Geschreven door : juli 4, 2007 4 reacties

Zoals jullie waarschijnlijk al weten, zijn we zelf voornamelijk actief in het online verkopen van fysieke producten en hebben we dus verschillende webwinkels. Een webwinkel beginnen en onderhouden is meer dan een paar foto’s en beschrijvingen uploaden en dan denken dat de bestellingen ‘vanzelf’ gaan binnenrollen en je over 5 jaar kan gaan rentenieren. Als deze theorie zou kloppen dan lag ik nu al op een strand….
;;;;;;
Heb je het ook soms dat je echt iets wilt kopen, je komt op een site en vindt precies wat je zoekt maar hoe moet je dat ding kopen en waar is dat knopje om dat ding in je mandje te duwen ? Veel shops verliezen gewoon bestellingen door een “verkeerde” knop !
;;;;;;
Vandaag wil ik het even hebben over de paar vierkantje centimeter op je scherm die ervoor zorgen dat je bankrekening al dan niet wordt gevuld.

Waar moet je op letten ?

Tekst
Het eerste waar we even bij stilstaan is de tekst die op de knop komt. Je vindt ze echt in alle mogelijke variaties :

• Koop nu
• In winkelwagen
• Aan mijn mand toevoegen
• Toevoegen aan winkelkar
• etc..
;;;;;;
Er is niet echt een “best off”’ maar Koop Nu komt nogal ‘agressief’ over bij de niet ervaren online shopper. Velen onder hun denken dat ze het product dan ook instant kopen en zich verbinden aan een overeenkomst , terwijl ze misschien nog niet zeker weten of ze het product wel willen. Toevoegen aan komt iets minder gebiedend over en stelt de klant gerust dat ze het item enkel toevoegen aan hun mandje en ze dus niet onmiddellijk kopen. Klinkt misschien gek maar er zijn genoeg test uitgevoerd die aantoonden dat Toevoegen aan beter werkt.
;;;;;;
Afmeting & Kleur
Misschien eerst een paar voorbeelden geven :

buybutton01.jpg

buybutton02.jpg

buybutton03.jpg

Veel uitleg hoeft hierbij niet denk ik. Het eerste voorbeeld SUCKS. Het 2e is al veel beter maar ik zou het wel een andere kleur geven zodat het net iets meer in het oog springt. Bij het laatste voorbeeld is er geen twijfel mogelijk, de knop springt er gewoon uit en het stoort niet.
;;;;;;

Exfreundin Oder Frau Zurückerobern

De knop hoeft niet per definitie “mooi” te zijn en perfect in je design te passen, het moet vooral opvallend en vindbaar zijn ! Maak ze vooral ook niet te klein, want niet elke surfer is goed ‘getraind’ in het gebruik met de muis of denk maar eens aan slechtzienden etc..Denk er misschien ook aan om er een logo,icoontje bij te plaatsen zodat bezoekers niet perse de tekst moeten lezen om te weten dat het om de knop gaat. Denk wederom aan mensen die slecht lezen,, etc en het feit dat foto’s & afbeeldingen meer zeggen dan woorden.
;;;;;;

Plaatsing van je knop

Waarschijnlijk één van de belangrijkste factoren…
• Als je potentiële klant moet scrollen om je knop te vinden dan staat die gegarandeerd op de verkeerde plaats !
• Staat hij niet aan de rechterkant van je pagina, de verkeerde plaats
• Staat de knop enkel onder je beschrijving, de verkeerde plaats
• Staat je knop niet in de buurt van je foto, misschien de verkeerde plaats
;;;;;;
Bezoekers laten scrollen is altijd een te vermijden iets als je iets online verkoopt. Dat is dus zeker niet anders als we het over” de knop” hebben. Sommige surfers zijn gewoon onbekend met het webwinkel gebeuren, zijn te lui of soms zelfs te ‘dom’ om te scrollen. Ga nooit uit van je eigen ervaringen met het net want je bent immers een ‘ervaren’ gebruiker en wat voor jou makkelijk en logisch lijkt is voor een leek gewoon moeilijk !
;;;;;;
De rechterhelft van je pagina is gewoon de plaats om je knop te plaatsen. Veel hoe &waarom hoeft hierbij niet, surfers zijn het gewoon om de knop op de rechterhelft te vinden..punt !
;;;;;;
Plaats de knop ook altijd boven je beschrijving (en eventueel een 2e keer onder je beschrijving) . Er zijn altijd 2 soorten bezoekers. Diegene die op zoek zijn maar nog niet weten wat ze willen en de bezoeker die zijn geld al in de hand heeft. Bezoekers die je teksten/beschrijvingen lezen zijn meestal diegene die nog steeds op zoek zijn en niet onmiddellijk tot aankoop zullen overgaan. Ze zullen je teksten lezen, foto’s bekijken en je site verlaten om even bij je concurrent te gaan kijken. Misschien komen ze op een later tijdstip terug als ze wel het geld in hun hand klaar hebben en zullen ze enkel interesse hebben in de foto (om te bevestigen dat het inderdaad dat is wat ze willen) en “de”knop”.
;

Kleine nabeschouwing

Wat er hier werd neergepend is geen “ontdekking van de eeuw” of een “super secret”. Kijk gewoon even bij de grote spelers op het web die honderdduizenden en zelfs miljoenen aan omzet doen per jaar. Die hebben echt wel genoeg research gedaan om te weten wat er het beste werkt !

Exfreundin Oder Frau Zurückerobern
zp8497586rq
4 reacties op :
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]TruFu5:45 pm on juli 4, 2007

Over het algemeen verschilt het per site, omdat de ‘internet ervaring’ van de bezoekers verschilt per site. Daarom zul je altijd een A/B/N spli test moeten runnen om te kijken wat het beste werkt, waarbij je één element anders maakt. In dit geval dus de tekst.

Overigens heeft Amazon wel een ‘Koop nu’ knop voor haar Amazon Prime programma (ben ik een groot fan van). Op web usability gebied is Amazon betreft wel de king 🙂

[2]Dave11:33 pm on juli 4, 2007

Bij Amazon Prime spreek je een ‘kooplustig’ en terugkerend publiek aan die wil kopen en waarbij ze alle overbodige crap willen vermijden. Testen blijft inderdaad de boodschap en er zullen wel verschillen zijn bij sommige biz. Maar als je de ‘grote spelers’ gaat gaan vergelijken zie je veelal dezelfde zaken terugkomen 🙂

[3]Hoog in Zoekmachine met mijn eigen webiste8:59 am on september 13, 2007

[…] groot belang…dat geldt trouwens ook voor bepaalde zaken op je website/pagina’s (’koop nu knop‘, inschrijf-formulieren,etc ). Ga steeds testen wat waar het beste presteert […]

[4]Webwinkel - Ecommerce Webshop Beginnen ? Enkele tips...1:44 am on november 11, 2007

[…] tijdje geleden had ik het nog over het belang van een ‘koop nu’ of ‘voeg toe aan mandje’ knop . Gisteren kwam ik toevallig een artikel tegen waar ze de ‘koop nu’ knoppen van de […]

[5]Van den broeck Sanny4:33 pm on maart 6, 2011

Geachte
Ik heb puur uit hobby twee jaar geleden een wensite opgemaakt omdat ik sieraden maak en ik begon ze aan de gemaakte kosten te verkopen. Even voor de duidelijkheid ik doe dit dus puur voor mijn plezier en omdat mijn prijzen supperlag zijn is het echt de aankoop van mijn onderdelen dat mensen betalen. Maar de laatste maanden begint het een beetje uit de hand te lopen en begon mijn webwinkel dus echt heel ard te draaien. Nu hebben we het over drie vier bestellingen per week,ik ben alleen dus voor mij is dat veel . Ik doe alles zelf en heb niet lachen een site op evryone heb ik al vermeld dat ik er dus niets van snap van al die domeinhostingdinges en kassas en winkelwagentjesgedoe? Soit, omdat ik een beetje bang werd dat ik in de problemen ging komen heb ik vorige maand met mijn Partner een btw nummer aangevraagd zodat ik zeker niet in de knoei zou kunnen komen . En nu het probleem ik ben dus bij evryone maar dat is gratis wat niets geeft voor mij maar ik kan daar geen winkelwagentjes op zetten wat normaal is denk ik. Dus raad iedereen me aan een domeinnaam de nemen en een kassasysteem en dat is dus mijn probleem het kost zo veel geld . Ik kom zowiezo niete cht uit mijn kosten voor de btw te betalen en zald at wel later beter kunnen gebruiken maar als ik nu ook nog dure paketten moet gaan gebruiken heb ik helemaal een probleem. Kan u me soms zeggen of ik op een of ander mannier een goede domeinnaam kan aanmaken met kassasystem dat niet heel duur is alstublieft?
Bij voorbaat dank
Sanny

Van den broeck Sanny4:34 pm on maart 6, 2011

Btw zoals U kan zien is spelling ook niet een van mijn beste kanten excuses daaarvoor.

[6]jorry11:23 am on november 21, 2012

Beetje oud artikel dit?

Sorry, the comment form is closed at this time.