Waarom verlaten bezoekers mijn website en hoe kom ik daar achter ?

Geschreven door : februari 24, 2008 14 reacties

Even snel nog want morgen is het dag 7 en volgens de bijbel mag er dan niet worden gewerkt…

Maar aansluitend op het artikel die dieper inging op de bouncerate van je website, wil ik het snel nog even hebben over het exit percentage. Die zie je in Google analytics rechts van de bouncerate kolom staan. Dat zijn dus het aantal bezoekers die op die bepaalde pagina besloten dat ze er genoeg van hadden en je site verlieten.

In eerst instantie kan je de pagina gaan aanpassen en een A/B split testing of een multi variabele test gaan runnen, waar je meerdere objecten op hetzelfde moment gaat testen. Dat kunnen verschillende images zijn, knoppen, navigatie,tekst,kleuren,etc. De eenvoudigste tool (die nog toegankelijk en verstaanbaar is voor de doe het zelvers zoals wij ) is die van Mr Google, de Website Optimizer die je in je adwords account kan terugvinden. Er bestaat natuurlijk ook meer gesofisticeerde software (KaizenTrack behoort tot een van de bekendste) die je nog meer data kan bezorgen maar laten we dat maar aan de pro's overlaten.

De tool van crazyegg kan ook al een goede oplossing gaan bieden en is trouwens heel makkelijk op te zetten.

Maar wat als je alles al hebt getest wat er te testen valt en je krijgt maar geen duidelijk beeld waarom bezoekers die bepaalde pagina verlaten ? Ik stelde de vraag ooit aan ��n van mijn mentors en het antwoord was : “Vraag het hen..:)”. Hm..inderdaad een zeer logisch antwoord maar hoe doe je dat…

Ik kreeg een fantastische tip die zeer goed werkt in die zin dat de mensen die je pagina verlaten je daadwerkelijk gaat vertellen waarom ze de exit knop hebben gebruikt ! Wat je doet : zorg voor een pop up die verschijnt wanneer een bezoeker je pagina verlaat en stuur hem of naar een enquete waarin je een paar (beperk het echt tot enkele basis vragen waaruit je kan afleiden waarom ze weg gaan) vragen stelt. Wees heel duidelijk met je vragen want zoveel redenen kunnen er niet zijn en laat slechts toe dat ze� 1 optie aanvinken, dus dat ze de hoofdreden voorop plaatsen…Als je bijvoorbeeld iets verkoopt, dan zou je mini enquete er zo kunnen uitzien :

Waarom verlaat U onze site ?

  1. Ik vond niet wat ik zocht
  2. Vertrouw het niet
  3. Prijzen te duur
  4. Ben enkel op zoek naar info
  5. Andere

En bij de 5e optie geeft je ze de mogelijkheid om hun reden in te vullen..

De info die je daar uit kan halen is onbetaalbaar en geen enkele analytics die je die kan geven !

Nu, de truck is natuurlijk om mensen te overtuigen om die enquete in te vullen, ook al duurt het invullen zelf maar 10 sec. velen zullen de moeite niet nemen. Maar wat als je ze iets gratis geeft als ze de enquete invullen ? En ik zou zeggen geef ze niet iets gratis uit jouw shop want als ze niet vinden wat ze zoeken zullen ze zeker al geen interesse hebben om daar aan mee te doen. Maar wat dacht je van een Amazon Gift Card ? Hey daar vallen mensen al makkelijker voor of je gebruikt een bekende regionale/nationale winkel winkel hiervoor. En ik heb gemerkt dat het plaatsen van het Amazon logo in de popup mensen makkelijker aanspoort om door te klikken.

Natuurlijk zal je slechts een klein deel van die exits weten te overtuigen om die enquete daadwerkelijk in te vullen maar stel dat slechts 3-5% dat doet, het is nog een massa “high quality info” (die je op geen enkele andere manier kan verzamelen) die je kan verwerken !

zp8497586rq
14 reacties op : Waarom verlaten bezoekers mijn website en hoe kom ik daar achter ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Arnoud Engelfriet10:55 am on februari 24, 2008

Popups laten zien aan een bezoeker die geen zin in je site heeft, is zo ongeveer het ergste dat je kunt doen. Als ik een winkel binnenloop en na 3 minuten weer wegga, wil ik ook geen verkoper op mijn nek die me vraagt “wat zocht u eigenlijk bij ons”?

Bovendien associeer ik deze truc vooral met foute pornosites.

[2]Dave11:43 am on februari 24, 2008

Niet iedereen verlaat je site omdat ze geen zin in je site hadden (of dat mag je tenminste hopen..) en soms moet je vervelende zaken doen om je site te verbeteren…Door ‘braafjes’ aan de kant te zitten en toe te kijken zal het niet lukken 🙂

En geloof me het werkt dus wel en eenmaal je in staat bent om een duidelijk beeld te vormen zodat je precies weet wat er moet veranderen, neem je dat natuurlijk gewoon weer weg.

Dave

[3]Mitchel1:07 pm on februari 24, 2008

Waar het grootste knelpunt naar mijns inziens hier zit is dat als mensen doorkrijgen dat ze iets gratis krijgen als ze de site wegklikken, dit dus juist gaan doen. 100 amazon gift cards verder, en 90 niet serieus ingevulde enquetes moet je dan maar eens kijken of het echt op heeft geschoten.

Waar ik het wel mee eens bent is dat je nooit braafjes aan de kant moet gaan zitten.

[4]Dave1:50 pm on februari 24, 2008

Bij enquetes blijft het natuurlijk altijd een gok want zoals je zegt, mensen vullen precies in wat ze willen, daarom dat je ze ook duidelijke en vooral niet teveel keuzes moet geven.

Maar het heeft mij in ieder geval prima geholpen voor één van de sites en het is niet dat ik hier een techniek uit mijn achterzak haal waar ik geen ervaring mee heb :)Als die niet zou werken zou ik er nooit over schrijven…

Het grappige aan het verkondigen van tips&advies is dat die 7/10 keer afgeschoten worden zonder dat die ooit worden geprobeerd. De meeste hebben het van ‘horen zeggen’..en dat is al genoeg om het niet te proberen.

Misschien werkt het, misschien ook niet maar dat kan je enkel voor jezelf gaan uitmaken als je het test.

Dave

[5]SPAM3:41 pm on februari 25, 2008

Het is belangrijk om een simpele en betrouwbare popup te maken, dan neemt de kans flink toe dat mensen een antwoord geven.

[6]oeroek5:38 pm on februari 25, 2008

VOlgens mij is het navragen bij je bezoekers een van de beste tips die te weinig mensen doen.

De vraag blijft natuurlijk wel hoe je dat dan moet gaan meten. De exit pop-up zou mijn voorkeur ook niet hebben maar ik kan me goed voorstellen dat je het een tijdje probeert.

Een hele andere approach is user testing. Je huurt een bureau in die mensen over je website laat gaan en vervolgens de oogbewegingen volgt.

Je kan dit ook zelf doen met familie en vrienden. maak vragen waarvan je aan je vrienden/familie vraagt die vragen op te lossen op je website en vervolgens te roepen wat ze ervan vonden. Film ze met een webcam en kijk waar ze klem lopen

[7]Dave5:50 pm on februari 25, 2008

Eye tracking kan heel ‘verhelderend’ werken maar is behoorlijk duur..te duur voor kleine visjes zoals wij :d En dat heeft verder geen effect op je keywordresearch maar eerder op de usability van je site.

De mensen achter stompernet zijn trouwens bezig met een dergelijke eyetracking software die je momenteel nog gratis kan gebruiken : http://about.stompernet.com/scrutinizer
Een aanrader als je mensen id buurt hebt die bereid zijn om te testen…

Dave

[8]Postman10:21 pm on februari 28, 2008

Doel je met dergelijk op java script achtige constructies met een poll erin? Zo ja, is dat niet schadelijk voor je ranking in google etc aangezien het een popup betreft en hoe zit het dan met de popupkillers?

[9]Edwin10:25 am on februari 29, 2008

Mijn eerste gedachte was: een goed idee! Maar toen ik de reacties las en er verder over nadacht, ben ik toch van mening veranderd. Iedereen verlaat je website op een gegeven moment, dus dan zou je de mensen die wel vonden wat zochten anders moeten aanspreken. Je zou de vraagstelling misschien iets anders moeten maken. Bijvoorbeeld in twee korte vragen opbouwen: 1. heeft u gevonden wat u zocht. ja -> wat zocht u en hoe kwam u hier op deze website? nee -> wat heeft u niet gevonden of wat vond u niet goed aan de website.
Dit is uiteraard ook nog lang niet goed, maar om even een idee te geven dat je de mensen op twee manieren moet aanspreken. Misschien is het een idee om met javascript of php te timen hoe de persoon op de website was voordat hij/zij wegging en op basis daarvan de vraagstelling aan te passen?

[10]Dave3:03 pm on februari 29, 2008

@Postman…lijkt me niet echt een naam die op je paspoort staat 🙂 Maar om op je vraag terug te komen, het kan met java maar evengoed met html code en ik zie niet onmiddellijk in wat dat aan je rankings kan doen. Het is trouwens een campagne dat je laat lopen over 1 maand of zo, niet iets dat constant op je site is te vinden. Je stelt het ook beter op dat het slechts 1 keer per uniek IP adres wordt vertoond. Dategene waar ik zelf heb mee getest bracht de bezoeker via de popup naar een andere pagina, de poll zef werd niet via de popup gehouden.

@Edwin..Je kan idd verschillende formules verzinnen maar hou het zo kort mogelijk en het beste met “aanvink mogelijkheden” zodat het niet teveel werk van hun vraagt 🙂

[11]Trikke8:17 pm on maart 6, 2008

ik organiseer meestal een poll over wat de mensen willen zien op de site of totaal niet
niks popup niks spam en werkt perfect !

[12]Dave9:14 pm on maart 6, 2008

Een poll is inderdaad ook een goede optie maar in ons voorbeeld van hierboven wilden we te weten komen waarom bezoekers de site verlieten en dat zal je met een poll niet kunnen doen natuurlijk..

Dave

[13]Jan8:08 pm on september 21, 2011

Dave,

Hoe doe je een A/B test voor een blogpost op een WordPress blog? Ik wil één post zichtbaar hebben op de site en in Google, maar wel testen met 2 verschillende versies.

Dave11:14 pm on oktober 2, 2011

Meestal gebruik ik http://www.optimizely.com/ maar je kan natuurlijk ook de gratis tool van G gebruiken http://www.google.com/websiteoptimizer. Er bestaat zelfs een WP plugin al heb ik er geen ervaring mee http://wordpress.org/extend/plugins/google-website-optimizer-for-wordpress/

Sorry, the comment form is closed at this time.