18. A/B Split testen : in eerste instantie ga ik altijd [...]

[3]SEO Bedrijven zijn Afzetters ! | Etail Blog8:27 pm on oktober 17, 2009

[...] Eerder schreef ik al iets over het kiezen van een goed seo bedrijf (begin het woordje kotsend beu te worden..”maar goed voor mijn keyword density toch..?” : zei hij met een heel grote knipoog ) en haalde aan dat je in de eerste plaats misschien moet gaan denken aan conversie optimalisatie of een usability onderzoekje. [...]

[4]Usability Testen, Waarom je het Moet Doen ! | Etail Blog12:45 am on februari 19, 2010

[...] nooit echt veel geschreven over web usability, behalve een postje over hoe je zelf een usability testje kan opzetten dus laten we het daar vandaag nog maar eens over [...]

[5]Webshop Starten : de opbouw van de homepagina (Deel 1) | E-Tail12:32 am on december 15, 2010

[...] meer duidelijk is en hij/zij er eigenlijk de ballen van snapt.  Een eenvoudige zelf gefabriceerde usability test kan al wonderen doen mocht je niet gelijk over het budget beschikken om er pro’s bij te [...]

Helaas, het reactieformulier is op dit moment gesloten.