Je moet gewoon ‘anders’ zijn….

Geschreven door : oktober 5, 2010 5 reacties

Een wervelende week achter de

rug die nog niet ten einde is het publiceren van artikels lopen dan meestal wat vertraging op…Een paar weken geleden pakte ik in de zomer editie van de nieuwsbrief uit met de titel “Je site suckt, daarom wil niemand na

ar je linken !”

Beetje schokkende titel en er zat verder niks persoonlijks achter maar het is een probleem dat voortdurend de kop opsteekt in mijn mailbox :

“Dave jongen, je hebt er geen idee van maar ik zit in een heel moeilijke markt waar ik maar geen links kan vinden, hoe los je dat op?”…

Euhh…mocht ik na bijna 7 jaar geen idee hebben van hoe het landschap er een beetje uitziet dan is er toch iets verkeerd en als linkbuilding makkelijk was , dan ging het vast en zeker niet de waarde krijgen van Google die het nu heeft mbt hoog scoren in hun zoekmachine.

Als je startpagina aanmeldingen en beetje wederkerig linken buiten beschouwing laat, dan is elke markt niet zo makkelijk om links te verzamelen. Nike Yeezy 2
En zeker als je met een webwinkel zit. Nike Air Max 2017 m?skie Asics Gel Lyte 5 Pas Cher Er is immers geen kat die staat te wachten om naar je categorie- of productpagina”s te linken waar eigenlijk niks aan “linkwaarde” opstaat.

Het wordt inderdaad “niet zo makkelijk” als je geen tikkeltje creativiteit in je hebt zitten..heb je dat wel en durf je al eens anders te zijn of doen dan de anderen dan wordt het een stuk makkelijker.

Nu je moet het ook veel breder zien, we zijn niet in de biz om veel links aan te trekken..In de eerste plaats zijn we hier om te verkopen en daar is de titel van dit artikel zeker van toepassing . scarpe adidas calcio Loop mee met de kudde en je zal samen met al die anderen de taart moeten delen. Asics Hombre adidas outlet shop new balance 247 damskie Be different en zeker weten dat je een grotere taart zal hebben om van te eten. En je kan in verschillende opzichten anders zijn. fjallraven kanken soldes new balance femme u420 bleu Op de laagste prijs spelen is de slechtste optie die je kan nemen om anders te zijn dus die vergeten we hier even.

Mocht je tot die groep behoren die net iets minder creatief is of je bent net begonnen, ik wil het vandaag hebben over :

  1. Design & fotografie
  2. Focus
  3. Personalisatie
  4. Speeltjes
  5. en andere

Design & Fotografie

Als vent kijken we ook makkelijker naar een “schoon madam” én voor de vrouwen zal dat niet anders zijn, een schone vent zal ook meer gesmaakt worden dan een…. Of ben ik de enige die zo denk ? Het design van je site kan een gigantisch verschil maken in aantrekkingskracht én mond op mond reclame.

Beslis zelf maar hoe hoog het sexappeal is bij deze 2 restaurant sites :

Dit hier :

of dit :

Trouwens een leuk motto van sommige seo bedrijven : “Wat ben je met een mooie site als die niet scoort in Google?”..dan zeg ik : “Wat ben je met een site die goed scoort in Google maar totaal niet aanspreekt bij de mensen die erop terecht komen ?” Je moet gewoon een compromis kunnen sluiten daarin EN we leven in 2010 waar je met css en andere niet seo onvriendelijke manieren een verdomd mooie en gebruiksvriendelijke site uit de grond kan stampen.

De grootste barrière voor de meeste daar zal ongetwijfeld het prijskaartje zijn.

  • Stan Smith Adidas Uomo
  • Voor het ontwerpen van een aantrekkelijk design zal je algauw een paar duizend euro armer zijn in vergelijking met de jobstudent die je 200 euro hebt betaald voor je huidige design. Voor wat hoort wat en ik ben de laatste die je gaat vertellen dat online verkopen met 100 euro investering kan…En daarbij, in vergelijking met offline iets beginnen is online echt wel veel goedkoper , ook al betaal je een paar duizend euro voor een design !

    Als we het dan toch over webwinkels willen hebben , de schoensector..dit hier :

    of deze :

    Trouwens over gebruiksvriendelijkheid, het eerste wat je op Brantano ziet is “Gratis voor het nieuwe schooljaar…kook en doeboek lunchbox..” En voor de rest zijn er weinig aanrakingspunten te vinden met schoenen (al hebben ze natuurlijk hun branding..) . Los Angeles Lakers De navigatie , die gaan volledig in de mist op op die overdrukke pagina.

    Check Shoeguru daarentegen: clean design, weinig afleiding en duidelijke navigatie (althans voor mij..)..

    Ok 2 schoenwinkels die zich tot een verschillend publiek richten maar dit laten we hier even buiten beschouwing. Nike Flyknit Racer Men

    Gaan we nog even verder duiken naar de categorie pagina”s.

    Brantano :

    de andere :

    Losstaand van de layout doet Shoeguru iets wat je anders zeer weinig tegenkomt, ze spreken je visueel totaal anders aan dan de doorsnee shoeshop. Het overgrote deel zou (net zoals Brantano) hun verschillende categorieën gaan weergeven met een afbeelding van een schoen.

    Shoeguru toont je echter de context waarin je bepaalde soort van schoenen draagt. adidas outlet shop online Air Max 2017 Donna

    Air Jordan For Sale Door enkel naar de foto”s te kijken weet je gelijk al waar je het meeste succes zal hebben om te vinden wat je zoekt bij jouw outfit…ja , we zoeken toch meestal een paar schoenen die past bij ons fitness pakje of voor het feest van tante Madelaine ?

    En nu we toch goed op dreef zijn, laten we de productpagina erbij halen. Adidas Zx Flux Femme Leopard Mark Herzlich Brantano :

    de andere…

    Veel moet ik hier niet meer vertellen zeker ? Welke pagina geeft je het meest “aangename” gevoel ? Brantano in ieder geval niet..1001 zaken te vinden op die pagina..behalve een duidelijk knop om die schoen in je mandje te stoppen 🙂

    Zie je ook wat er je opvalt als je naar beide pagina”s kijkt ? Bij Brantano gaan je ogen alle richtingen op terwijl bij Shoeguru de schoen het eerste is waar je ogen naartoe trekken..en het is toch dat dat je wilt verkopen ?

    Verder de kwaliteit van de foto”s. Zowel in het restaurant als hier in het schoenen voorbeeld een giga verschil en zeker weten dat de foto”s ook daadwerkelijk een verschil maken in de “beleving” naar een bezoeker toe ! Maar ook daar..goede foto”s maken kosten geld en of nemen heel veel tijd in beslag als je ze zelf gaat nemen. new balance u420 femme gris rose Je hebt het niet voor niks en snel de foto van de leverancier gebruiken is geen optie om je te gaan differentiëren van je concurrentie.

    Focus

    Heel veel webwinkels zijn een doolhof om door te wandelen en zijn soms zeer verwarrend. Voor je me afschiet, als je met een groot en zeer breed gamma zit is dit inderdaad iets moeilijker maar is je gamma eerder beperkt dan kan je het echt wel “anders” doen. Cameron Newton – Auburn Tigers Nemen we 2 kousenwinkels als voorbeeld. Eerst de homepagina”s naast elkaar leggen :

    en dan deze :

    Alleen de uitstraling al..maar dan hadden we het in het vorige puntje al uitvoerig over. Maar check vooral de navigatie. Nike Air Max Baratas Bij het eerste voorbeeld staat de navigatie helemaal onderaan de pagina (damn..). Bij het 2e kan je niet echt missen (en zit je trouwens gelijk al in een categorie, een homepagina zoals wij ze normaal kennen is er niet) ..4 tabs bovenaan de pagina, linkje naar blog en info en een duidelijk contrasterende shoppingcart rechts bovenaan.

    Call to action is duidelijk, je klikt op de foto om naar het product te gaan, iets anders is er niet..Tenzij de maatlabeltjes (check de kleuren die mooi overeenstemmen met de kleur van de kousen) die gelijk die maat in je basket droppen. nike cortez 90s Een heel mooie en duidelijke functie trouwens die de bezoeker absoluut niet met de vraag achterlaat “zit het nu in mijn winkelwagentje ?”. Klik je op het labeltje, dan vlieg en sterretje naar je winkelmandje :

    Met je muis over de cart geven en de boel klapt gelijk open :

    Om het spel “eerlijk” te spelen, laat ik er ook eens de categorie pagina van Elzinga bijhalen :

    Je zit hier bij de herenkousen en het is echt een kakafonie zoals je nooit eerder zag. New Balance 574 homme Ongelijkmatige en onduidelijke foto”s, prijzen met en zonder btw (snap ik het nut niet van als je in de B2C zit) en een algemene deprimerende kleurenpalet die overweegt.

    De productpagina :

    en dan leggen we ze naast die andere :

    Opnieuw de eenvoud & duidelijkheid die overheerst en prachtig fotowerk. Atlanta Hawks

    Ook hier kan je een foto zien waar een model de kousen aanheeft. Nike Roshe Run One homme Niet enkel het lapje wol die op elkaar ligt…

    Bon…het uitcheck proces gaan we niet meer bekijken, denk dat het verhaal duidelijk is…2 kousenwinkels, waar denk jij dat je (of een vrouw) liever besteld ?

    Niks Seo, linkbuilding analyseren of splittesten…De focus die Archiduchesse hanteert is er eentje om in te kaderen. amisdukmzero.fr asics gel noosa tri opinioni Zelfs van mij krijgen ze een linkje 🙂

    De site van Shoeguru zou hier gerust ook niet misstaan, zelfde principe -> focus en knap fotowerk.

    Personalisatie

    Arbeidsintensiever en misschien niet voor iedereen weggelegd (alhoewel… Bryce Petty – Baylor Bears tot op zeker niveau kunnen we altijd wel iets personaliseren, ook al ben je geen fabrikant..) maar een goudmijn die je vast en zeker “anders” maakt. Het leuke (voor ons, webwinkeliers) aan personalisatie is dat er geen appels met appels kunnen vergeleken worden en er dus ook geen “standaard prijs” nbso online casino reviews op vast hangt. Adidas Zx Flux Homme Pas Cher De regel is simpel voor unieke stukken : het prijskaartje = kost van het materiaal werkuren wat een gek er meer voor wilt betalen !

    Met “een gek” wil ik de bezoeker niet afschilderen als een echte gek of iemand waar we als winkelier op neerkijken..integendeel, het is gewoon een manier van zeggen die ik ooit ergens opving en ben blijven onthouden. Want wat is een picasso of ander kunstwerk eigenlijk waard ? Inderdaad de kostprijs van het doek, frame, verf en werkuren…en de rest dat iemand er voor over heeft is iets waarvan hij denkt/voelt dat het x aantal euro waard is. De ene zou een picasso nog niet willen voor 100 euro, de andere betaald er met plezier 100.000 euro voor…

    Een paar leuke voorbeeldjes van personalisatie (ook in de shoenen sector, blijkbaar daar dat we moeten zijn 😮 ) :

    Shoes of Prey, je kiest een basismodel, en een gigantische reeks “opties” om vervolgens verder te gaan met de materiaal-en kleurkeuze. Nike Air Max 2018 Femme Andre Johnson Miami Jersey Reggie Jackson Jersey Echt een waanzinnig aanbod aan combinaties waarmee je niet enkel visueel iets gek en 100% uniek kan maken, ze maken het ook echt voor je ! Mooi concept die bij de vrouwen vast en zeker in de smaak valt.

    Nu we moeten niet eens over de plas te gaan, hier in België hebben we het merk Ambiorix waar je ook een gepersonaliseerd paar kan laten maken :

    Het enige wat er jammer is aan de Ambiorix site is dat je je design enkel kan afprinten en of een dealer zoeken (waarbij de zoekfunctie het nu en dan laat afweten). Nebraska Cornhuskers Je kan ze dus niet online bestellen. air max damskie grafika Daar zal wel een politiek achter zitten om hun offline dealers netwerk te beschermen of zo zeker ?

    Of wat dacht je van een mooie “sticker” (die 2m breed kan..) voor aan je muur in de woonkamer met jezelf of iets/iemand anders erop. Javier Baez Authentic Jersey

  • Nike Air Max 90 Donna Verdi
  • Bij LTL hebben ze ook begrepen wat personalisatie kan doen voor je biz :

    Als ik een “stielman” was met een brick&mortar winkel en mijn biz wil uitbreiden en of nieuw leven in mijn zaak wil blazen, dan zou ik in ieder geval weten waar en hoe ik dat zou doen 🙂

    Speeltjes

    Kind of volwassen, we “spelen” allemaal graag en een leuke tool op je site kan kleine mirakels veroorzaken en er zeker voor zorgen dat je weer “anders” bent dan je buurman die een gelijkaardig gamma verkoop. new balance 420 homme grise Tools, of ze nu echt een nut dienen (zoals je schoenen ontwerpen) of enkel een entertainende waarde hebben, ze springen in het oog en blijven makkelijker in het geheugen van je bezoekers liggen..om nog niet te spreken van de mond op mond waarvoor ze zorgen.

    Een voorbeeld van een “nuttige” tool die een bepaald soort van publiek kan bedienen is vast en zeker deze toolfinder van Victorinox :


    Je selecteert de onderdelen die je in je zakmes wilt hebben (1) en vlak eronder (2) krijg je alle modellen voorgeschoteld die aan je eisen voldoen. T.J. Yeldon – Alabama Crimson Tide Het is gewoon een andere vorm van filters gebruiken. nike air max 2016 blauw Bij de standaard filter oplossing zou je enkel de tekst zien staan met checkboxes. Multi-purpose hook, mini-screwdriver(pat) en konsoorten zouden je bitter weinig zeggen. Jordan Reed Redskins Jerseys Met de manier waarop zij het nu aanpakken is het visualiseerbaar en dus een stuk gebruiksvriendelijker lijkt me ..je hoeft in ieder geval niet te gaan denken waarover ze het nu hebben.

    Op zoek naar een goede bureaustoel kwam ik een leuke site tegen die op hun productpagina de werking van elke onderdeeltje van die stoel demonstreert :

    Je moet zelf maar eens gaan checken maar het geeft me in ieder geval een zeer goed idee van de mogelijkheden die de stoel rijk is. nike air max 95 uomo asics pas cher new balance buty Een video zou dat deels kunnen opvangen maar zelf een tijdje aan het experimenteren geweest met productvideo”s en bij het vragen van feedback kreeg ik vaak te horen dat het wel “leuk” was maar ze meestal niet het geduld hadden om een video (die amper 1-1,5min lang was) uit te kijken.

    Gedetailleerde oto”s of interactieve tools zoals deze hierboven werden geprefereerd omdat de bezoeker zo meer “controle” had over wat die wilden zien (en wat niet) , daar waar ze in de video moesten ondergaan…

    Nu ben ik ook niet van mening dat je teveel toeters en bellen moet toevoegen zodat dat het een soep met balletjes wordt en je site een pain in the a@#$ wordt voor je gebruikers , maar hier en daar een nuttig “speeltje” die je op andere plaatsen niet vindt, omdat ze er nog nooit aan gedacht hebben, kan waarschijnlijk wel een meerwaarde voor je shop betekenen.

    Het is eigenlijk net hetzelfde als met content, de ene verpakt het in een artikel of boek, de andere maakt er een video over, nog iemand anders een podcast of livestreaming…de inhoud blijft uiteindelijk min of meer gelijk, enkel de verpakking verschilt…Als je die weet aan te passen of anders te maken dan de standaard in jouw branche ben je goed bezig…

    Aan de andere kant moet ik wel vaststellen dat Wehkamp dan weer hun Dyanne tooltje van de site hebben gehaald (of ik kan het niet meer vinden). Air Max 2017 Donna Bianche

    new balance 420 foot locker Wie weet hoe ik de juiste persoon daar bereik om dat even te vragen ? Lijkt me wel interessant om te horen hoe of wat…als ze dat aan onze neus willen hangen..

    Andere ?

    Er zijn nog tal van andere zaken die je “anders” en opmerkelijk in je markt kunnen maken. new balance 1600 femme blanche asics pas cher Het hangt er voor een groot stuk vanaf welk soort publiek je doelgroep is en wat er momenteel aanwezig is in je markt. Nike Air Max 2016 Homme Nike Air Max 2016 Heren groen Is copywriting belangrijk ? Ja en neen…er zijn genoeg voorbeelden van beide kampen die net het tegenovergestelde tonen en waarschijnlijke beide goede verkoopscijfers halen. cheap air jordans free shipping

  • NIKE CORTEZ
  • Om een voorbeeldje aan te halen :

    Of het rustgevende design van Shoeguru tegenover de behoorlijk drukke bedoening bij Zappos waar je massa knopjes en andere dingen kan vinden. Air Jordan 11 Retro
    Over Zappos gesproken, de laatste 3 dagen dat ik tijd in de auto doorbreng aan het luisteren naar “Delivering Happiness“, boek geschreven door de CEO van Zappos en ongelofelijk wat die man in zijn (nog jonge) leven heeft uitgespookt en hoe die (samen met een paar andere) zich heeft vastgebeten in het Zappos project en de eerste jaren meer dan eens op de rand van een faillisement heeft gestaan..het boek maakt ook heel duidelijk dat er meer nodig is dan een goed werkende site om succesvol te worden.

    Kunnen we gelijk ook even het puntje “value proposition” aanhalen. AIR MORE UPTEMPO

    Of kort vertaald, wat maakt je anders dan je buur . nike air max 90 uomo adidas pure boost online sale Zappos staat gekend om zijn 365 days return policy en hun Free shipping both ways.

    5 reacties op : Je moet gewoon ‘anders’ zijn….
    Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
    [1]Erdal11:48 am on september 5, 2010

    Hi Dave,

    Alweer een artikel dat ik met plezier heb gelezen op een mooie zondag.

    Thanks !

    Erdal

    Dave9:20 pm on september 5, 2010

    alles voor onze trouwe lezers 🙂

    [2]jeroen9:06 pm on september 5, 2010

    He Dave, zag in mijn symbaloo een nieuw artikel van je staan. Je hebt weer mooie voorbeelden weten te vinden. Ik neem aan dat je wel geslaagd bent in het kopen van je nieuwe bureaustoel, het voorbeeld was echt een topper.

    Dave9:21 pm on september 5, 2010

    nog geen beslissing genomen daarover, komt ooit wel als we genoeg pijn hebben..

    [3]x8:50 am on september 6, 2010

    Tja zo zie je dat er toch grote bedrijven zijn die het nut van internet inzien. Mijn ervaring met grote (al meer dan 50 jaar bestaande) bedrijven is dat internet niet zo belangrijk is. Terijl daar juist veel extra omzet in zit.

    [4]Sven De Meyere8:49 pm on september 13, 2010

    Een van de allerbeste voorbeelden blijft voor mij nog steeds http://www.ibood.com/.

    Heel sterk en simpel concept waardoor ze gigantisch veel naamsbekendheid ontwikkeld hebben. En daarbij horend dus ook backlinks.

    [5]Thijs van Schadewijk7:28 pm on september 20, 2010

    Ha Dave,

    Mooi artikel van een gelijkgestemde. Leuke voorbeelden ook die ik ga gebruiken voor mijn volgende ecommerce workshop.

    Ook mooie voorbeelden in dezelfde trand:

    http://jaxvineyards.com

    En als ik even mag preken voor eigen werk: http://www.beaubags.nl

    Het is altijd een uitdaging opdachtgevers te laten inzien dat het loont om geld uit te geven aan concept, design, fotografie en copy. Daar helpen goede voorbeelden zeker bij.

    Het blijft ook interessant dat een zaak als zappos wel wegkomt (hoge conversie van ong 18% meen ik) met uitzonderlijk druk ontwerp. Dat toont maar weer aan dat het nooit zwart/wit is.

    [6]Webshop maken : Hoe maak ik de ideale Product pagina ? | E-Tail7:28 pm on april 30, 2013

    […] had het in deze post over het opstarten van een webshop al over ‘anders […]

    Laat je volledig gaan...

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.