Kies je voor meer verkeer of betere conversies ?

Geschreven door : maart 15, 2009 4 reacties

Een paar artikels terug gaf ik nog even mijn top 20 conversie tips en dat zette me vandaag aan het denken..Wat zou jij doen moest je bijvoorbeeld 3000 euro mogen investeren om je webwinkel rendabeler te maken ? Ga je voor extra verkeer, die je bijvoorbeeld zou kunnen genereren door aan SEO te gaan doen of je adwords camapgne op te fokken of zou je voor conversie optimalisatie gaan ?

Ik zou in ieder geval niet meer twijfelen maar als ik zo een beetje rondhang hier en daar zie ik toch nog steeds dat betere plaatsen in Google het item en doelstelling bij uitstek zijn.

We kunnen ze veel over zeggen en voor elke pro zal er wel iemand zijn die met een contra komt opdagen dus…maak ik even een hypothetische redenering / berekening. Follow me on this wild ride…

Ik Investeer mijn 3000 in het opfokken van het verkeer naar mijn site

Even bijvermelden , dit alles in de wetenschap dat er procentueel evenveel aan het einde van mijn verkoopstrechter naar buiten komt als heden.

De cijfers :

  • huidige bezoekers 500/dag
  • site converteert aan 1%
  • gemiddelde bestelwaarde 150 euro
  • inkomsten 750 euro per dag
  • 22.500 euro / maand

40% van de inkomsten komt via Google adwords en ik besluit om 40% van die 3000 in adwords te stoppen, de rest in linkbuilding om de top 3 converterende keywords in de top 3 van Google te krijgen want die posities hebben we momenteel niet. Dus..

Adwords :

  • 1200 euro in adwords
  • levert me 100 bezoekers/dag extra op
  • converteert aan 1% , gemiddelde bestelwaarde 150 euro
  • inkomsten 150 euro/dag
  • 4500 euro / maand extra

Organisch verkeer :

  • 1800 euro in linkbuilding
  • 35% meer bezoekers na 2 maand (105 extra bezoekers/dag)
  • converteert aan 1% , gemiddelde bestelwaarde 150 euro
  • inkomsten 157,5 euro/dag
  • 4725 euro / maand extra

Als we de zaak even gaan optellen na een maand, dan komen we aan 4500 euro

van adwords aan 0 euro van het organisch verkeer (aangzien die pas in na 2 maanden zijn vruchten begint af te werpen).

Vanaf maand 2 komt het extra verkeer erbij en brengt ons dat maandelijks 4725 extra binnen. Alleen verdwijnen onze inkomsten van onze adwords campagnes in maand !

Dus na een jaar ziet ons resultaat er zo ongeveer uit (ik weet veel rekenwerk vandaag :) :

Adwords : 4500 in maand 1, 0 euro in de overige 11 maanden = 4500 euro
Organisch :4725  x 11 = 51.975 euro
Eindrekening :

  • Kosten : 3000 euro
  • Inkomsten : 4500 51.975 = 56.475
  • Wat er extra bijkomt na een jaar : 56.475 – 3000 = 53.475 euro

Ik denk dat we daar allemaal wel voor zouden tekenen..maar hoe zou het er uit zien als we onze 3000 euro in conversie optimalisatie zouden stoppen ?

Ik Investeer mijn 3000 in het opfokken van het verkeer naar mijn site .

De cijfers :

  • huidige bezoekers 500/dag
  • site converteert aan 1%
  • gemiddelde bestelwaarde 150 euro
  • inkomsten 750 euro per dag
  • 22.500 euro / maand

Ik doe beroep op een conversie optimalisatie bedrijf ala futurenow (al vrees ik dat je daar niet moet gaan aankloppen met slechts 3000 in je pollen..)

Ze bestuderen / analyseren de boel en beginnen te testen. Na een maand slagen ze er in om je conversie op te fokken naar 1,5 % (absoluut geen uitzondering). Veel moet er hier niet worden gerekend :

  • huidige bezoekers 500/dag
  • site converteert aan 1,5%
  • gemiddelde bestelwaarde 150 euro
  • inkomsten 1125 euro per dag
  • 33.750 euro / maand = 11.250 / maand extra

Eindrekening :

  • Kosten : 3000 euro
  • Extra Inkomsten : 123.750 (1e maand niks)
  • Wat er extra bijkomt na een jaar : 123.750 – 3000 = 120.750 euro

Veel rekenwerk om aan te tonen

dat er meer te rapen valt in de conversie optimalisatie dan zoekmachine optimalisatie. Of wat dacht je van eerst je conversie op te fokken en daarna je verkeer ?!

Mooi rekensommetje maar niks onrealistisch…

Mocht je ergens een rekenfoutje vinden, het is de schuld van de rekenmachine :o

zp8497586rq
4 reacties op : Kies je voor meer verkeer of betere conversies ?
Skipp de reacties en laat me mijn zegje doen...
[1]Navin Poeran3:27 pm on maart 22, 2009

Conversie optimalisatie is idd da shit, maar de bezoekers moeten toch ergens vandaan komen heh….

[2]Pascal Beyens6:37 pm on maart 22, 2009

Juist Navin, het begint dan ook al bij het kiezen van de keywords.
1 longtail keyword kan 10% verkeer brengen van een top keyword terwijl het toch meer opbrengt.

[3]Dave6:46 pm on maart 22, 2009

Mee eens als het om een nieuwe site gaat die moet worden opgestart maar een bestaande site die al converterend verkeer heeft, daar doel ik niet meer op meer verkeer in de eerste plaats..eerst zien hoe ik het bestaand verkeer ‘optimaliseer’, dan mag er weer gewerkt worden aan extra verkeer..

Dave

[4]SEO Bedrijven zijn Afzetters ! | Etail Blog8:25 pm on oktober 17, 2009

[…] een heel grote knipoog ) en haalde aan dat je in de eerste plaats misschien moet gaan denken aan conversie optimalisatie of een usability […]

Helaas, het reactieformulier is op dit moment gesloten.